آغاز کوچ پاییزه عشایر ایلام و چالش هر ساله مدیریت تعادل دام و مرتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام همه ساله با آغاز فصل پاییز، کوچ پاییزه عشایر استان از مناطق سردسیر یا ییلاقی به مناطق گرمسیر یا قشلاقی شروع می‌شود.

«یاسم خانمحمدیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: هرساله اوایل مهرماه تا اواسط آبان‌ماه کوچ پاییزه خانوارهای عشایری استان از ییلاق به مناطق قشلاقی انجام می‌شود.

وی ورود زود هنگام و خروج دیرهنگام دام، چرای مفرط، حضور دام مازاد، خشکسالی، فرسایش خاک و سیلاب را از مهمترین دلایل تخریب مراتع عنوان کرد و گفت: با استفاده صحیح از مراتع به خصوص جلوگیری از ورود زودهنگام دام در مراتع و جلوگیری از ورود دام مازاد می توان از تخریب بیشتر مراتع جلوگیری کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان اقدام حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع مطرح است و یکی از سیاست‌های راهبردی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شمار می‌رود لذا با هدف حفظ پوشش گیاهی و منابع آب و خاک و فراهم شدن بستری مناسب برای تجدید حیات گیاهان مرتعی و جلوگیری از تخریب و ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی اجرای پروژه مدیریت چرا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که طی سال‌های اخیر در استان به جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به‌فرا رسیدن فصل چرا در مراتع قشلاقی از همه دامداران و بهره‌برداران درخواست می‌شود از ورود زودهنگام دام و همچنین دام مازاد بر ظرفیت پیش‌بینی شده در پروانه چرا تمدید شده یا مندرج در طرح‌ها مرتعداری، به این مراتع خودداری کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403071511659
  • خبرنگار : 71299