ژنرال صهیونیست: حمله به لبنان و ترور نصرالله واقعیت را تغییر نخواهد داد

یک ژنرال صهیونیست هشدار داد که حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان نمی‌تواند واقعیت را تغییر بدهد.

به گزارش ایسنا، «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته صهیونیست در مقاله‌ای برای روزنامه معاریو نوشت: مشکل بیشتر مردم و رهبران اسرائیل این است که تنها به یک نقطه زمانی مشخص در زمان حال نگاه می‌کنند و تصویر وسیع‌تر و نگاه دوردست به آینده را در نظر نمی‌گیرند. اهداف اسرائیل آزادی اسرا در غزه، بازگرداندن ساکنان شهرک‌های شمال و جنوب اسرائیل به منازلشان، بهبود وضعیت اقتصاد، اصلاح روابط بین‌المللی، اصلاح توانایی‌های نیروی زمینی و توقف جنگ فرسایشی کنونی است. اکنون زمان آن رسیده تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و حامیان طرح «از بین بردن کامل حماس و تسلیم حزب‌الله» اذعان کنند که این اهداف هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند و تلاش برای رسیدن به این اهداف، نتانیاهو و کابینه وی را وادار به گرفتن تصمیمات غیر عقلانی و ادامه جنگ فرسایشی می‌کند که آسیب شدیدی را به اسرائیل می‌زند و به دلیل این مسئله احتمالا نمی‌توانیم اهداف مهم را محقق کنیم. عملکرد بنیامین نتانیاهو می‌تواند منجر به فروپاشی اسرائیل شود.

اسحاق بریک خواهان تلاش برای تشکیل پیمان دفاعی منطقه‌ای با آمریکا و کشورهای «میانه‌رو» عربی در مقابل «محور روسیه، چین و ایران» و رسیدن به یک حل و فصل با حماس و حزب‌الله با میانجیگری آمریکا شد.

وی نسبت به رسیدن تهاجم رژیم صهیونیستی به رود لیتانی هشدار داد و تاکید کرد: چنین تهاجمی به دلایل زیادی موفقیت آمیز نخواهد بود. رئیس ستاد ارتش اسرائیل باید از درس‌های عملیات زمینی در نوار غزه استفاده کند؛ زمانی که بیشتر سربازان ما به دلیل اهمال یا عدم تمایل به اجرای اوامر و نبود اطاعت نظامی کشته شدند.

اسحاق بریک تاکید کرد: ما باید درک کنیم که اشغال مناطقی در لبنان منجر به تحول مطلوب درباره توقف جنگ فرسایشی و خارج کردن نیروهای ارتش اسرائیل نمی‌شود بلکه حزب‌الله به شلیک موشک‌ها به اسرائیل و شمال آن ادامه خواهد داد. حتی اگر ارتش اسرائیل بخواهد در مناطقی که اشغال کرده بماند به دلیل کاهش نیروی زمینی در پی کاهش تجهیزات آن نمی‌تواند در این مناطق بماند و مجبور به عقب نشینی خواهد شد. مثل کاری که در نوار غزه کرد و در این صورت نیروهای حزب‌الله جایش را خواهند گرفت.

اسحاق بریک درباره تهدید رژیم صهیونیستی به پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران گفت: ما باید یک پاسخ هماهنگ و منسجم با آمریکا داشته باشیم تا با پاسخ‌های دیگر ایران که ممکن است صدها موشک را به صورت همزمان به سمت اسرائیل شلیک کند و منجر به خسارت‌های شدید و ویرانی شود، مواجه نشویم. حتی اگر ما پاسخ بدهیم و چاه‌های نفتی ایران را ویران کنیم کسانی هستند که در کنار ایران بوده و به ابقای آن کمک می‌کنند اما بعد از حمله هولناکی که به ما شد، چه کسی به ابقای ما کمک خواهد کرد؟

بریک گفت: نتانیاهو بعد از ترور سید حسن نصرالله در وجد و خلسه به سر می‌برد و به طور کامل واقعیت اطراف خود را نادیده می‌گیرد و در یک واقعیت خیالی زندگی می‌کند. یکی از سخت‌ترین مشکلات اسرائیلی‌ها این است که زمانی که پیروز می‌شویم غرق در وجد می‌شویم و آماده نیستیم تا با مشکلات شدیدی که در آینده برای ما اتفاق خواهد افتاد روبرو شویم. سر فرو کردن زیر شن‌ها در واقع حمایت از نتانیاهو و اطرافیان وی یعنی یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش است که روز سیاه هفت اکتبر را برای ما رقم زد و می‌تواند روزی سیاه‌تر از آن را در آینده برای ما رقم بزند.

در این راستا «آموس هرئیل»‌ تحلیلگر روزنامه هاآرتص گفت: اسرائیل در حال تشدید فشارها بر حزب‌الله است و به حملات هوایی خود به حومه جنوبی بیروت و عملیات زمینی در جنوب لبنان ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد بخشی از این عملیات‌ها علیه رهبری جایگزین حزب‌الله است. این مسئله نشان می‌دهد اسرائیل همچنان به دنبال دیکته کردن یک حل و فصل بر حزب‌الله برای پایان جنگ است بدون اینکه نیروی زمینی ماموریت پاکسازی مواضع این حزب در جنوب را تکمیل کرده باشد.

هرئیل هم‌چنین نسبت به هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران در پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران به اراضی اشغالی هشدار داد و گفت: چنین حمله‌ای اسرائیل را وارد رویارویی با دولت جو بایدن می‌کند. این حمله همچنین ایران را وادار به افزایش سطح غنی سازی تا ۹۰ درصد می‌کند. این به معنای تشدید بحران برای غرب، به ویژه ایالات متحده، در زمانی است که تنها یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری این کشور مانده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071410774
  • خبرنگار : 71516