رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران/ثبت ۳ ژئوپارک ایرانی در میان ۲۱۳ سایت جهانی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۲۴ تعداد ژئوپارک‌ها در جهان بالغ بر ۲۱۳ پارک است که سهم ایران نیز ۳ ژئوپارک می‌شود، گفت: گنبدهای نمکی زاگرس کشورمان به عنوان یکی دیگر از ۱۰۰ پدیده برتر زمین‌شناسی دنیا معرفی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی، تولید اطلاعات پایه را از ماموریت‌های این سازمان دانست و افزود: مطالعات مربوط به ژئوتوریسم در این سازمان مربوط به چند دهه گذشته است و این مطالعات منجر به این شد که حدود ۳۰ نقطه در کشور را که می‌توانند پتانسیل ژئوپارک کشور را داشته باشند، معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون سه تا از این مناطق به ژئوپارک جهانی تبدیل شده‌اند، افزود: ژئوپارک جهانی قشم، ژئوپارک جهانی طبس و ژئوپارک جهانی ارس در کشور معرفی شده و امیدواریم با شناسایی بیشتر در سرتاسر کشور و با توجه به پتانسیل‌های موجود و پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی در کشور بتوانیم ژئوپارک‌های مختلفی در مقیاس جهانی و مقیاس ملی در کشور را گسترش دهیم.

شهیدی، آغاز ثبت ژئوپارک‌ها را از سال ۲۰۰۴ دانست و خاطرنشان کرد: در آن زمان تعداد ژئوپارک‌ها حدود ۲۵ پارک بود که ۱۸ ژئوپارک توسط کشورهای اروپایی و ۸ ژئوپارک توسط چین ثبت شده بود.

به گفته وی، در سال ۲۰۲۴ تعداد این ژئوپارک‌ها در جهان بالغ بر ۲۱۳ پارک است که سهم ایران نیز ۳ ژئوپارک می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی، جامعه محلی، جاذبه‌های زمین‌شناسی و اماکن توریستی و مذهبی را از مسائل  مهم در موضوع ژئوپارک‌ها دانست و یادآور شد: در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پس از دریافت مصوبه هیات دولت از دو سال پیش عزم خود را جزم کردیم تا فعالیت‌های خود را در زمینه مطالعات ژئوتوریسم گسترش دهیم.

شهیدی ادامه داد: یکی از موضوعات برنامه ۱۷گانه راهبردی بخش معدن، گردشگری معدنی است که تهیه این نقشه می‌تواند مقدمه‌ای برای شناسایی دقیق‌تر پدیده‌های زمین‌شناسی و همچنین پدیده‌های گردشگری عام و به صورت اختصاصی پدیده‌های گردشگری معدنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران در منطقه‌ای واقع شده که جاذبه‌های زمین‌شناسی خاصی را در اختیار دارد، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۴ از سوی انجمن بین‌المللی زمین‌شناسی(IUGS) از میان یکصد پدیده برتر زمین‌شناسی دنیا دو پدیده زمین‌شناسی شامل غار نمکی در جزیره قشم و کلوت‌های لوت از ایران معرفی شد.

شهیدی ضمن ابراز خرسندی از معرفی گنبدهای نمکی زاگرس کشورمان به عنوان یکی دیگر از ۱۰۰ پدیده برتر زمین‌شناسی دنیا در خلال برگزاری سی‌وهفتمین کنگره بین‌المللی علوم زمین در شهر بوسان کره‌جنوبی، افزود: بر همین اساس می‌بینیم که از میان ۲۰۰ پدیده برتر زمین‌شناسی در دنیا سه پدیده زمین‌شناسی به ایران تعلق دارد و با توجه به اینکه مساحت کشور ما یک درصد خشکی‌های دنیا را تشکیل می‌دهد، شناساندن و معرفی سه پدیده زمین‌شناسی در جهان کاری بسیار بزرگ است.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403071410925
  • خبرنگار : 30057