آمریکا و متحدانش فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را تسهیل و تسریع کردند

تحقیقات یک رسانه آمریکایی مشخص ساخت واشنگتن فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تسهیل و تسریع کرده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسانه تحقیقی آمریکایی، «پروپابلیکا»، دولت آمریکا فروش تسلیحات خود به رژیم صهیونیستی را به رغم طرح نگرانی‌های مقامات دولت درباره استفاده رژیم از بمب‌ها و سلاح‌های ساخت آمریکا برای ارتکاب نقض حقوق بشر و ادامه دادن به روند تشدید کشتار غیرنظامیان در نوار غزه تسریع کرده است.

در گزارش این رسانه آمده است: چندین مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ماه‌های قبل و بعد از عملیات طوفان الاقصی درخواست تعلیق یا محدود سازی فروش تسلیحات به تل آویو با استناد به قوانین ممنوع کننده فروش تسلیحات به طرف‌های ناقض حقوق بشر را مطرح کردند. با این وجود طبق این گزارش مقام‌های بالادستی مکررا این درخواست ها را رد کردند.

«جک لو»، سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در اواخر ژانویه زمانی که تعداد شهدای حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۲۵۰۰۰ تن رسیده بود وزارت امور خارجه آمریکا را تحت فشار قرار داد تا درخواست این رژیم برای دریافت ۳۰۰۰ بمب دیگر از جمله بمب های «جی‌بی‌یو-۳۹» را به رغم هشدارهای مقام‌های داخل وزارتخانه در مورد حملات و کشتار صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان و تخریب خانه‌های آنها نظیر خانه‌های پرسنل سفارت فلسطین تایید کند.

در آن زمان مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این دولت هر چند درد و رنج‌های غیرنظامیان در نوار غزه را تصدیق می‌کردند اما مدعی می‌شدند که رژیم صهیونیستی «حق دفاع از خود» دارد.

تحقیقات پروپابلیکا مشخص ساخت که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از در دفاع از درخواست جک لو برای نقل و انتقال تسلیحات به اسرائیل در آمده و مدعی شده که اولویت او به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان و تلاش برای رسیدن به یک آتش‌بس است.

به گزارش این رسانه یک سخنگوی رژیم صهیونیستی مدعی شده که این مقاله «مغرضانه» نگاشته شده چون «روابط دیپلماتیک بین مقام‌های اسرائیل و آمریکا را به شکل نامناسبی به تصویر کشیده است.»

در گزارش این رسانه تحقیقی آمریکایی همچنین فاش شده سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر تحقیق و بررسی، تسهیل فروش تسلیحات به این رژیم و مقاومت در برابر هر گونه تحقیقات درباره سوءاستفاده‌های حقوق بشری را در اولویت گذاشته است.

«مایک کیسی»، دیپلمات سابق آمریکایی طبق گزارش پروپابلیکا فاش کرده است: «هدف ما در اکثر جاها این بوده که به موارد نقض حقوق بشر رسیدگی کنیم. ما چنین رسیدگی را در قبال اسرائیل نمی‌بینیم!»

در این گزارش تصریح شده لابی‌گران شرکت های پیمانکار نظامی آمریکایی نیز به طور مداوم قانونگذاران و مقام‌های واشنگتن را تحت فشار گذاشته‌اند تا تحویل تسلیحات به اسرائیل و متحدان دیگری مثل عربستان سعودی را ادامه دهد.

در قسمت دیگری از گزارش تصویری از جعبه‌های مشروبات الکلی منتشر شده که ظاهرا از سوی سفارت تل آویو در آمریکا به آن دسته از پرسنل مشغول به کار در دفتر نقل و انتقال تسلیحات وزارت امور خارجه در واشنگتن دی‌.سی به عنوان هدیه داده شده چون «اغلب به منظور رسیدگی به درخواست‌های اسرائیل برای دریافت تسلیحات بیشتر ساعتهای زیادی به عنوان اضافه کاری و در تعطیلات آخر هفته کار کرده‌اند!»

به نوشته پروپابلیکا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نه فقط ارسال این جعبه های مشروب به عنوان هدیه را تکذیب نکرد بلکه همچنین مدعی شد: «کارمندان اجازه دریافت هدایایی از سوی دولت‌های خارجی تا زیر یک سقف ارزش دلاری را دارند.»

کمک‌های غرب

بررسی‌های روزنامه «آناتولی» ترکیه نیز نشان می‌دهد علاوه بر ایالات متحده کشورهای غربی دیگر هم به رغم تداوم نسل کشی صهیونیست‌ها علیه غزه به اعطای پشتیبانی‌های سیاسی و نظامی چشمگیر به اسرائیل  در آستانه یک ساله شدن جنگ غزه ادامه می دهند.

به نوشته این رسانه ترکیه‌ای، کشورهای متحد تل‌آویو نظیر آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا به رغم آنکه بعضا به صورت ریاکارانه‌ای خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه می شوند اما از طرف دیگر  همچنان به ارسال تسلیحات برای آن ادامه داده و در این جنایات شریک هستند.

نقطه آغاز تشدید حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر غزه از ۱۸ اکتبر زمانی بود که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای درخواست «وقفه انسان‌دوستانه» در غزه به منظور اجازه دادن به ورود محموله‌های کمکی را وتو کرد بود.

غرب همچنین از محکوم کردن حملات صهیونیست‌ها به غزه  و تا مدتها از درخواست واضح برای برقراری یک آتش‌بس برای مدت طولانی در این باریکه خودداری کرد و ایالات متحده مجددا در هشتم دسامبر قطعنامه شورای امنیت را که خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه شد وتو کرد.

آناتولی گزارش داده که پشتیبانی‌های نظامی غرب از رژیم صهیونیستی در طول جنگ کنونی غزه به ارقام چشمگیری رسیده است.

بررسی‌های انستیتوی پژوهش‌های صلح بین‌الملل استکهلم نشان داده آمریکا از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ سهم ۷۰.۲ درصدی از واردات تسلیحات متعارف رژیم صهیونیستی داشته و بعد از آن آلمان با سهم ۲۳.۹ درصدی و ایتالیا با سهم ۵.۹ درصدی قرار دارند.

ماه آوریل گذشته کنگره آمریکا یک بسته کمک‌های نظامی خارجی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار را که شامل ۱۷ میلیارد برای اسرائیل می‌شد تصویب کرد.

تحقیقات صورت گرفته از سوی روزنامه «هاآرتص» مشخص کرده از هفتم اکتبر پارسال تا ژوئیه ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۷۳ پرواز هواپیماهای نظامی و غیرنظامی از محل پایگاه‌های نظامی آمریکا به مقصد سرزمین‌های اشغالی با هدف نقل‌و انتقال تسلیحات و مهمات انجام شده است.

روز ۲۶ سپتامبر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد «ایال زمیر»، مدیر کل این وزارتخانه یک توافق را در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی بر سر اعطای ۸.۷ میلیارد دلار کمک های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی امضا کرده است.

همچنین آلمان در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال قبل از آن فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را سه‌ برابر ساخته و به میزان ۳۲۶.۵ میلیون دلار تسلیحات تحویل این رژیم داده است. در هفته‌های بعد از حمله طوفان الاقصی در هفتم اکتبر گذشته، برلین ۱۸۵ درخواست دیگر برای صدور مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل را مورد تایید قرار داده است.

بریتانا از سال ۱۹۶۷ یکی از تامین کنندگان اصلی تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی بوده و گروه موسوم به «کمپین علیه تجارت تسلیحات»، گروه فعال حقوق بشری مبارزه کننده با تجارت گسترده تسلیحات، برآورد کرده که صادرات تسلیحات بریتانیایی به این رژیم در ۱۰ سال گذشته به ۴۹۵ میلیون پوند (۶۵۰ میلیون دلار)‌بالغ شده است.

ایتالیا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات بهرژیم صهیونیستی در اروپا در سه ماهه آخر ۲۰۲۳ به روند فروش تسلیحات ادامه داد در حالی که پیش از آن ادعا کرده بود : «ما تضمین می‌کنیم جلوی فروش تسلیحات که باعث نقض قوانین ممنوعیت صادرات سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر باشد را بگیریم.»

فرانسه نیز علاوه بر تسلیحات یکی از صادر کننده‌های قطعات تجهیزات نظامی به اسرائیل از جمله قطعات مورد استفاده در سامانه «گنبد آهنین» بوده است. چندین سازمان فعال در حوزه جامعه مدنی و حقوق بشر از فرانسه به منظور متوقف کردن فروش تسلیحاتش به اسرائیل شکایت کرده اند.

مجارستان و سوئد نیز در زمره دیگر کشورهای اروپایی هستند که توافقاتی با تل آویو در ۲۰۲۳ بر سر فروش و تولید تسلیحات امضا کردند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071411057
  • خبرنگار : 71415