افزایش امنیت دیتا با سرویس تشخیص تهدید آنلاین

 رئیس کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت سایبری خراسان رضوی گفت: با توجه‌ به اتفاق‌های اخیر و اعلام وضعیت قرمز و آماده‌باش اعضای کمیسیون امنیت سایبری استان، اگر دارای اطلاعات حساسی هستید و یا در جای حساسی مشغول به کار هستید، لطفاً قبل از باز کردن هر فایل یا لینکی بر روی گوشی یا سیستم خود از سرویس تشخیص تهدید Virus Total استفاده کنید.

محمدرضا کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همیشه لینک و فایل‌های ارسالی از سوی افراد غربیه انجام نمی‌شود، احتمال دارد سیستم و تلفن همراه افراد از سمت دوستان و آشنایان هم آلوده شده باشد. برای جلوگیری از مشکلات امنیتی احتمالی، شایسته است فایل‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق ایمیل، و پیام‌رسان‌های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام، ایتا و ... حتی لینک‌های ارسالی مشکوک (URL) دریافت می‌کنید، با این ابزار آنلاین قدرتمند به‌سادگی و رایگان بررسی شود.

 وی با تأکید بر اینکه امنیت اطلاعات فردی اهمیت زیادی دارد، افزود: با اسکن این فایل‌ها قبل از باز کردن، می‌توانید از امنیت دستگاه خود مطمئن شوید. ممکن است هدف، دسترسی به اطلاعات تلفن همراه یا رایانه شما باشد.

 کلانتری با اشاره به تعریف ویروس توتال (Virus Total) اعلام کرد: این سامانه یک سرویس آنلاین رایگان است که فایل‌ها و آدرس‌های وب را برای شناسایی ویروس‌ها، کرم‌ها، تروجان‌ها و دیگر محتوای مخرب تجزیه‌ و تحلیل می‌کند. این سرویس از چندین موتور آنتی‌ویروس و ابزارهای مختلف برای ارائه نتایج جامع استفاده می‌کند.

 وی عنوان کرد: این ویروس شامل ویژگی‌های اسکن چندگانه؛ بررسی فایل‌ها با بیش از ۷۰ موتور آنتی‌ویروس، امنیت بیشتر،؛ شناسایی ویروس‌ها، بدافزارها و تهدیدات امنیتی و رابط کاربری ساده، استفاده آسان و سریع https://www.virustotal.com/gui/home/upload است.

 رئیس کمیسیون تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت سایبری خراسان رضوی نحوه استفاده از ویروس توتال را بدین شرح توضیح داد: برای استفاده از این ویروس لازم است به وب‌سایت رسمی ویروس توتال مراجعه کنید، آپلود فایل از طریق فشردن دکمه  Choose file‌ سپس فایلی که می‌خواهید اسکن کنید را از رایانه خود انتخاب کنید و روی دکمه ‌Confirm upload‌ (تأیید آپلود) کلیک کنید تا فرآیند اسکن آغاز شود.

 وی ادامه داد: برای اسکن آدرس وب (URL) باید به تب ‌URL‌ در صفحه اصلی ویروس توتال بروید و آدرس وب مورد نظر خود را در جعبه متنی وارد کنید. سپس روی دکمه ‌Search‌(جستجو) کلیک کنید تا اسکن آغاز شود.

 کلانتری تجزیه‌ و تحلیل نتایج را از دیگر مراحل استفاده این ویروس برشمرد و خاطرنشان کرد: پس از اتمام اسکن، ویروس توتال نتایج حاصل از چندین موتور آنتی‌ویروس را نمایش می‌دهد. نتیجه هر موتور درباره فایل یا آدرس وب نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد آیا امن یا مخرب است.

‌وی دسترسی به API را روش دیگر استفاده از ویروس معرفی کرد و توضیح داد: برای کاربران پیشرفته و توسعه‌دهندگان، ویروس توتال یک API برای دسترسی برنامه‌نویسی به خدمات اسکن ارائه می‌دهد. می‌توانید مستندات API را در وب‌سایت آنها به این آدرس https://www.virustotal.com جستجو کنید.

 انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071410449
  • خبرنگار : 50088