سرپرست انتقال خون استان:

مدت زمان ذخیره خون در قزوین به ۵ روز رسیده است

سرپرست انتقال خون استان قزوین گفت: ما باید از هر گروه خونی حداقل به میزان ۱۰ روز ذخیره داشته باشیم، اکنون این ذخیره در استان ما به حدود چهار تا پنج روز و در برخی گروه‌های خونی حتی به کمتر از این میزان رسیده است، لذا نیاز است این‌ها نه فقط در یک مقطع کوتاه جبران شوند، بلکه حضور اهداکنندگان به‌صورت مستمر به گونه‌ای باشد که این ذخایر پایدار باشند، اکنون نیاز استان به گروه‌های خونی منفی بیشتر احساس می‌شود.

پژمان صالحی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تنها متولی تأمین خون در جامعه سازمان انتقال خون است و تاریخ انقضای کوتاه فرآورده‌های خونی باعث می‌شود ما همواره نیاز به اهدای خون داشته باشیم، برای مثال عمده مصرف بیماران سرطانی ما پلاکت است که تنها سه روز تاریخ مصرف دارد و عملاً امکان ذخیره‌سازی ندارد، تنها راهکار این است که هر روز اهداکنندگان جهت اهدای این فرآورده به مراکز ما مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در استان قزوین روزانه درخواست حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ واحد خون از مراکز مختلف داریم، بنابراین اهداکنندگان باید دائم به مراکز ما مراجعه کنند تا هم نیاز روزمره را تأمین کنیم و هم بتوانیم مقداری خون و فرآورده‌های خونی را برای حوادث پیش‌بینی نشده ذخیره کنیم.

سرپرست انتقال خون استان قزوین بیان کرد: در جامعه گروه‌های خونی متفاوتی وجود دارد، بنابراین مصرف گروه‌های خونی در مراکز نیز متفاوت است، برای مثال اگر بیشتر افراد جامعه گروه خونی O مثبت داشته باشند، به همان نسبت در مراکز درمانی نیز مصرف گروه خونی O مثبت بیشتر است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه دارندگان گروه‌های خونی منفی در جامعه افراد کمتری هستند، لذا کمبودشان بیشتر به چشم می‌آید، بنابراین ما به همه فرآورده‌های خونی نیاز مبرم داریم، زیرا به‌صورت کلی ذخیره خونی استان کاهش پیدا کرده است.

صالحی‌فر خاطرنشان کرد: ما باید از هر گروه خونی حداقل به میزان ۱۰ روز ذخیره داشته باشیم، اکنون این ذخیره در استان ما به حدود ۴ تا ۵ روز و در برخی گروه‌های خونی حتی به کمتر از این میزان رسیده است، لذا نیاز است این‌ها نه فقط در یک مقطع کوتاه جبران شوند، بلکه حضور اهداکنندگان به‌صورت مستمر به گونه‌ای باشد که این ذخایر پایدار باشند.

دلیل کاهش ذخایر خونی در فصل پاییز

وی گفت: ما معمولاً در پایان فصل تابستان و آغاز فصل سرما به‌دلیل تغییرات اقلیمی و شرایط اجتماعی شاهد افزایش نیاز به خون و کاهش اهداکنندگان هستیم، برای مثال در نیمه دوم شهریور شاهد افزایش مسافرت‌ها هستیم، از سوی دیگر در همین ایام در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم و مردم درگیر امور مربوط به این ایام هستند، در این برهه از زمان سرماخوردگی‌ها نیز بیشتر می‌شوند، لذا همه این عوامل باعث می‌شوند تعداد اهداکنندگان کاهش یابد.

این مسئول تصریح کرد: در همین ایام مصرف خون در مراکز درمانی افزایش می‌یابد، زیرا به‌دلیل افزایش مسافرت‌ها در پایان تابستان، شاهد افزایش تصادفات و نیاز به گروه‌های خونی مختلف هستیم.

سرپرست انتقال خون استان قزوین ادامه داد: از گروه‌ها، ادارات، ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف تقاضا داریم بحث اهدای خون را به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه اجتماعی در برنامه خود داشته باشند، زیرا اهدای خون تنها راه تأمین خون برای بیماران نیازمند است، ضمن اینکه شرکت‌ها، ارگان‌ها و نهادها می‌توانند با برنامه‌ریزی به‌صورت گروهی به مراکز اهدای خون مراجعه کنند و یا با هماهنگی‌های صورت گرفته با همکاران ما به‌صورت‌های تیم‌های سیار در خدمت آنان باشیم.

وی عنوان کرد: در مرکز انتقال خون قزوین هر روز به استثنای جمعه‌ها از ساعت ۸ تا ۲۰، در مرکز تاکستان هر روز به استثنای جمعه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۳ و در مرکز بوئین‌زهرا واقع در ساختمان هلال‌احمر، روزهای سه‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ پذیرای اهداکنندگان عزیز هستیم، در شهرستان‌های دیگر نیز اگر شرایط وجود داشته باشد ما می‌توانیم به‌صورت سیار در خدمت اهداکنندگان گرامی باشیم.

این مسئول بیان کرد: در تابستان سال جاری تعداد ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز ما مراجعه کردند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند و بقیه مراجعین به دلایل مختلف از اهدا معاف شدند و به‌صورت میانگین همکاران ما ماهیانه از ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ نفر خونگیری می‌کنند که این عدد باید حداقل به بیش از ۳۵۰۰ نفر در ماه برسد تا بتوانیم نیاز مراکز درمانی را تأمین کنیم و ذخیره خون هم داشته باشیم.

معافیت از اهدای خون به چه شکل است؟

وی در ادامه  اظهار کرد: بنابراین ما به اهداکنندگان خون سالم نیاز داریم، یعنی کسانی باید برای اهدای خون مراجعه کنند که شرایط جسمی و روحی خوبی داشته باشند بنابراین معاینه و مصاحبه پزشک از مراجعین اهدای خون ۲ بعد دارد.

صالحی‌فر گفت: یک بعد آن سلامت اهداکننده است، ممکن است اهداکنندگان پس از مصاحبه توسط پزشک متوجه مشکلاتی در حوزه سلامتشان شوند که حتی خودشان هم واقف به این مشکلات نبوده‌اند، چنین افرادی اگر خون بدهند مشکلشان تشدید خواهد شد، از سوی دیگر ممکن است مشکلی در فرد وجود داشته باشد که برای همیشه معاف از اهدای خون باشد، چنین فردی می‌تواند مسئولیت اجتماعی خود را از طریق تشویق دیگران به اهدای خون انجام دهد.

وی بیان کرد: یک بعد دیگر معاینه نیز سلامت گیرندگان خون است، پزشکان با معاینه درخواهند یافت مشکلی در خون اهداکنندگان وجود نداشته باشد تا مبادا گیرندگان دچار مشکل شوند.

سرپرست انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: معافیت اهدای خون ۲ نوع شامل معافیت دائم و موقت است، گروه‌های متنوعی از اهدای خون معاف هستند، برای مثال کسانی که انواع هپاتیت و بیماری‌های ویروسی نظیر ایدز دارند برای همیشه از اهدای خون معاف هستند، کسانی که عمل جراحی قلب باز، عمل مغز، سابقه تزریق مواد مخدر، سابقه زندان‌های طولانی‌مدت داشته‌اند به‌صورت پیش‌فرض از اهدای خون معاف هستند، اینکه معافیت این گروه‌ها دائمی یا موقت است بستگی به تصمیم پزشک دارد.

وی در رابطه با مصرف داروهایی که مانع اهدای خون می‌شوند، تصریح کرد: ما صدها نوع دارو داریم، برای مثال دارویی که ما برای بیماری خاصی مانند تیروئید مصرف می‌کنیم، ممکن است برای ما به‌عنوان درمان باشد اما سطح هورمونی که در بدن ما ایجاد می‌کند باعث شود در صورت اهدای خون به یک نوزاد موجب ایجاد اختلالات هورمونی برای وی شود بنابراین هموطنانی که برای اهدای خون به مراکز ما مراجعه می‌کنند باید نوع و دُز دارو را با پزشک مرکز در میان بگذارند تا پزشکان آن‌ها را راهنمایی کنند.

صالحی‌فر یادآور شد: اهدای خون یک مسئولیت اجتماعی است و بر همه آحاد جامعه واجب است نسبت به ادای تکلیف خود اقدام کنند، علی‌الخصوص ما از قشر جوان، افراد زیر ۳۰ سال و بانوان جامعه درخواست می‌کنیم حتماً اهدای خون را در برنامه زندگی خود بگنجانند، زیرا زیبنده کشور ما نیست که فقط ۵ تا ۶ درصد خانم‌ها اهداکننده خون باشند، در حالی که در بسیاری از کشورها بیش از ۵۰ درصد اهداکنندگان خانم هستند، کشور ما هم می‌تواند با فرهنگ‌سازی به این مرحله برسد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403071511571
  • خبرنگار : 50552