درخشش هفتگی قیمت نفت خیره‌کننده شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت و تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه این منطقه را برانگیخت، بزرگترین رشد هفتگی در یک سال گذشته را رقم زد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۴۳ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و ۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۷ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، در ۷۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

قیمت نفت در اواسط معاملات روز جمعه، حدود ۲ درصد صعود کرد اما پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر جای اسرائیلی‌ها بودم، به  گزینه دیگری به جای حمله به تاسیسات نفتی ایران فکر می‌کردم، عقب نشینی کرد.

شاخص‌های قیمت بازار جهانی نفت، پنج شنبه گذشته پس از اینکه بایدن تائید کرد "آمریکا با اسرائیل درباره اینکه از حمله به زیرساخت انرژی ایران حمایت خواهد کرد یا خیر، مذاکره کرده است"، بیش از پنج درصد صعود کرده بودند.

بر مبنای هفتگی، نفت برنت بیش از هشت درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد هفتگی این شاخص از ژانویه سال ۲۰۲۳ بود. وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۹.۱ درصد رشد هفتگی داشت که بزرگترین رشد هفتگی از مارس سال ۲۰۲۳ بود.

تحلیلگران کالای بانک جی پی مورگان اظهار کردند: حمله به تاسیسات انرژی ایران، روند مورد ترجیح اسرائیل نخواهد بود. با این حال، سطوح پایین ذخایر نفت جهانی نشان می‌دهد که قیمت‌ها تا زمان حل شدن این مناقشه، بالا خواهند ماند.

این تحلیلگران با اشاره به اطلاعات سرویس ردیابی کشتی شرکت کپلر، گفتند: ذخایر نفت، پایین‌تر از سطوح سال گذشته است که قیمت نفت برنت، ۹۲ دلار در هر بشکه بود و ۴.۴ میلیارد بشکه نفت، پایین‌ترین رکورد ذخایر است.

شرکت کارگزاری «استون ایکس» پیش بینی کرد قیمت نفت در صورت حمله به زیرساخت نفتی ایران، بین سه تا پنج دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

ایران یکی از اعضای اوپک پلاس است و ۳.۲ میلیون بشکه در روز معادل سه درصد از تولید جهانی، نفت تولید می‌کند.

در این بین، دولت مستقر در شرق لیبی و شرکت ملی نفت لیبی که در طرابلس مستقر است، پنج شنبه گذشته اعلام کردند با حل شدن اختلاف بر سر ریاست بانک مرکزی، همه میادین نفتی و پایانه‌های صادرات نفت، بازگشایی خواهند شد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی «بیکر هیوز»، روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز فعال آمریکا، در هفته منتهی به چهارم اکتبر، برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و با دو حلقه کاهش، به ۵۸۵ حلقه رسید. شمار دکل‌های حفاری آمریکا در حال حاضر، ۳۴ حلقه معادل ۵.۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071410612
  • خبرنگار : 71263