به مناسبت روز دامپزشکی؛

دامپزشکان، سربازان خط مقدم سلامت جامعه

یک دامپزشک گفت: دامپزشکان ما سربازان گمنامی هستند که برای سلامت جامعه هر روزه می‌جنگند و کسی از آن اطلاعی ندارد.

یونس ثقفی دامپزشک و کلینیسن حیوانات خانگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کارزاری تحت عنوان احتساب شغل دامپزشکی جزء مشاغل سخت تشکیل شده که بسیاری از دامپزشکان به آن تمایل نشان دادند.

وی ادامه داد: وقتی جنگ شود سربازها خط اول دفاعی برای حفظ جامعه هستند؛ در حوزه سلامت جامعه نیز دامپزشکان ما سربازان گمنامی هستند که برای سلامت جامعه هر روزه می‌جنگند و کسی از آن اطلاعی ندارد.

ثقفی عنوان کرد: افراد یک جامعه از تهیه مواد غذایی و خوراک تا پوشاک و کفشی که به محل کارشان رهسپار می‌شوند، همه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به دامپزشکی ارتباط دارد.

وی افزود: در حال حاضر که بیماری هاری یک بیماری کشنده و معضلی در جامعه انسانی برای تمام دنیا است، دامپزشکان ایران خوب عمل کردند به گونه‌ای که ما پایین‌ترین نرخ کشته شدگان بر اثر بیماری هاری را در دنیا داریم، البته هنوز خیلی جای کار دارد ولی در حد توانمان این موضوع را کنترل کردیم.

این دامپزشک بیان کرد: طبق آمار، استان قم در بین شهرهای دیگر کشور، پایین‌ترین نرخ کانون هاری را دارد و همان کانون‌هایی هم که وجود دارد کاملاً کنترل شده هستند، این نشان دهنده‌ فعالیت خوب همکاران دامپزشکی است در صورتی که نه اطلاع رسانی می‌شود و نه برای افراد جامعه اهمیت دارد.

ثقفی اعلام کرد: گاهی فعالیت کلینیک‌های حیوانات خانگی در سطح شهر قم مورد کم لطفی قرار می‌گیرد که وجود این کلینیک‌ها باعث ترویج این فرهنگ می‌شود این در صورتی است که این مسئله همچون سایر مسائل اجتماعی نیازمند اقدامات کارشناسی است؛ زیرا از قدیم نگهداری حیوانات خانگی مرسوم بوده و نگهداری و مراقبت از حیوانات خانگی با هدف حفظ سلامت افراد جامعه نیازمند مداخلات متخصصان است.

ثقفی ضمن تاکید بر لزوم آگاهی از علائم بیماری هاری تصریح کرد: اخیراً یک حیوان دچار بیماری هاری در کلینیک شناسایی شد که صاحب پت هیچ اطلاعی از این مورد نداشت؛ حالا تصور کنید اگر دامپزشک در سطح جامعه حضور نداشت چه اتفاق فاجعه باری می‌توانست رخ دهد.

وی افزود: یک سری بیماری‌های مشترک بین حیوانات خانگی و انسان‌ها وجود دارد؛ لذا حضور افراد دامپزشک در هر جامعه‌ای لازم است ولی متاسفانه اهمیت این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این دامپزشک عنوان کرد: افرادی که متقاضی شغل دامپزشکی هستند، باید روحیه‌ای جنگنده داشته باشند؛ زیرا دقیقا مثل سربازی که در میدان جنگ باید در لحظه تصمیم بگیرد و فعالیت درست را از خودش بروز دهد، دامپزشک هم باید با جسارت همین کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: زمانی که یک دامپزشک، مسئول فنی یک کارخانه‌ی بسته‌بندی مرغ می‌شود، اگر بار کارفرما را معدوم کند، حقوقش را نمی‌دهند و اگر نکند وجدانش اجازه‌ نمی‌دهد که گوشت ناسالم به دست مردم برسد، به همین دلیل وجدان بیدار از ضروریات این شغل است.

ثقفی بیان کرد: افراد در رشته‌های پزشکی در جامعه از شأن خوبی برخوردارند اما متاسفانه این شأن برای فردی که رشته دامپزشکی را انتخاب می‌کند به مراتب کمتر است؛ این در حالی است که بهداشت و سلامت جامعه‌ ما، تماماً با عرصه دامپزشکی در ارتباط است.

این دامپزشک در پایان اظهار کرد: سلامت جامعه برای دامپزشکان بسیار مهم است، آن‌ها قلبشان برای مردم می‌تپد و در راستای تامین سلامت جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071410932
  • خبرنگار : 50989