مدیرکل امور عشایری استان خبر داد:

تولید سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب توسط عشایر لرستان

مدیرکل امور عشایری لرستان از تولید سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب توسط عشایر استان خبر داد.

هوشنگ نورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بالغ‌بر ۸۳ هزار نفر، جمعیت عشایری را در استان تشکیل می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: از تعداد خانوار عشایری استان ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر کوچ‌رو هستند که هر ساله در فصول گرم و سرد کوچ می‌کنند.

نورمحمدی نقش عشایر در اقتصاد و تولید مواد غذایی را مهم برشمرد و با بیان اینکه عشایر با زحمت و تلاش‌های بسیار زیاد، تولیدات بسیار خوبی دارند به‌طوری که این تولیدات نقش مهمی در امنیت غذایی و اقتصاد کشور دارد، گفت: عشایر با تولید صنایع‌دستی نقش خود را در حوزه فرهنگ ایفا و در تولید محصولات صنایع‌دستی انواعی از قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم، خورجین، حصیر و جوراب را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر لرستان یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند که سالانه با تولید ۱۲ هزار گوشت قرمز، ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان یادآور شد: ۲۹ هزار تن انواع محصولات لبنی، ۱۷ تُن روغن حیوانی و یک‌ هزار و ۲۳ تُن پشم از دیگر تولیدات جامعه عشایری در استان است.

نورمحمدی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی و باغی سالانه ۱۵۰ تُن عسل مرغوب و ۸ هزار تُن میوه  توسط عشایر استان تولید می‌شود.

او با بیان اینکه هرساله تلاش می‌شود تا با رفع مسائل و مشکلات عشایر بتوانیم کمک کنیم تا تولیدات آنان افزایش یابد، گفت: نیمی از صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

وی افزود: عشایر با استفاده از پشمی که در اختیار دارند انواعی از صنایع‌دستی بسیار زیبا را تولید می‌کنند که به دلیل کیفیت، نوع و طرحی که در این تولیدات وجود دارد برای فروش این محصولات مشکلی ندارند.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: سال‌جاری ۱۷ هزار تُن علوفه دامی در راستای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در بین عشایر لرستان توزیع شده است.

نورمحمدی افزود: علاوه بر این نیز ۷۰۰ دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شده تا بتوانند برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071511690
  • خبرنگار : 50176