یک فیزیولوژیست ورزشی تاکید کرد

اهمیت استمرار ورزش مدارس در جلوگیری از سونامی چاقی در کودکان

یک فیزیولوژیست ورزشی گفت: غربالگری اجباری چاقی، پیکرسنجی و همچنین کوتاهی قد باید در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت در سال تحصیلی مدارس با همکاری آموزش و پرورش باشد تا بتوان با وجود متخصصان تغذیه و تربیت بدنی از شیوع سونامی چاقی و این خطر تهدیدکننده، پیشگیری و جلوگیری کرد. 

انیس قنبری در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: طبق آمار منتشر شده از نیمسال دوم تحصیلی گذشته سال ۱۴۰۲، به نتایج هولناکی از شیوع سونامی چاقی در مدارس و شیوع بیماری‌های بزرگسالی و سالمندی در کودکان و نوجوانان رسیدند. همان طور که می دانید چاقی دومین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان است و روند چاقی در ۳۰ سال گذشته ۱۰ برابر شده است . 

او ادامه داد: در بهمن ۱۴۰۲ نیز معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش کشور اعلام کرد، آمار چاقی از ۴۰ درصد در برخی شهرهای کشور گذشته و این زنگ خطری است برای والدین و دانش آموزان؛ این آمارها ابتدا باید هشداری برای معلمان و دبیران زحمتکش تربیت بدنی باشد زیرا باتوجه به این که از دیرباز معلمان نقش الگو رفتاری، اخلاقی وتربیتی خاصی در زندگی ما داشته و دارند، بنابراین با وجود علم بروز و همچنین تحصیلات عالیه بخش عظیمی از معلمان تربیت بدنی در حال خدمت، این مهم می تواند وزنه سنگینی برای ارائه راهکارای مفید به والدین و خانواده ها در مدارس باشد.

این فیزیولوژیست ورزشی عنوان کرد: باتوجه به کاهش میزان جوانی جمعیت در کشورها، حفظ سلامتی گروه سنی کودک و جوان که امیدهای کشور هستند در گرو تلاش‌ها و بکارگیری از علم و دانش بزرگترین بخش آموزشی کشورها یعنی مقاطع تحصیلی دانش آموزی است. امروزه تبلیغات گسترده‌ای در  ضای مجازی توسط مربیان و اهمیت استمرار و روزانه کردن ورزش کودکان صورت گرفته است که هم برای جلوگیری از ذهنیت غلط مقطعی کردن ورزش کودکان فقط در تابستان است و هم اهمیت استمرار ورزش روزانه را در برمی‌گیرد.

او  با تاکید بر اهمیت استمرار ورزش روزانه در جلوگیری از سونامی چاقی در کودکان، افزود: با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و محقق بودن امر برنامه‌ریزی جامع در ۹ ماه تحصیلی می‌توان از ظرفیت بالای معلمان و دبیران تربیت بدنی در مدارس استفاده کرد که بتوان از جایگاه والایشان در این  امر مهم، بهره برد. قطعا جا انداختن نقش تغذیه، ساعت خواب مناسب، ورزش مناسب سن و بدن و نیز برگزاری کارگاه های سلامت محور برای خانواده ها و استفاده از کارشناسان و متخصصان علوم ورزشی در جهت آموزش، برنامه ریزی و هدفمندسازی آن‌ها توسط مدارس و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها می تواند گامی بزرگ برای حفظ سلامت امیدان آینده‌ساز کشور عزیزمان باشد.

 این استاد دانشگاه گفت: غربالگری اجباری چاقی، پیکرسنجی و همچنین کوتاهی قد باید در اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت در سال تحصیلی مدارس با همکاری آموزش و پرورش باشد تا بتوان با وجود متخصصان تغذیه و تربیت بدنی از شیوع سونامی چاقی و این خطر تهدیدکننده، پیشگیری و جلوگیری کرد. 

او بیان کرد: باتوجه به فرمایش امام خوبی‌ها و مقام معظم رهبری، دانش آموزان عزیزترین و سرشارترین سرمایه و ذخیره آینده این ملت هستند، بنابراین قدر تعلیم و تربیت را که یک سنگر و مسئله اول در نظام ماست را بدانیم. البته مردم نیز قدر معلمان و کارگزاران تعلیم و تربیت را می‌دانند که صد البته معلمان در فرهنگ ایرانی از گذشته تا امروز و آینده جایگاهی ویژه در قلب خانواده های ایرانی دارند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071511414
  • خبرنگار : 50228