تولید سرورهای مجهز به مادربردهای نسل چهارم/استفاده از مالیات اپراتورها برای توسعه محصولات دانش‌بنیان

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات ضمن تاکید بر ضرورت همکاری بخش دولتی و خصوصی برای بومی‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، این مشارکت را پایه اصلی توسعه فناوری در کشور دانست.

به گزارش ایسنا، سید محمد کرباسی در بازدید از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بر اهمیت حمایت‌های همه جانبه از شرکت‌های دانش‌بنیان و لزوم بومی‌سازی محصولات، تأکید و به چالش‌های پیش روی این شرکت‌ها از جمله عدم حمایت کافی در حوزه «تجاری‌سازی» و «تحقیق و توسعه» اشاره کرد.

در این بازدید که با هدف آشنایی نزدیک با دستاوردهای این شرکت‌ دانش‌بنیان و بررسی چالش‌های پیش روی صورت گرفت، علی قدیری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان نیز به معرفی محصولات این شرکت و تمایز آن با سایر تولیدکنندگان سرور پرداخت و گفت: تمرکز بر طراحی برخی بردهای الکترونیک اختصاصی، قطعات مکانیکی و بدنه اختصاصی به عنوان وجه تمایز ما میان شرکت‌های تولیدکننده است.

وی تصریح کرد: ما توانسته‌ایم با تولید سرورهایی مجهز به مادربردهای نسل چهارم، گامی بزرگ در جهت ارتقای استانداردهای صنعت سرور برداریم. همچنین با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در تولید مادربردهای استاندارد و فراگیر، سرورهایی با سرعت و کارایی بسیار تولید کنیم.

قدیری با اشاره به چالش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، بر لزوم حمایت بیشتر از تجاری‌سازی محصولات و تحقیق و توسعه (R&D) تأکید کرد و افزود: اگر تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در اولویت دولت قرار دارد، باید مشکلات این شرکت‌ها به طور دقیق‌تر بررسی شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، گفت: یکی دیگر از چالش‌های شرکت ما که به طور جدی با آن روبرو هستیم، عدم حمایت کافی از محصولات داخلی و گرایش به استفاده از محصولات خارجی به‌ویژه در دستگاه‌های دولتی است. واردات بی‌رویه برخی محصولات، ضربه شدیدی به تولیدکنندگان داخلی وارد کرده و مانع رشد و توسعه آنها شده است.

محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات نیز پس از شنیدن صحبت‌های مدیرعامل و اعضای این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم با حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با توجه به مأموریت ستاد، به رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کمک کنیم.

وی ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد با اپراتورها تلاش کردیم تا از مالیات اپراتورها برای توسعه تحقیق و توسعه (R&D) محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

کرباسی با اعتقاد به پویایی اقتصاد در سیستم خطرپذیری، توضیح داد: یکی از راهکارهای مؤثر برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. این سرمایه‌گذاری‌ها همراه با ارائه مشاوره‌های مدیریتی به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری رشد کنند. این شرکت‌ها معمولاً دارای طرح‌های نوآورانه با پتانسیل بالای رشد و تیم‌های مدیریتی کارآمد هستند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، وی بیان کرد: با برگزاری جلسات متعدد، تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان به کار گرفته‌ایم. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند درخواست‌های خود را به ستاد ارائه دهند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، به مشکلات آنها رسیدگی شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات پس از بازدید از محصولات این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: نتایج و دستاوردهای شرکت‌ها و ثمره کارآفرینی و نوآوری برای ما بسیار ارزشمند است. هدف ما حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد بستر مناسب برای انجام پژوهش‌های اصیل، بنیادی و بومی است تا بتوانیم از شعارزدگی پرهیز کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403071410981
  • خبرنگار :