دمنوش «چای کوهی» را در پاییز فراموش نکنید

یک کارشناس گیاهان دارویی به افراد توصیه کرد، در فصل پاییز و برای تقویت سیستم ایمنی بدن هفته‌ای دو تا سه بار دمنوش چای کوهی بنوشند.

هانیه ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از چای کوهی به عنوان یکی از بهترین  گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و یکی از بهترین دمنوش‌های فصل نام برد و گفت: گیاه چای کوهی از نظر طب قدیم ایران، دارای مزاج گرم و خشک با تانن فراوان بوده و از همین رو برای درمان بیشتر بیماری‌های رطوبتی و سرد مزاج مفید است.

وی با بیان اینکه این گیاه باز کننده قولنج‌های سرد است، افزود: چای کوهی مواد موثره‌ای دارد که به منظور درمان کمکی در تنظیم ایمنی و مقابله با بیماری‌های ویروسی توصیه شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، مصرف چای کوهی برای کمک به درمان سینوزیت، برونشیت و عفونت‌های ریوی که با ترشحات فراوان همراه هستند، انتخاب خوبی است. ضمن اینکه این گیاه گرفتگی صدا را باز می‌کند و خلط‌آور است.

ناصری از تاثیر مصرف چای کوهی برای درمان سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری هم یاد کرد و ادامه داد: این گیاه به درمان و بهبود دردهای قاعدگی نیز کمک می‌کند و در مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک در کنار دمنوش عناب، دمنوشی مناسب محسوب می‌‎شود.

وی با اشاره به تاثیر نوشیدن یک فنجان دمنوش چای کوهی در سالمندان برای بهبود حافظه و رفع بی اشتهایی، خاطرنشان کرد: مصرف این گیاه خستگی ذهنی را بر طرف می‌سازد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی، مصرف چای کوهی را برای بهبود مشکلات گوارشی از جمله ورم معده، صدای شکم، نفخ، بیرون روی بدون علت و ... مفید دانست.

ناصری اظهار کرد: جوشانده چای کوهی برای اکثر بیماری‌های رطوبتی بخصوص بیماری‌های روماتیسمی و درد مفاصل کاربرد دارد.

وی گفت: ماده قرمز رنگ «هایپریسین» که در برگ‌های چای کوهی وجود دارد و با فشار دادن برگ‌ها از آن استخراج می‌شود نیز برای التیام زخم‌ها و درمان سوختگی‌ها به کار می‌رود.

ناصری گفت: در مجموع  مصرف یک فنجان دمنوش چای کوهی، هفته‌ای دو یا سه بار خصوصاً در افرادی که طبیعتی سرد دارند، موجب بهبود روند گوارش غذا، تنظیم خواب، اشتها، حافظه و جلوگیری از بروز بیماری‌های صعب‌العلاج خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071410619
  • خبرنگار : 50181