یک کارشناس گیاهان دارویی مطرح کرد

لزوم حفظ ژنتیکی گونه‌های گیاهان دارویی

یک کارشناس گیاهان دارویی با اظهار تأسف از اینکه برخی افراد به روش غیر علمی مشغول بوته کنی و برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی هستند، بر حفظ ژنتیکی گونه‌های گیاهان دارویی تأکید کرد.

فرشاد فلاح در خصوص اهمیت گیاهان دارویی به ایسنا گفت: اغلب کسانی که به این عرصه ورود کرده‌اند تخصصی نداشته و بدون اینکه در خصوص ضرر و زیان این گیاهان اطلاعی داشته باشند گیاهانی را تجویز می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعضاً تجویز برخی گیاهان دارویی حتی امکان دارد به قیمت جان افراد تمام شود، بیان کرد: چون طی این سال‌ها، شغل عطاری رونق بسیاری پیدا کرده و گرایش مردم به طب سنتی روزبه‌روز بیشتر شده برای همین عده‌ای از این فرصت سوء استفاده می‌کنند.

این کارشناس گیاهان دارویی گفت: گرچه پایه و مبنای اصلی بیشتر داروهای شیمیایی داروخانه‌ها، گیاهان دارویی هستند و چه بسا بهتر که برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها به گیاهان دارویی روی بیاوریم اما نباید از مراکز غیر مجاز تهیه کرد.

وی با بیان اینکه سالیان دراز زمان می‌برد تا بتوان خواص و کاربرد گیاهان دارویی را فهمید، اظهار کرد: اهمیت گیاهان دارویی از بزرگان و با تجربه‌های نسل قدیم رواج یافته و در شهرهای کوچک و روستاها تا حدودی مثمر ثمر بوده ولی در کلان شهرها آنچنان رنگ و بویی ندارد.

فلاح با بیان اینکه خوشبختانه مردم بیش از گذشته برای داروهای گیاهی ارزش قائل می‌شوند و می‌توان با تکمیل بودن در این زمینه به مردم شهر خدمت بزرگی کرد، گفت: بسیاری از شهرهای خراسان رضوی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و احاطه شدن توسط روستاهای مختلف از وضعیت مطلوبی برای کشت و پرورش گیاهان دارویی با کیفیت برخوردار هستند.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی به دلیل دوره درمان و اثربخشی طولانی مدت خود کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند ولی می‌توان با راهنمایی و استفاده درست، به بهبود سرعت بخشید.

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه گفت: ناآگاه بودن برخی از افراد در زمینه دارویی و استفاده سرخود از داروها، باعث شده که نتیجه مطلوبی به دست نیاورند و از گرایش به سمت طب سنتی جلوگیری کنند.

فلاح با بیان اینکه برخی مواقع مشاهده می‌شود که بعضی افراد با فروش اجناس تقلبی و قاچاق یا اجناس بی‌کیفیت با حاشیه سود بالا تصویر ناخوشایندی از صنف ما در ذهن خریداران به وجود آورده‌اند، از متولیان و مسئولان خواست در زمینه افزایش آگاهی افراد و آشنایی با گیاهان دارویی و طب سنتی در سطح شهرستان‌ها تبلیغ، تلاش و همت بیشتری داشته باشند.

فلاح با اظهار تأسف از اینکه برخی افراد به روش غیر علمی مشغول بوته کنی و برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی هستند، بر حفظ ژنتیکی گونه‌های گیاهان دارویی تأکید کرد و افزود: برداشت بی‌رویه گیاهان خوراکی و دارویی سبب منقرض شدن برخی از این گونه‌ها در بسیاری از مناطق این استان شده است؛ باید از بوته کنی بی‌رویه گیاهان دارویی جلوگیری شود.

وی گفت: حدود ۸۰۰۰ گونه گیاهی دارویی در کشور وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۲۴۰۰ گونه دارای خواص دارویی، ادویه‌ای،‌آرایشی و بهداشتی هستند، و می‌طلبد از این پتانسیل‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر گیاهان دارویی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی باشد، گفت: خراسان رضوی از نظر تنوع گیاهی، به خصوص گیاهان دارویی، جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای گیاهی ایران دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی صادرات گیاهان دارویی به صورت فله‌ای را یکی از ضعف‌های پیش رو دانست و افزود: به رغم اینکه پتانسیل‌های فراوانی داریم اما خود از داشته‌هایمان بی‌بهره هستیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071411102
  • خبرنگار : 30147