توصیه‌های مهم جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفات پائیزی مزارع و باغات

مدیر جهادکشاورزی گلستان ضمن ارائه آخرین وضعیت آفات در مزارع و باغات گلستان توصیه های لازم برای مبارزه و کنترل آفات را ارائه کرد.

کیانوش حق نما در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نقاطی که سویا دیر کاشت دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر محصول سویا در برخی نقاط برداشت می‌شوند به آن مناطقی که سویا دیر کاشت دارند توصیه شد که برای پیشگیری از عارضه غلاف‌بندی حتماً از سم‌پاشی با سموم توصیه‌شده در زمان گلدهی و درصورت نیاز به تکرار با توصیه کارشناسان استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در خصوص وجود آفت کرم برگ خوار پائیزی در مزارع ذرت در استان گلستان بیان کرد: در پی هشدار سازمان حفظ نباتات کشور و به دنبال رصد و پایش در سطح استان خوشبختانه تا الان هیچ آفتی در استان مشاهده نشده اما باتوجه به اینکه شعاع پرواز روزانه این آفت حدوداً ۱۰۰ کیلومتر در روز است اقدامات لازم در جهت جلوگیری این آفت در سطح استان انجام شده است.

حق نما با اشاره به مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در ۱۲ هزار هکتار از باغات استان گفت: در حال حاضر میوه‌های خرمالو، نارنگی و انار در معرض تهدید این آفت قرار دارند و به باغداران توصیه‌های لازم از طریق کارشناسان جهادکشاورزی داده شده است.  

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در دو حوزه شیمیایی و غیر شیمیایی اقداماتی صورت گرفته است اضافه کرد: در حوزه غیر شیمیایی اقداماتی از جمله تله‌گذاری انبوه و روتیواتور زدن کف باغ صورت گرفته، همچنین استفاده از جلب‌کننده‌های غذایی  در حدود ۱۴ هزار هکتار اتفاق افتاده و بیشتر از حد مشاهده کارهای پیشگیری آن صورت گرفته که آفت خسارتی به درختان وارد نکند.  

این مقام مسئول ادامه داد: شکار انبوه هم در این بخش مطرح می‌شود و در حدود ۳۷۰ هکتار از باغات ما شکار انبوه اتفاق افتاده و با توجه به اینکه اولویت ما محصولات سالم و بهداشت باغی بوده با این روش توانستیم  اقدامات کنترلی را در این خصوص انجام دهیم.  

حق نما با اشاره به استفاده از سموم شیمیایی برای مهار آفت گفت: زمانی که جمعیت آفت بیش‌تر از حد استاندارد یعنی هفت عدد در روز شکار مگس داشته باشیم با رعایت دوره کارنس که در تازه خوری میوه اتفاق می‌افتد  سم‌پاشی را توصیه می‌کنیم.  

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در خصوص شبکه‌ای تحت عنوان شبکه مراقبت که توصیه‌های لازم را به باغداران و کشاورزان می‌دهد، افزود: با استفاده از ظرفیت بخش دولتی و بخش خصوصی توانستیم کارشناسانی را در استان گلستان تحت عنوان شبکه مراقبت جا نمایی کنیم.  

مدیر حفظ نباتات استان گلستان با بیان اینکه تاکنون ۲ میلیارد تومان از اعتبارات برای جلوگیری از خسارت به باغات هزینه شده است، افزود: در راستای مشارکت باغداران در جهش تولید به میزان ۲ میلیارد تومان هزینه برای جلوگیری از خسارت انجام شده و با توجه به پتانسیل خسارت زایی این آفت که ۹۰ درصد است در تلاشیم بتوانیم خسارت آن را کمتر از حد آستانه اقتصادی کنیم 

وی با بیان اینکه رعایت موازین بهداشتی و مراقبتی پس از برداشت محصول نیز باید توسط باغداران رعایت شود، اظهار کرد: میوه‌های باقی مانده بر روی درخت و یا کف باغ هم میزبان آفت برای سال بعد است و هم تهدیدی برای گسترش آفت در باغات همجوار خواهد بود؛ یکی از اقدامات مهم برای رفع این مشکل جمع‌آوری و امحاء باقی مانده محصولات حداقل در ۵۰ سانتی‌متری زیر خاک است.  

مدیر حفظ نباتات استان گلستان ضمن توصیه به باغداران در خصوص آفت مگس زیتون افزود: در این رابطه اقداماتی از جمله استفاده از تله‌ها برای رصد وجود آفت صورت گیرد و در صورت مشاهده اقدامات مدیریتی طبق دستورالعمل‌های ارسالی این ستاد به شهرستان‌ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403071410840
  • خبرنگار : 50604