تولید بیش از ۱۰هزار تن بذر اصلاح شده در کهگیلویه و بویراحمد طی امسال

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال زراعی جاری ۱۰ هزار و ۹۰۱ تن بذر اصلاح شده در این استان تولید شده است.

نصرت الله حیدرپور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: در مناطق گرمسیری استان بذر اصلاح شده ارقام مختلف دیم برای کاشت محصولات اساسی و استراتژیک مناطق گرمسیری استان و همین‌طور ۱۷ استان هم اقلیم تولید می‌شود.

وی اظهارکرد: این بذور شامل ارقام مختلف گندم نان و ماکارونی، جو دیم، عدس دیم، نخود دیم، علوفه مصرفی دام و دانه روغنی کلزا می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت جهانی، این مقدار تولید بذر اصلاح شده در استان باعث صرفه جویی ارزی بیش از ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو شده است به طوری که وارد کردن هر کیلوگرم از انواع بذرهای وارداتی مشابه تولید داخل حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد در صورتی که هزینه تولید تمام شده هر کیلوگرم آن به طور متوسط در استان حدود ۲۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

حیدرپور تصریح کرد: بذرهای اصلاح شده دارای خلوص ژنتیکی ۹۸ درصد و خلوص فیزیکی و قوه نامیه ۹۰ درصد هستند. همینطور بذر اصلاح شده به دلیل بوجاری شدن شامل بذور یک شکل، هم اندازه، سالم و فاقد شکستگی است. 

وی ادامه داد: بذرهای اصلاح شده فاقد بیماری های مهم بذر زاد هستند و در شرایط تنش‌های محیطی از رشد بهتری برخوردارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد هفت شرکت در حوزه تولید و فراوری بذرهای گندم اصلاح شده فعالیت می‌کنند که البته یک شرکت در حوزه سردسیر امسال غیرفعال است و ۶ شرکت دیگر در حوزه گرمسیر در مناطق گچساران، باشت، چرام و دهدشت فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1403071511802
  • خبرنگار :