تنزل ارزش دلار از جایگاه ارز ذخیره جهانی

مدیر سابق صندوق بین‌المللی پول معتقد است دلار آمریکا به‌عنوان سلاح علیه ملت‌ها استفاده می‌شود و اعتماد به دلار آمریکا به‌عنوان ارز ذخیره جهانی به‌طور پیوسته در حال کاهش است.

به گزارش ایسنا، پائولو نوگوئرا باتیستا جونیور، نماینده سابق برزیل در صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد دلار آمریکا تبدیل به ارز خطرناکی شده است.

این اقتصاددان تاکید کرد اعتماد به دلار آمریکا به‌عنوان ارز ذخیره جهانی به‌طور پیوسته در حال کاهش است، زیرا کشورهای بیشتری به دنبال جایگزین‌هایی برای این ارز هستند که به فشار اصلی دلارزدایی تبدیل شده است.

باتیستا به این واقعیت اشاره کرد که حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های حاکمیتی مسکو در حوزه‌های قضایی غربی مسدود شده است.

وی گفت دلار ارز خطرناکی است، مشاهده کنید که چه بر سر ذخایر روسیه آمده است.

بیزنس نوشت، مدیر اجرایی سابق صندوق بین المللی پول تاکید کرد ایالات‌متحده دشمن اصلی دلار است، زیرا به‌طور فزاینده‌ای از پول ملی خود به‌عنوان سلاح در برابر دیگر کشورها استفاده می‌کند، بنابراین تعداد فزاینده‌ای از کشورها را مجبور می‌کند به دنبال جایگزین‌هایی برای سیستم مالی غرب باشند.

باتیستا اعتراف کرد دلار آمریکا ارز بسیار مهم باقی خواهد ماند، اما تاکید کرد که استفاده از دلار به‌عنوان سلاحی در برابر کشورهایی که دشمنان غرب به نظر می‌رسند، به‌طور اجتناب ناپذیری اعتماد به آن را کاهش خواهد داد.

او بر نقش صندوق بین‌المللی پول تاکید و همچنین بیان کرد این صندوق به‌عنوان یک نهاد چندجانبه فعالیت نمی‌کند، بلکه به‌عنوان ابزار سیاسی غرب و ایالات‌متحده عمل می‌کند.

باتیستا گفت اوکراین مبالغ هنگفت وام بدون برنامه مالی و بدون برنامه اقتصادی محکم دریافت کرده است و در همین حال، کشورهایی که سیاست‌هایشان مطابق با غرب نیست، به این صندوق دسترسی پیدا نمی‌کنند و صربستان را نمونه‌ای از این مورد ذکر کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403071511671
  • خبرنگار : 50072