مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خبرداد

کاهش ۲۵ درصدی سهمیه کود یارانه‌ای خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی از کاهش ۲۵ درصدی سهمیه کود یارانه‌ای امسال نسبت به سال گذشته در خراسان رضوی خبر داد.

حسین عطایی سلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای امسال بنا به سهمیه ابلاغی انواع کودهای یارانه‌ای به استان به ترتیب انواع ازته ۱۴۵ هزار و ۲۲ تن، انواع فسفاته ۲۱ هزار و ۱۷۶ تن و انواع پتاسه ۷۶۴۵ تن اعلام‌شده است که در مقایسه با سال قبل به‌طور میانگین در سایر کودهای پایه حدود ۲۵ درصد کاهش سهمیه مشاهده می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت موضوع تأمین، تدارک و جذب به‌موقع کودهای شیمیایی یادآور شد: پیش از آغاز کشت پاییزه به‌صورت منطقه‌ای برای ۳۴ شهرستان برنامه‌ریزی‌های لازم شروع کشت پاییزه در قالب الگوی کشت هر شهرستان انجام شد و فرمول کودی سایر محصولات الگوی کشت به‌منظور بارگذاری در سامانه پایش مواد کودی تعیین شد.

وی با اشاره به وضعیت توزیع این کودها اظهار کرد: بر اساس الگوی کشت شهرستان‌ها و از طریق صدور حواله الکترونیکی در سامانه پایش مواد کودی، سهمیه ابلاغی انواع کودهای یارانه‌ای در بین بهره‌برداران توزیع‌شده است.

عطایی سلامی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی در تأمین نهاده‌ها و ... وجود ندارد، تصریح کرد: در استان خراسان رضوی تعداد ۱۸۷ مرکز توزیع فعال‌ است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: تمامی بهره‌برداران بخش کشاورزی استان که اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندی ثبت‌شده باشد، می‌توانند از سهمیه کود یارانه‌ای استان بهره‌مند شوند.

وی تأمین سم و بذر را در تعهد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان رضوی ندانست و گفت: رقم دقیق میزان مصرف کود در استان از طریق معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قابل احصا هست و مقادیری که بر اساس فرمول کودی تعیین‌شده و توسط موسسه خاک و آب کشور اعلام می‌شود، قابل‌قبول است.

عطایی سلامی افزود: در همین راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان علاوه بر تامین و توزیع کودهای شیمیایی برای ارتقای بهره‌وری در تولید، برای تامین کودهای غیرتکلیفی و غیریارانه‌ای نیز برنامه‌هایی در دست اجرا دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از طریق اجرای این برنامه‌ها سبد کودی خود را معرفی می‌کند، افزود: این همایش‌ برای ارتقای سطح کارگزاران و انتقال این دانش به تولیدکنندگان در آبان ماه در این استان برگزار خواهد شد و در آن تولیدکنندگان کود برتر نیز معرفی می‌شوند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071411065
  • خبرنگار : 50664