مدیرکل امور روستایی استان:

۴۸۰ هزار نفر از کرمانشاهیان ساکن روستاها هستند

به گفته مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه، براساس نتایج آخرین سرشماری، حدود ۴۸۰ هزار نفر از جمعیت استان ساکن روستاها هستند.

محمد جواد خجسته به مناسبت  روز روستا و عشایر(۱۵ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وضعیت روستاهای استان، گفت: در استان کرمانشاه بالغ بر ۳۱۰۰ روستا داریم که از این تعداد نزدیک به ۲۶۰۰ روستا سکنه داشته و ۵۳۳ روستا نیز خالی از سکنه هستند.

وی تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را نیز ۱۷۰۹ روستا اعلام کرد و افزود: تعداد دهستان‌های استان کرمانشاه نیز ۸۷ مورد است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ۱۸۲۲ روستای استان نیز مجوز دهیاری دارند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۶۷ روستای استان ظرف حدود سه سال گذشه صاحب دهیاری شدند که رقم قابل توجهی است.

خجسته از درجه‌بندی دهیاری روستاها بین درجه یک تا شش بر اساس شاخص‌هایی از جمله جمعیت، وسعت و درآمد یاد کرد و ادامه داد: ۱۰ روستای استان درجه شش(بالاترین درجه) را داشته و همگی بالای هزار نفر جمعیت دارند.

به گفته این مسئول، تنها در سال جاری ۴۵۳ دهیاری استان ارتقاء درجه یافتند که این درجات بر وضعیت کارکرد دهیاری، چارت سازمانی آنها، امکانات و ... اثرگذار است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت، ۴۷۸ هزار و ۴۴۴ نفر از جمعیت استان کرمانشاه در روستاها زندگی می‌کنند.

کرمانشاه رتبه اول مقاوم سازی واحدهای روستایی کشور را دارد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه سپس از وجود بیش از ۱۱۸ هزار خانه روستایی در استان کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: از این تعداد ۸۸ هزار واحد مسکونی معادل حدود ۷۴ درصد مقاوم سازی شده است.

وی اظهار کرد: استان کرمانشاه از نظر مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی رتبه اول کشور را دارد.

خجسته سهمیه امسال استان در زمینه طرح بهسازی واحدهای مسکونی روستایی را نیز شش هزار واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۱۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، ۴۳۰۰ قرارداد منعقد شده و عملیات بهسازی سه هزار واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه عنوان کرد: در طرح بهسازی واحدهای مسکونی روستایی نیز استان اول کشور هستیم.

خجسته از وضعیت طرح هادی روستایی در استان نیز یاد کرد و با بیان اینکه در این بخش نیز جزو ۱۰ استان اول کشور قرار داریم، گفت: هم اکنون ۱۷۱۵ روستای استان دارای طرح هادی بوده و طرح هادی در ۱۰۹۱ روستا به مرحله اجرا رسیده است. طی سال گذشته تهیه طرح هادی ۲۲۰ روستا با اعتبار ۲۰۱ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت و طرح هادی ۱۷۹ روستا با ۱۹۹ میلیارد تومان اجرایی شد.

توسعه زیرساخت‌های روستاهای کرمانشاه

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه در ادامه از توسعه زیرساخت‌های روستاهای استان نیز یاد کرد و ادامه داد: در حال حاضر ۱۷۷۰ روستای استان از نعمت آب سالم و پایدار برخوردار هستند که شاخص بهره‌مندی از آب سالم در روستاهای استان بر اساس آماری که شرکت آبفای استان اعلام کرده حدود ۸۳ درصد است.

خجسته با بیان اینکه از محل قرارگاه محرومیت زدایی رفع تنش آبی برای ۸۲۰ روستای استان در دستورکار قرار دارد، گفت:  تنها در حدود سه سال گذشته ۳۷۰ روستای کرمانشاه با جمعیت حدود ۷۵ هزار نفر از آب سالم برخوردار شدند که نسبت به سنوات گذشته رکورد محسوب می‌شود.

وی درباره شاخص راه‌های روستایی استان نیز اظهار کرد: ۸۰ درصد راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آسفالت است.

به گفته این مسئول، در حوزه گاز روستایی نیز از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۶۸ روستای استان با اعتبار ۱۲۴۲ میلیارد تومان گازرسانی شدند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه تعداد کنونی روستاهای گازدار استان را ۲۲۵۴ روستا اعلام کرد و یادآور شد: اکنون بالای ۹۵ درصد روستاهای کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: سال گذشته با هدف توانمندسازی جوامع روستایی از محل تسهیلات تکلیفی برای اولین بار ۲۳۸ میلیارد تومان برای روستاهای کرمانشاه در نظر گرفته شد که با جذب ۱۵۷ میلیارد تومان آن، رتبه اول کشور را کسب کردیم و امسال نیز سهمی که برای کرمانشاه در نظر گرفته شده ۱۴۱ میلیارد تومان است که امیدواریم بخش عمده آن را طی ماه‌های آتی جذب کنیم.

وی از اجرای ۱۹۱ پروژه عمرانی با اعتبار بالغ بر ۴۲ میلیارد در روستاهای استان نیز طی سال جاری خبر داد که اکثر آنها پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد دارند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۵ دستگاه ماشین آلات در اختیار دهیاری‌های استان است، گفت: با رایزنی‌هایی که صورت گرفته مجوز دریافت ۸۵ دستگاه خودرو دیگر را طی دو مرحله دریافت کردیم.

به گفته خجسته، این خودروها از نوع نیسان حمل زباله بوده و فعالیت آنها تحولی در عرصه مدیریت پسماند روستاها ایجاد می‌کند.

پیگیری توسعه گردشگری در روستاها و آغاز تحرک در مهاجرت معکوس به روستاها

وی در ادامه از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه و اشتغالزایی در روستاهای استان یاد کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ روستای هدف گردشگری داریم که از سال ۱۳۸۵ روستایی به این تعداد اضافه نشده است، از همین رو با همراهی اداره کل میراث فرهنگی در حال پیگیری برای افزایش تعداد روستاهای هدف گردشگری هستیم.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه از فعالیت نزدیک به ۶۰ اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان نیز یاد کرد که پیگیری برای حمایت از این اقامتگاه‌ها و افزایش آنها در دستور کار است.

خجسته در ادامه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را نیازمند شاخص‌های مختلفی خصوصا ایجاد اشتغال، توانمندسازی و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های روستایی دانست و تاکید کرد: مجموع اقداماتی که در حوزه زیرساختی و اشتغالزایی صورت گرفته، مقدماتی برای مهاجرت از شهرها به روستاها است.

 خجسته افزود: تحرکاتی در زمینه مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در کرمانشاه آغاز شده، اما هنوز آمار رسمی در این خصوص نداریم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071511924
  • خبرنگار : 50181