صدور بیش از ۱۰۰۰ فقره سند مالکیت در زابل

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان سیستان و بلوچستان گفت: در شش ماهه سال جاری در اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در حوزه ثبتی شهرستان زابل بیش از ۱۰۰۰ فقره سند مالکیت صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تقریباً دو برابری داشته است.

مهدی افتخاری امروز در جلسه بررسی مشکلات سندی اراضی زابل افزود: با هماهنگی به عمل آمده و با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان زابل و در راستای تسریع و تسهیل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اراضی این سازمان مقرر شد پاسخ استعلام‌های ارسالی از سوی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان حداکثر ظرف مدت ۳ روز توسط جهاد کشاورزی به واحد ثبتی ارسال شود.

وی بیان کرد: در راستای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر سنددار کردن اراضی کشور مقرر شد جهاد کشاورزی شهرستان زابل نسبت به تعیین تکلیف اراضی باقیمانده از ۱۴۷ پارچه آبادی باقیمانده در اجرای اصلاحات ارضی از جمله روستاهای برج افغان و قاسم آباد شهرستان زابل که تاکنون تعیین تکلیف نشده، هرچه سریع‌تر اقدام و حداکثر تا تاریخ ۱۶ مهرماه مدارک و مستندات و نقشه ۵۰۰۰ هکتار از اراضی مذکور توسط جهاد کشاورزی تحویل اداره ثبت اسناد و املاک زابل شود تا اسناد مالکیت آن‌ها پس از طی مراحل قانونی صادر و تسلیم شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: کار نقشه‌برداری اراضی کشاورزی توسط شرکت‌های طرف قرارداد سازمان ثبت در شهرستان های زابل و نیمروز و هامون در حال انجام بوده و نقشه‌برداری و تهیه ترسیم نقشه این اراضی کشاورزی به صورت رایگان بوده و کشاورزان هیچ هزینه‌ای را در خصوص تهیه نقشه پرداخت نمی‌کنند.

افتخاری گفت: در شش ماهه گذشته سال جاری در اجرای قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در حوزه ثبتی شهرستان زابل بیش از ۱۰۰۰ فقره سند مالکیت صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تقریباً دو برابری داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تعداد ۵۵۱ پرونده که از طریق بنیاد مسکن به اداره ثبت زابل تحویل شده در واحد ثبتی در حال رسیدگی بوده و پس از طی تشریفات ثبتی، ظرف دو ماه آینده اسناد مالکیت آنها صادر و تسلیم مالکین آنها خواهد شد.

وی در خصوص اراضی و اسناد مالکیت دانشگاه پیام نور زابل که بیش از ۲۰ سال تعیین تکلیف نشده افزود: با هماهنگی به عمل آمده با فرمانداری و دانشگاه پیام نور و در صورت لزوم هماهنگی با سایر دستگاه‌ها ذیربط مقرر شد با معرفی نماینده تام الاختیار این دانشگاه هرچه سریع‌تر و در راستای اجرای قانون حد نگار نسبت به حد نگاری اراضی مورد تصرف دانشگاه پیام نور اقدام و پس از رسیدگی و قید فوریت اسناد مالکیت آنها صادر و تسلیم گردد.

افتخاری مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بیان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اراضی کشاورزی، به ویژه جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن و دهیاران، موظف شده اند تا از تمامی ظرفیت‌های خود برای آگاه‌سازی و فرهنگ سازی و تشویق احاد مردم در جهت سنددار کردن اراضی کشاورزی و اجرای قانون حدنگار استفاده کرده تا در پایان سال جاری عملیات حدنگاری اراضی زراعی حوزه سیستان به اتمام و پس از طی تشریفات قانونی نسبت به صدور اسناد آنها اقدام شود.

علی ولایتی پور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل نیز در این جلسه ضمن تقدیر از نگاه ویژه مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و مجموعه ثبت به حل مشکلات مردم بیان کرد: صدور سند مالکیت در بخش‌های مختلف به عنوان راهکار محکم در پیشگیری از وقوع جعل و سوءاستفاده در این شهرستان با اهتمام بیش از پیش پیگیری و تسریع شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403071410626
  • خبرنگار :