ترور دولتی روی دور تند

ترور رهبران فلسطینی مخالف اسرائیل، سنتی  صد ساله در تاریخ جنبش صهیونیسم است و احتمالا نخستین مورد آن به سال ۱۹۳۰ بر می گردد در طول زمان اسرائیل تقریبا تمام رهبران جنبش فتح را ترور کرد و گروه های دیگر فلسطینی و لبنانی هم از گزند آن در امان نماندند.

به گزارش ایسنا، صلاح الدین خدیو در یادداشتی در کانال شارنامه نوشت: کمتر از یک هفته پس از ترور دبیرکل حزب الله، اسرائیل با بمباران شدید مناطق مسکونی بیروت، می گوید مقر سید هاشم صفی الدین اصلی ترین گزینه جانشینی وی را هدف قرار داده است.
این اقدام اسرائیل تشدیدی بی سابقه در جنگ کنونی و نشانه‌ای از عدم تمایل به هر نوع توافقی در آن است. ترور رهبران فلسطینی مخالف اسرائیل، سنتی  صد ساله در تاریخ جنبش صهیونیسم است و احتمالا نخستین مورد آن به سال ۱۹۳۰ بر می گردد در طول زمان اسرائیل تقریبا تمام رهبران جنبش فتح را ترور کرد و گروه های دیگر فلسطینی و لبنانی هم از گزند آن در امان نماندند.
با وجود این تفاصیل آنچه در یک سال اخیر رخ داده، بی سابقه است. اسرائیل در چند ماه رهبران اصلی حماس و حزب الله را ترور کرده است و با شدت تمام در حال بروز رسانی لیست ترورها و افزون نفرات دوم و سوم به آن است. بدون شک این نوعی تحول در راهبرد قدیمی آن و چه بسا بیانگر تطوری اساسی در قواعد جنگ است. قسمی پارادایم نظامی جدید که اسرائیل سرنمون آن است و به مدد نیروی هوایی و فناوری های اطلاعاتی پیشرفته احتمالا در آینده فراگیر می شود. عبارت دیگر در حالی که در جنگ کلاسیک، رهبران سیاسی و فرماندهان ارشد، آخرین نفراتی هستند که وارد رویارویی مستقیم می شوند، اسرائیل بجای شروع از پیاده نظام، از راس هرم آغاز کرده است. دولت یهود به مدد این تاکتیک توانسته جنگ نامتقارن مورد علاقه جنبش های غیر دولتی را به نبردی نامتعارف و فاقد قانون و هنجار تبدیل نماید.

تاکتیک مزبور که معادل نوعی استراتژی است، در دل یک نظریه جدید جنگ قرار دارد که از قضا برخاسته از جنگ قبلی لبنان است؛ دکترین ضاحیه! این دکترین ناظر به وضعیت هایی در جنگ های نامتقارن شهری است که طرف ضعیف تر از مزیت هایی چون زیستن میان مردم غیر نظامی و جمعیت بومی و فضاهای شهری خودی بهره می برد. نیروی قوی تر برای غلبه بر این مزیت، با کاربست بی حد و حصر نیروی نظامی، به مجازات دسته جمعی مردم غیر نظامی و تخریب گسترده ابنیه شهری روی می آورد. آنچه اسرائیل در غزه و ضاحیه انجام می دهد، نسخه به‌ روز شده‌ و افراطی دکترین ضاحیه است.

در نسخەی تازە قتل هدفمند سران سیاسی و فرماندهان ستادی در کانون آن قرار دارد.
به اضافەی تاراندن و جابجا کردن تمام جمعیت غیر نظامی از رهگذر هدف قرار دادن آنها و ویرانی اماکن عمومی از خانه ها گرفته تا منازل و بیمارستان ها.
گفته می شود موج آوارگان اخیر لبنان با بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر در تاریخ این کشور بی سابقه است.
امری که عینا در غزه نیز اتفاق افتاد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1403071410997
  • خبرنگار :