گزارش ایسنا از ۷ حاشیه نمایش خانگی در نیمه اول ۱۴۰۳

حاشیه‌دارها !

پلتفرم‌های وی‌اودی طی ۶ ماه اول سال، با حواشی متعددی مواجه شدند که بخش اعظم این حاشیه‌ها به سریال‌های در حال پخش بازمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، نیمه اول ۱۴۰۳ ایام چندان موفقی برای صنعت نمایش خانگی نبود. جز یکی ـ دو سریال در اوایل سال، باقی محصولات نمایش خانگی با استقبال چشمگیر تماشاگران مواجه نشدند و حتی یکی ـ دو اثرِ پرامید، انتظارها را برآورده نکردند.

علاوه بر این موارد، توقیف موقت یک سریال و شکایت از عوامل حداقل دو سریال دیگر، بیشتر نشان می‌دهد که نمایش خانگی ۶ ماه اول را چگونه پشت سر گذاشته است.

در نیمه اول سال، رقابت پلتفرم‌ها بیشتر میان فیلیمو و فیلم‌نت برقرار بود و نماوا در برخی هفته‌ها سریالی در حال پخش نداشت. روبیکا هم جز دو سریال اختصاصی در اوایل سال، باقی ماه‌های نیمه اول سال را با انتشار محصولات دیگر پلتفرم‌ها گذراند. تماشاخونه نیز هنوز از کما بیرون نیامده و محصول جدیدی عرضه نکرده است.

بهار پرمحصول و تابستان ضعیف

در حالی که در هفته‌های ابتدای سال ۱۴۰۳ گاه شش یا هفت سریال به طور همزمان در پلتفرم‌های نمایش خانگی منتشر می‌شد، در تابستان این ارقام بسیار کمتر شد و با وجود فراغت بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از تحصیل، پلتفرم‌ها نتوانستند محصولات چندانی را به خروجی بفرستند.

طی هفته‌های اخیر، گاه سه یا چهار قسمت سریال جدید خانگی در پلتفرم‌ها منتشر می‌شود که رکودی نسبی را در این صنعت نشان می‌دهد. نماوا، روبیکا و تماشاخونه در این هفته‌ها هیچ اثری در حال انتشار ندارند.

شکست‌های نسبی پرامیدها

به شکلی قابل تأمل، از میان محصولات کم‌تعداد تابستان نمایش خانگی، دو عنوان اصلی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند: «داریوش» و «زخم کاری: انتقام». اگرچه این دو اثر را باید پربیننده‌ترین سریال‌های تابستان ۱۴۰۳ دانست، اما نه رضایت تماشاگران از «زخم کاری ۳» توانست به پای فصل اول آن برسد و نه «داریوش» که تصور می‌شد «پوست شیر» دیگری خواهد بود، خاطره آن اثر را زنده کرد.

این در حالی است که با همکاری پیشین هادی حجازی‌فر و محمدحسین مهدویان در آثار متعدد، به نظر می‌رسید رقابتی جدی و جذاب میان این دو فیلمساز رقم بخورد.

جنجال سخنان پرحاشیه مدیر یک پلتفرم

اوایل اردیبهشت ماه بریده ویدیوئی از سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده، رییس هیات‌ مدیره نماوا منتشر شد که در آن، از آنچه «بی‌اخلاقی» اهالی سینما خصوصا بازیگران و تهیه‌کنندگان می‌خواند، شکایت داشت. سخنان او با واکنش گسترده اهالی سینما مواجه شد و بسیاری از چهره‌ها و اصناف سینمایی این حرف‌ها را محکوم کردند.

اگرچه روابط عمومی پلتفرم یک روز بعد به طور رسمی عذرخواهی کرد، اما شانه‌ساززاده حاضر به عذرخواهی نشد و ماجرا پس از چند روز به فراموشی سپرده شد.

ماجرای «حشاشین»

اوایل سال و در ایام ماه رمضان، برای نخستین بار یک سریال مصری در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دانلود فیلم پربازدید و پربیننده شد که از قضا قصه‌ای از تاریخ ایران را نمایش می‌داد. «حشاشین» محصول ۲۰۲۴ که با کیفیتی قابل توجه ساخته شده بود، به علت ارائه تصویری ناپسند از تاریخ ایران، مورد انتقاد قرار گرفت.

نیمه اردیبهشت ماه و چندی پس از انتشار کامل سریال، «حشاشین» با دستور ساترا از همه پلتفرم‌ها حذف شد.

«جوکر» زنانه شد/ شوخی‌های دردسرساز مردان

در تابستان ۱۴۰۳ بالاخره طلسم حضور زنان در «جوکر» شکست تا مهمترین رئالیتی‌شوی نمایش خانگی نیز محدود به شرکت‌کنندگان مرد نباشد. حضور هشت بازیگر زن سینما که اغلب دارای سوابق متعدد در محصولات کمدی بودند، طی چهار قسمت پخش‌شده، واکنش‌های نسبتا مثبتی را برانگیخته که راه را برای ادامه حضور بانوان در این برنامه باز می‌کند.

در اتفاقی جالب، همه چهره‌هایی که از بیرون به مسابقه «جوکر» وارد شدند تا شرکت‌کنندگان را بخندانند، مردان بازیگر بودند؛ افرادی شامل غلامرضا نیکخواه، سیروس میمنت، مسعود روشن‌پژوه و عین‌الله دریایی.

همچنین در فصل مربوط به قسمت آقایان هم به دلیل پاره‌ای شوخی‌ها اشکالاتی گرفته شد چنانچه، عضو شورای راهبری مجمع رصتا درباره برنامه جوکر ۲ گفت: ... ساترا اعلام کرده است چنانچه برنامه جوکر ۲ مردان اصلاح نشود طبق اطلاعیه قبلی که صادر کرده بود ناچار است از طریق مراجع قضایی جلوی ادامه روند انتشار جوکر ۲ را بگیرد و اگر محتوای جوکر مردان اصلاح شود، ادامه انتشار جوکر زنان هم در شورای صدور مجوز ساترا بررسی خواهد شد و احتمالا با اصلاحیه اندک موفق به دریافت مجوز خواهد شد.

حاشیه، شکایت و توقیف

نیمه اول ۱۴۰۳، نمایش خانگی چند مورد حاشیه از جنس ممیزی را تجربه کرد. نخست شکایت وزارت آموزش و پرورش از عوامل ساخت سریال «افعی تهران» بابت توهین به مقام معلم بود، سپس کار به اعتراض کاربران به شوخی‌های دوپهلوی جنسی در «جوکر» رسید، مدت کوتاهی بعد از آن «غربت» توسط دادستانی توقیف شد و در نهایت یک صحنه از سریال «داریوش» با برخورد قضایی مواجه شد تا چهار محصول خانگی در این ۶ ماه، دچار حاشیه جدی شده باشد.

از میان این آثار، پخش «افعی تهران» هیچ‌گاه متوقف نشد، «جوکر» با اعمال ممیزی‌ها به ریل برگشت، از برخورد قضایی با «داریوش» خبر جدیدی منتشر نشد و مشکل «غربت» هم این هفته حل شد.

در این میان، سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده هم از ممیزی در امان نبود. یک سکانس متفاوت از قسمت سوم سریال «در انتهای شب» پس از آنکه وایرال شد، حذف شد. این صحنه به رقص پارسا پیروزفر و مادرش (احترام برومند) که دچار بیماری آلزایمر بود، اختصاص داشت.

کوچ ادامه‌دار ستاره‌های تلویزیون

در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳، مهران مدیری با «اسکار» و «گل یا پوچ»، احسان علیخانی با «جوکر: طبقه بیست و یک»، داریوش فرضیایی با «لالایی» و علی درستکار با «سپنج» در نمایش خانگی حاضر شده‌اند و سروش صحت با «اکنون» و رامبد جوان با «کارناوال» نیز در راه نمایش خانگی‌اند. این در حالی است که اغلب این چهره‌ها با حضور در برنامه‌ها و سریال‌های سیما شناخته شده‌اند.

این در حالی است که اغلب این برنامه‌ها به یک پلتفرم اختصاص دارند که در این مدت بیشترین اختلاف نظر را به لحاظ معیارهای نظارت بر پخش، با صداوسیما و سازمان زیرمجموعه‌اش (ساترا) داشته است. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403071511577
  • خبرنگار : 30190