۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کرمانشاه زیر کشت پاییزه می‌رود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال زراعی جاری قریب ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت پاییزه می‌رود.

 فرهاد شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امسال برای کشت ۴۱۹ هزار هکتار گندم در استان برنامه‌ریزی شده که ۳۲۴ هزار هکتار از این سطح به کشت گندم دیم و ۹۵ هزار هکتار دیگر به کشت گندم آبی اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی استان نیز به کشت جو اختصاص خواهد یافت، افزود: از این سطح ۱۴۰هزار هکتار جو دیم و ۱۴ هزار هکتار جو آبی خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: برآورد می‌شود امسال حدود ۵۰ هزار هکتار از مزارع دیم استان هم زیر کشت نخود پاییزه برود که این کشت در راستای تناوب زراعی  و استفاده از نزولات جوی انجام می‌شود.

شریفی افزود: همچنین برای کشت شش هزار هکتار کلزا و ۳۶۰۰ هکتار چغندرقند پاییزه هم در استان برنامه‌ریزی شده و بقیه اراضی هم به کشت گیاهان علوفه‌ای و گیاهان روغنی دیگری مثل کاملینا و...  اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تامین نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه در استان، گفت: نزدیک ۳۹ هزار تن بذر گواهی شده گندم و چهار هزار تن بذر گواهی شده جو در استان تدارک دیده شده، ضمن اینکه بذر مورد نیاز سایر محصولات نیز در استان تامین شده است.

شریفی تاکید کرد: هیچ کمبودی از حیث بذر گواهی شده مورد نیاز کشت‌های پاییزه محصولات کشاورزی در استان نداریم و بیشتر از نیاز کشاورزان بذر در استان تدارک دیده شده است.

وی با توصیه به کشاورزان برای استفاده از بذور گواهی شده در کشت پاییزه، افزود: استفاده از بذور مرغوب و گواهی شده می تواند تا حدود ۳۰ درصد در افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی موثر باشد.

شریفی ادامه داد: برای تامین کودهای مورد نیاز کشاورزان هم هیچ کمبودی در استان نداریم و کود مورد نیاز در حال توزیع بین کشاورزان است.

شریفی سپس با توصیه به کشاورزان به رعایت توصیه‌های فنی در کشت محصولات کشاورزی، گفت: انتظار داریم کشاورزان توصیه‌های هواشناسی و کارشناسان ترویج مستقر در شهرستان‌ها را در کشت محصولات پاییزه مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کشت گندم توصیه می‌شود کشاورزان حتما رعایت تاریخ کشت را در نظر داشته و قبل از بروز بارندگی موثر یا پَلِه کشت گندم خود را انجام داده باشند، تاکید کرد: در صورتی که کشت گندم بعد از وقوع بارندگی موثر انجام شود، فرآیند رشد محصول کشت شده عقب خواهد افتاد و این موضوع افت عملکرد تا ۲۰ درصدی مزرعه را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071410919
  • خبرنگار : 50180