نماینده ولی فقیه در دامپزشکی یزد:

ذبح در تمام کشتارگاه‌های استان دستی انجام می‌شود

نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان یزد با اشاره به انجام دستی ذبح در تمام کشتارگاه‌های استان، گفت: در حال حاضر ۲۱ ناظر در استان بر مسائل شرعی استحصال فرآورده‌های دامی از جمله در کشتارگاه‌ها نظارت دارند.

حجت الاسلام «سید محمد کاظم خامسی» امروز یکشنبه به مناسبت هفته دامپزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرعی بودن تولید فرآورده‌های دامی و و عرضه غذای حلال وجه تمایز کشور جمهوری اسلامی با برخی از دیگر کشورهاست که به صراحت در کلام ائمه معصومین(ع) نیز به این موضوع تاکید شده است.

وی با بیان این که نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی دارای نمایندگانی در حوزه‌های استانی جهادکشاورزی و یک نماینده نیز در سازمان دامپزشکی است، این موضوع که یک نماینده به طور مجزا برای دامپزشکی منظور شده بیانگر اهمیت موضوع غذای سالم و حلال در کشورمان است.

خامسی یکی از اقداماتی که چندین سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تصویب مجلس شورای اسلامی در کشور مورد اهتمام قرار گرفت را تصویب و ابلاغ قانون نظارت بر ذبح ذکر کرد و گفت: بر همین اساس تمام مراکز استحصال گوشت باید دارای ناظر شرعی باشند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً حضور ناظران شرعی بسیار مفید و مانع بسیاری از حرام‌ها در این حوزه شده است به طوری که تا قبل از این گاهاً وضعیت نابسامانی را در حوزه ذبح و صید شاهد بودیم.

به گفته این مسئول، ذبح حتی در کشتارگاه‌های صنعتی استان به صورت دستی و توسط ذابحان که پاک و با وضو در محل کارشان حضور می‌یابند، انجام می‌شود.

خامسی با بیان این که ۱۵ جزء یک حیوان حلال گوشت، احشام و اجزاء حرام محسوب می‌شود، عنوان کرد: این موضوع نیز در کشتارگاه‌های دام مورد اهتمام ناظران شرعی برای خارج شدن آنها از چرخه عرضه قرار دارد.

وی یادآور شد: گوشت‌های وارداتی به کشورمان نیز با حضور ناظران شرعی و بازرسان سازمان دامپزشکی کشورمان تهیه و وارد کشور می‌شود.

نماینده ولی فقیه در دامپزشکی استان در پایان نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۲۱ نفر ناظر شرعی در استان داریم که ۱۸ نفر در کشتارگاه‌های استان حضور دارند و برخی از کشتارگاه‌ها دارای بیش از یک ناظر هستند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071511878
  • خبرنگار : 50214