تاکید دادستان تهران بر تسریع در فرایند ترخیص خودروهای وارداتی

دادستان تهران در بازدید از پارکینگ محل نگهداری خودروهای وارداتی گمرک غرب تهران گفت: امروز شاهد واردات حجم قابل توجهی از خودروهای سواری و کشنده به منظور تامین نیاز داخل و تنظیم بازار این محصولات هستیم که به تبع آن می‌بایست تلاش مسئولان امر در جهت انجام فرایند ترخیص به صورت مضاعف صورت پذیرد تا شاهد رسوب خودروهای وارداتی نباشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، با توجه به واردات چند هزار دستگاه خودرو در ماه‌های اخیر به کشور و به منظور بررسی آخرین وضعیت ترخیص خودروهای وارداتی، علی صالحی دادستان عمومی وانقلاب تهران، روز شنبه ۱۴ مهر به همراه جمعی از مقامات قضایی و مدیران وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت سایپا از پارکینگ محل نگهداری خودروهای وارداتی گمرک غرب تهران بازدید و ضمن استماع توضیحات مسئولان، دستورات لازم را در جهت تسریع در فرایند تعیین تکلیف خودروهای موجود صادر کرد.

دادستان تهران با حضور در جمع مسئولان و مدیران حاضر در این بازدید ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله فرمانده جبهه مقاومت و سردار نیلفروشان، اظهار کرد: یاد و خاطره تمام شهدای محور مقاومت را گرامی می‌داریم و امیدواریم به زودی شاهد نابودی رژیم منحوس و کودک‌کش صهیونیستی باشیم.

وی در ادامه، صیانت از حقوق عامه و عمل به دستورات رئیس قوقضاییه در جهت کمک حداکثری به دولت و تعیین تکلیف کالاهای موجود و جلوگیری از رسوب آن‌ها را به عنوان هدف بازدیدهای مستمرخود و سایر قضات دادسرای تهران از انبارهای گمرک، اعلام کرد.

صالحی در بازدید از گمرک غرب با تاکید بر اهتمام دادستانی تهران در جهت تحقق شعار سال گفت: با توجه به استماع توضیحات مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی حاضر در جلسه مصوب شد، مشکلات موجود در حوزه صادرات واردات به صورت موضوعی به دادستانی تهران منعکس تا از طریق مبادی ذیصلاح، پیگیری و نسبت به مرتفع شدن مشکلات آن‌ها اقدام شود.

دادستان تهران در این بازدید ضمن بررسی وضعیت تعیین تکلیف وسایل نقلیه موجود از جمله تاریخ ورود خودروها به گمرک، علل عدم ترخیص و رسوب آنها، همزمان با حضور میدانی در محوطه پارکینگ گمرک و پس از برگزاری جلسه با مدیران حاضر، توضیحات فنی لازم را از مسئولان حاضر اخذ و دستورات لازم را در جهت جلوگیری از رسوب خودروها صادر کرد. 

صالحی بیان کرد: نباید ترخیص خودروها با اطاله چند ماهه مواجه شود در حالی که این خودروها و به ویژه کشنده‌ها مورد نیاز عمومی است. 

دادستان تهران یادآور شد: امروز شاهد واردات حجم قابل توجهی از خودروهای سواری و کشنده به منظور تامین نیاز داخل و تنظیم بازار این محصولات هستیم که به تبع آن می‌بایست تلاش مسئولان امر در جهت انجام فرایند ترخیص به صورت مضاعف صورت پذیرد تا شاهد رسوب خودروهای وارداتی نباشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه واردات خودرو و کشنده‌ها با تخصیص ارز از منابع داخلی و سرمایه عمومی انجام می‌شود و البته نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و جلوگیری از مخاطرات متعدد ناشی از فرسودگی وسایل نقلیه این حوزه، اولویت ویژه این دادستانی محسوب می‌شود، لذا از مسئولان امر انتظار می‌رود، اهتمام جدی به این حوزه و حل مسائل وارد کنندگان از قبیل مشکل ثبت سفارش، تخصیص ارز و صدور مجوزهای لازم داشته باشند.

صالحی بیان کرد: با توجه به وقفه صورت گرفته در ارائه خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودرو وارداتی، مصوب شد فوراً در خصوص حل مسائل اجرایی اقدام و در صورت وجود خودرو، عرضه در سامانه به صورت مرتب انجام شود و حداکثر در فواصل ۱۵ روز صورت پذیرد و عرضه خودرو منوط به تکمیل سبد خودرویی و تعداد معین نشود تا در نتیجه کاهش عرضه، موجبات افزایش بی ضابطه قیمت خودرو و نارضایتی عمومی فراهم نشود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به واردات ۲۲۰۰ دستگاه خودروی وارداتی و طولانی شدن روند ترخیص آنها، بعد از برگزاری چندین جلسه در این دادستانی و پیگیری‌های صورت گرفته، ارزش‌گذاری این خودروها که با وقفه مواجه شده بود به سرانجام رسید و دستور ابلاغ موضوع به مبادی ذی‌ربط ظرف سه روز آینده صادر شد. همچنین مصوب شد ۲۲۰۰ دستگاه خودروی مذکور و ۱۵۵۰ دستگاه خودروی دیگر که در انتظار انجام فرایند اداری عرضه در سامانه یکپارچه قرار دارند، ظرف یک هفته آینده به متقاضیان عرضه شود.

دادستان تهران در پایان به واردکنندگان خودرو که در ثبت اظهارنامه خودروهای خود تعلل می‌کنند، گفت: وارد کنندگان خودرو در اسرع وقت نسبت به اظهار خودروهای وارداتی اقدام کنند تا فرایند ترخیص به سرعت انجام شود و کالاها مشمول مقررات متروکه نشود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403071511552
  • خبرنگار :

برچسب‌ها