تکرار سیاست کوچاندن مردم غزه در لبنان توسط رژیم صهیونیستی

مقامات رژیم صهیونیستی با صدور دستورات مکرر تخلیه برای ساکنان جنوب لبنان درحال تکرار سیاست کوچاندن مردم غزه در لبنان هستند.

به گزارش ایسنا، یک هفته پس از آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان در ۲۳ سپتامبر، رژیم اشغالگر با صدور دستورات تخلیه در روستاها، شهرک‌ها و شهرهای جنوب لبنان چه آنهایی که در مرز مستقیم با فلسطین اشغالی قرار دارند و چه آن‌هایی که در جنوب و شمال رودخانه لیتانی پراکنده هستند، به سطح جدیدی از تجاوزات خود علیه این کشور منتقل شد.

شنبه ارتش رژیم صهیونیستی با صدور هشدارهایی «از همه ساکنان روستاهای لبنانی که خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند درخواست کرد برای امنیت خود و اعضای خانواده‌شان، تا اطلاع ثانوی به خانه‌هایشان باز نگردند.»

ارتش رژیم اشغالگر در هشدارهای تخلیه از ساکنان مناطق جنوبی خواست به شمال رودخانه الاولی، در شمال شهر صیدا که شهرستان‌های صیدا و الشوف را از هم جدا می‌کند، یعنی بین استان‌های جنوب و جبل لبنان که حدود ۶۰ کیلومتر با مرزهای جنوبی فاصله دارد، بروند.

تعداد مناطق مشمول دستورات تخلیه از سه شنبه گذشته تا دیروز شنبه تقریبا ۹۴ مرکز جمعیتی شامل روستاها، شهرها و شهرک‌ها بوده است. ارتش اشغالگر اخطارهای تخلیه را با عباراتی از این قبیل صادر می‌کند: «فعالیت‌های حزب‌الله، ارتش اسرائیل را مجبور به اقدام نظامی شدید علیه آن می‌کند، بنابراین برای امنیت خود باید فورا خانه‌هایتان را تخلیه کنید و به سمت شمال رودخانه الاولی بروید.»، «هر کس در نزدیکی اعضای حزب‌الله و تجهیزات جنگی آن باشد، زندگی خود را به خطر می‌اندازد. هر خانه‌ای که حزب‌الله برای نیازهای نظامی خود از آن استفاده می‌کند، هدف قرار می‌گیرد. شما از حرکت به سمت جنوب منع شده‌اید... ما شما را از زمان امن بازگشت به خانه‌هایتان مطلع خواهیم کرد.»

با توجه به نقشه روستاهای ذکر شده در هشدارهای تخلیه، به نظر می‌رسد این گستره جغرافیایی از بخش شرقی ابل الساقی و اطراف آن، تا بخش غربی البیساریه در مسیر صیدا و مناطقی است که در امتداد بخش مرکزی از مارون الرأس در مرزها به سمت النبطیه قرار دارند. از این گستره جغرافیایی به نظر می‌رسد که بسیاری از روستاها در حاشیه راه‌های اصلی قرار دارند، مانند جاده ساحلی الناقوره به صیدا، یا مانند جاده مرکزی بنت جبیل به النبطیه، یا از قلیعه به سمت النبطیه در غرب و به سمت البقاع غربی.

صهیونیست‌ها در تمام این راه‌ها قصد خود را برای نظامی‌سازی منطقه و آماده‌سازی برای انجام عملیات نظامی بزرگ، چه از طریق حمله زمینی و چه با انجام حملات هوایی شدید به آن، نشان می‌دهند. بسیاری از مناطقی که در بیانیه‌های تخلیه گنجانده شده است، در جنوب رودخانه لیتانی واقع نشده‌اند، بلکه در شمال آن قرار دارند و درخواست از مردم برای حرکت به سمت شمال رودخانه الاولی، سؤالاتی را در مورد اهداف واقعی رژیم اشغالگر درباره ماهیت حمله به لبنان و اینکه آیا واقعا فراتر از یک «عملیات زمینی محدود» است، ایجاد می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق جمعیت و آوارگان روستاهای مرزی، روستاها و شهرهای خود را ترک کردند و به سمت شمال رودخانه الاولی حرکت کردند و تا روز جمعه فقط تعداد کمی در روستاهای مشمول دستورات تخلیه باقی ماندند.

همان سناریویی که رژیم اشغالگر در غزه اتخاذ کرد، در لبنان نیز تکرار می‌شود، به‌ویژه پس از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳؛ زمانی که به بهانه انجام عملیات نظامی از ساکنان آواره نوار غزه خواست که از محله‌ای به محله‌ای دیگر، بین شمال و جنوب و شرق و غرب نقل مکان کنند. هدف از آوارگی جمعی در غزه تحمیل کنترل این رژیم و آزارو اذیت مردم است. در مورد لبنان، بخشی از اهداف این اقدامات با هدف شعله‌ور ساختن درگیری‌های داخلی در لبنان، اعم از منطقه‌ای یا فرقه‌ای است. همچنین هشدارهایی وجود دارد مبنی بر اینکه حضور تعداد زیادی از مردم، به‌طور غیرمنتظره در یک مکان ممکن است منجر به وقوع اختلافات داخلی بر سر منابع موجود از قبیل غذا، آب، محل خواب و مسائل دیگر شود.

اگرچه رژیم اشغالگر فکر می‌کند تخلیه‌ مناطق جنوب لبنان، حمله زمینی را آسان‌تر می‌کند اما با وجود همه اینها، موضوع پیشروی در عمق خاک لبنان از نظر معیارهای نظامی دشوار است. مساحت لبنان ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربع است. بحث محدود کردن عملیات به جنوب لیتانی یعنی مساحت ۸۰۰ کیلومتر مربع یا کل جنوب که ۱۹۸۷.۶ کیلومتر مربع مساحت دارد، مطرح نیست. رژیم اشغالگر در تجاوز تابستان ۲۰۰۶ در لبنان بارها در معرض شکست‌هایی قرار گرفت. در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶، دو اسرائیلی در نبردهای زمینی با حزب الله در مثلث عیترون- مارون الرأس- بنت جبیل کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند. در اول اوت ۲۰۰۶، رژیم اشغالگر نتوانست به عیتا الشعب نفوذ کند. در شب ۱۱ تا ۱۲ اوت ۲۰۰۶، ارتش اسرائیل همزمان با عملیات هلی برن در اطراف الغندوریه تلاش کرد تا از طریق محور وادی هونین و الطیبه القنطره تا وادی الحجیر تا عمق ۱۲ کیلومتری نفوذ کند اما شکست خورد. در روزهای اخیر مورد حملات شدید قرار گرفته و در جریان تلاش برای حمله از محور اصبع الجلیل، ده‌ها سرباز و افسر آن کشته و زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071511443
  • خبرنگار : 71516