توسعه زیر ساخت‌های عمران شهری در باغ شهر تویسرکان

تویسرکان با برخورداری از اقلیم، شرایط جغرافیایی و جلوه‌ها و مناظر زیبای طبیعی یک باغ شهر افسونگر و چشم‌نواز است که نیازمند توسعه زیر ساخت‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی در سال‌های اخیر بوده است.

یکی از مهمترین خواسته‌های مردم تویسرکان در چند سال گذشته و اخیر، ایجاد و توسعه هدفمند گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌های عمومی شهری بود که با فعالیت شهردار جدید تویسرکان، مراحل اجرایی ایجاد دریاچه مادر اصلی و دو دریاچه فرعی در مجاورت آرامگاه میررضی به سرعت پشت سر گذاشته شد و تویسرکانی‌ها صاحب یک تفرجگاه زیبا و جذاب در کنار آرامگاه شاعر و عارف نامدار خود شدند.

دریاچه مادر اصلی از بیش از۴۵۰۰ مترمربع و دو برکه دوم از بیش از ۲۰۰۰ مترمربع زیربنا برخوردار هستند که  بیش از پنج میلیارد تومان برای آنها هزینه شده در حالیکه در صورت واگذاری این طرح به پیمانکار باید بین  ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان هزینه می‌شد.

این طرح عمرانی بزرگ و اثر گذار متوقف نشد و راه‌اندازی سینمای رو باز، زمین ورزشی در رشته‌های تنیس و بدمینتون، والیبال ساحلی، بازی‌های بومی و محلی، محوطه بازی کودکان و زمین ویژه اسکیت با اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیز مراحل بعدی و تکمیلی این طرح را تشکیل می‌دهند.

با توجه به اینکه بسیاری از مصالح مورد نیاز این طرح  در تویسرکان تولید و طرح‌ها را به‌صورت امانی اجرایی شده‌اند، هزینه برای دریاچه مادر و مراحل دیگر که در حال تکمیل است، تقریباً ۳۰ درصد هزینه واقعی است.

ساخت یکی از بزرگترین آبشارهای مصنوعی غرب کشور

از سوی دیگر شهرداری تویسرکان نگاهی ویژه به تپه نور الشهدای تویسرکان که محل آرمیدن چهار شهید گمنام و یکی از شهدای جوان دوران دفاع مقدس است دارد و ساخت یکی از بزرگترین آبشارهای مصنوعی غرب کشور در این نقطه در حال طی مراحل اجرایی خود است.

جاده سلامت و ورزش شهید «محمد خیامیان» که یکی از شهدای احراز هویت شده از پنج شهید آرمیده در تپه نور الشهدای تویسرکان است نیز از دیگر طرح‌های عمرانی است که در این نقطه به مرحله اجرا درآمده است.

جاده سلامت مجهز به پیست دوچرخه سواری، وسایل ورزشی، دسترسی آسان به قبور شهدا، احداث فضای سبز وآلاچیق خواهد شد.

گذرگاه تاریخی و فرهنگی تویسرکان

تویسرکان همچنین با ابتکار و تلاش‌های شهردار، شورای شهر و همه همکاران آنها در شهرداری صاحب گذرگاه تاریخی و فرهنگی شامل جزء سازه‌ای (المان) یکی از طرح‌های معروف فرش دستباف تویسرکان به نام "آصادقی"، جزء سازه‌ای صنایع مبل و منبت، سکه تاریخی و طرح سازه‌ای هنری و تونل نوری شد.

چهار باغ سماق نیز یکی دیگر از طرح‌های عمران شهری با برخورداری از فضا و سیمایی مفرح و مطلوب است که با صرف هزینه‌ای بیش از هفت میلیارد تومان به یک تفرجگاه جذاب و محل ورزش برای شهروندان تویسرکانی تبدیل شده است.

نصب جزء سازه‌ای امام خمینی(ره) و درخت گردو

نصب جزء سازه ای امام خمینی(ره) و درخت گردوی مصنوعی ساخته شده از سیم که با هدف زنده نگه داشتن یاد ۷۵۰ شهید دوران دفاع مقدس تویسرکان از ۷۵۰ برگ برخوردار است در میدان امام خمینی(ره) به عنوان میدان اصلی شهر از دیگر طرح‌های عمرانی شهری در شهر جهانی گردو به شمار می‌رود.

همچنین مجموعه رفاهی و تجاری واقع در ورودی شهر تویسرکان از سمت جاده کنگاور که شامل رستوران، حسینیه و غرفه‌های محل عرضه سوغات تویسرکان است توسط شهرداری تویسرکان در حال طی مراحل اجرایی خود است.

با احتساب قیمت‌های به‌روز شده، اعتباری بیش از پنج میلیارد تومان برای تکمیل این مجموعه نیاز است که از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در آن استفاده می‌شود.

توسعه طرح‌های عمران شهری

شهردار تویسرکان گفت: باغ شهر جذاب و روح بخش تویسرکان و مردم خوب آن شایستگی برخورداری از بهترین زیر ساخت‌های رفاهی، خدماتی و تفریحی را دارند.

محمد حسین‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: تویسرکان به لحاظ طبیعی و موهبت‌های خدادادی خود قابلیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد که تحقق آن به اضافه کردن زیر ساخت‌های خدماتی و رفاهی شهری نیز نیاز داشت.

وی اظهار کرد: شهرداری تویسرکان تلاش کرده تا با هم افزایی با شورای شهر نسبت به زیبا سازی سیما و نمای شهری اهتمام ویژه ای داشته باشد و طرح های محله محوری بر اساس اولویت را در دستور کار خود قرار دهد.

حسین‌پور از بهره‌برداری از دومین مرکز آتش‌نشانی تویسرکان در منطقه سرابی خبر داد و اضافه کرد: برای راه‌اندازی این مرکز اعتباری افزون‌بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده تا مراکز آتش‌نشانی سطح شهر اشراف بیشتری نسبت به مناطق مختلف شهری داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای نصب جزء سازه‌ای(المان) امام خمینی(ره) و درخت گردوی مصنوعی ساخته شده باسیم در میدان امام خمینی(ره) به عنوان میدان اصلی شهر تویسرکان نیز اعتباری بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

حسین پور  بابیان اینکه به منظور بازسازی و بهسازی فضای سبز و سیستم آبیاری مکانیزه بلوار مبل و منبت گلریز تویسرکان نیز اعتباری افزون‌بر ۹۰۰ میلیون تومان هزینه شده است، افزود: همچنین یک بوستان جدید در مجاورت ساختمان شهرداری و در قلب بافت شهری تویسرکان با برخورداری ۶۰۰ متر مربع زیربنا و صرف اعتباری بیش از دو میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071410734
  • خبرنگار : 51001