گنجینه زمین‌گیر شدۀ غزه در ژنو

گنجینه‌های باستان‌شناسی و تاریخی از نوار غزه در حال نمایش در ژنو هستند؛ میراث یک سرزمین ویران‌شده که به ویژه در یک سال اخیر زیر بمباران گسترده رژیم اسرائیل بوده است.

به گزارش ایسنا، آمفوراها (خمره‌های سفالین)، مجسمه‌ها، گلدان‌ها، چراغ‌های نفتی و مجسمه‌های کوچک از جمله ۴۴ شیء باستانی هستند که در غزه کشف شده‌اند و در نمایشگاه «میراث در خطر» در موزه هنر و تاریخ (MAH) در ژنو سوئیس به نمایش گذاشته می‌شوند.

بئاتریس بلاندین، کیوریتور این نمایشگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: این بخشی از روح غزه است، حتی هویتش. میراث در واقع تاریخ این سرزمین و تاریخ مردمی است که در آن زندگی می‌کنند.

این آثار بخشی از مجموعه‌ای با بیش از ۵۳۰ شیء است که از سال ۲۰۰۷ در یک مخزن در ژنو نگهداری می‌شوند و قادر به بازگشت به غزه نبوده‌اند.

این نمایشگاه که از شنبه (۶ اکتبر، ۱۴ مهر) تا ۹ فوریه (۲۰ بهمن) برپاست، شامل آثار باستانی از سودان، سوریه و لیبی نیز می‌شود.

این نمایشگاه به مناسبت هفتادمین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه برای حفاظت از اموال فرهنگی در صورت بروز درگیری مسلحانه برگزار شده است و به مسئولیت موزه‌ها در نجات این نوع اموال تاریخی و فرهنگی از آسیب، غارت و جنگ می‌پردازد و به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند که ویران کردن عمدی میراث، یک جنایت جنگی است.

آسیب‌های فرهنگی در غزه

آلفونسو گومز، عضو شورای شهر ژنو گفت: نیروهای تاریک‌ فکری می‌دانند که اموال فرهنگی آن چیزی است که برای تمدن در خطر است زیرا آنها هرگز از تلاش برای ویرانی این میراث، مانند آنچه در موصل اتفاق افتاد، دست برنداشته‌اند.

مارک ـ اولیور والر، مدیر موزه هنر و تاریخ ژنو به خبرگزاری فرانسه گفت: متأسفانه در صورت بروز درگیری، بسیاری از مهاجمان به میراث فرهنگی حمله می‌کنند زیرا به وضوح، این کار به معنای محو هویت یک قوم و نابود کردن تاریخ آن است. خوشبختانه، موزه‌ها، قوانین و کنوانسیون‌هایی وجود دارند که از این میراث حفاظت می‌کنند.

از زمان آغاز حمله رژیم اسرائیل به غزه و به گفته سازمان ملل، محوطه‌های فرهنگی در این سرزمین فلسطینی بها سنگینی پرداخته‌اند. یونسکو تخریب ۶۹ مکان را تایید کرده است: ۱۰ مکان مذهبی، ۴۳ ساختمان با اهمیت تاریخی و یا هنری، دو انبار اموال فرهنگی، شش اثر تاریخی، یک موزه و هفت محوطه باستان‌شناسی.

این آثار که زندگی روزمره، مدنی و مذهبی از عصر برنز تا دوران عثمانی را تداعی می‌کنند، در سال ۲۰۰۶ به ژنو آمدند تا در نمایشگاه «غزه در تقاطع تمدن‌ها» که توسط محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین افتتاح شد، به نمایش گذاشته شوند.

هدف اولیه این بود که این آثار بنیاد یک موزه باستان‌شناسی در غزه را تشکیل دهند، اما در عوض آنها به مدت ۱۷ سال در ژنو دچار زمین‌گیر شدند و شرایط لازم برای بازگشت ایمن آنها هرگز فراهم نشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403071411094
  • خبرنگار : 71454