«جااردو» اقامتگاه بوم‌گردی شد

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، اقامتگاه بوم‌گردی روستای جااردو از توابع بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک راه‌اندازی شد.

این اقامتگاه بوم‌گردی در مساحت ۱۳۰۰ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، بخش الوار گرمسیری شهرستان اندیمشک از مقاصد مهم و درخور توجه استان خوزستان در حوزه گردشگری است که با توجه به استقبال مردمی از جاذبه‌های این جغرافیای بکر بیش از پیش نیازمند تقویت و ایجاد زیرساخت در راستای خدمات‌دهی عمومی است.

این اقامتگاه فرصتی برای معرفی هر چه بهتر منطقه و توسعه گردشگری را ایجاد خواهد کرد و زمینه‌ساز فرصت‌های بیشتری خواهد شد.

روستای جااردو در کیلومتر پنج جاده بیدروبه به شاهزاده احمد قرار دارد و در مسیر اصلی این جاده قرار گرفته و در واقع مهم‌ترین روستا از لحاظ موقعیت جغرافیایی است که بر سر سه راهی قرار دارد. این روستا از یک سمت به روستای سرچاه و دهستان منگره و از سمت دیگر به روستای سرخکان و در نهایت به شاهزاده احمد می‌رسد و فاصله‌اش با شهر اندیمشک چیزی نزدیک به ۵۰ کیلومتر است.

گویش مردم روستا به لری بالاگریوه‌ای معروف است و بیشتر ساکنان این روستا را «طایفه میر» تشکیل می‌دهد. این روستا دارای مدرسه ابتدایی و راهنمایی پسرانه و دخترانه و دبیرستان پسرانه است، ولی دبیرستان دخترانه ندارد. همچنین از آب، برق، گاز و تلفن ثابت برخوردار است و تعدادی محدودی پورت اینترنت خانگی دارد و دارای دکل همراه اول است.

شغل اصلی مردم روستای جااردو دامداری است که شامل پرورش گاو، گوسفند و بز است. مردم جااردو همچنین به کشت گندم، جو و کلزا در زمستان و ماش، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای، لوبیا فرنگی، لوبیا چشم‌بلبلی و برخی حبوبات، سبزیجات و صیفی‌جات دیگر اشتغال دارند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071410564
  • خبرنگار :