فرماندار:

اقتصادی کردن تولید، رویکرد سومین جشنواره ملی انار ساوه است

فرماندار ساوه گفت: اقتصادی کردن تولید انار براساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی، رویکرد سومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه به عنوان پایتخت انار ایران است.

مهدی الیاسی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص هماهنگی های انجام شده برای برگزاری سومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه اظهار کرد: انار در کنار افزون بر ۷۰ نوع تولیدات کشاورزی این شهرستان به عنوان محصول شاخص شناخته شده و به لحاظ ویژگی‌های ممتاز و منحصر بفرد آن طرفداران زیادی در اقصی نقاط جهان دارد.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره جشنواره ملی انار در ساوه با مضامین فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و ... گفت: مانند دو جشنواره گذشته، نیمه آبان ماه، موعد برگزاری سومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار است که همزمان با هفته فرهنگی شهرستان برگزار می شود و برنامه های متعدد و متنوعی برای اجرا در این هفته پیش بینی شده است.

فرماندار ساوه اظهار کرد: در جلسه هماهنگی سومین جشنواره ملی انار ساوه، مقرر شد که این جشنواره امسال از ۱۴ لغایت ۱۷ آبانماه در مسجد تاریخی هزار ساله جامع ساوه به عنوان اثر تاریخی شاخص این شهرستان و نگین معماری اصیل ایرانی برگزار شود.

وی بیان کرد: چهار کمیته شامل کمیته فرهنگی، علمی، پشتیبانی، دبیرخانه و کمیته اجرایی در این خصوص تشکیل شده و هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی ذیل این کمیته ها با تشکیل جلسات تخصصی برنامه ریزی های لازم را برای برگزاری جشنواره بعمل می آورند.

وی تصریح کرد: در جشنواره سوم تلاش خواهد شد علاوه بر معرفی و شناساندن بیشتر محصول انار ساوه در سطح ملی و بین المللی، کیفیت بخشیدن به محصول، به مطالبات باغداران و تولیدکنندگان این محصول نیز پرداخته شود.

الیاسی افزود: در طول برگزاری جشنواره سوم که با هفته فرهنگی شهرستان به طور همزمان برگزار خواهد شد به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی و شاخص‌های این منطقه و همچنین معرفی مشاهیر و مفاخر و هویت شهرستان پرداخته خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت کمیته علمی جشنواره گفت: در این جشنواره آخرین یافته های تحقیقاتی و علمی در حوزه مبارزه با آفات، تولید و صادرات انار توسط محققان و کارشناسان مربوطه در کمیته علمی مطرح و نتایج بررسی ها و تحقیقات عنوان شده به منظور اقتصادی کردن تولید این محصول شاخص و استراتژیک که دارای ارزش افزوده بالایی است، در اختیار تولیدکنندگان و باغداران ساوجی و سایر نقاط انارخیز کشور، قرار خواهد گرفت.

وی گفت: با توجه به اینکه انجام هر کاری، ضمن نقاط مثبت و قوت، دارای نواقصی است، مقرر شد کلیه دستگاه‌ها، ضمن برنامه‌ریزی لازم و استفاده از تجربیات گذشته، نواقص برگزاری جشنواره و مراسم سال‌های پیشین را احصا و نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کنند و نقاط مثبت، مورد تاکید قرار گرفته و بسط داده شود.

فرماندار ساوه بیان کرد: حضور فعال اصحاب صنایع، کشاورزان و باغداران، به همراه‌ شناساندن هویت و ارزش‌های دینی، فرهنگی و تاریخی شهرستان در کلیه حوزه‌ها و مشاهیر، علما، شهدا و افراد شاخص و همچنین استفاده از ظرفیت‌های جشنواره به عنوان یک موتور محرکه اقتصادی، در عین رسیدگی به مسائل و مشکلات کشاورزان، باغداران، صنایع و هنرمندان از موضوعات مورد تاکید است.

وی گفت: در این جشنواره ارتباط مستقیم تولیدکننده انار و محصولات او و محصولات و تولیدات هنرمندان با مصرف کنندگان، از طریق حضور عموم مردم در جشنواره و حذف دلالان و واسطه‌ها میسر خواهد شد. طراحی مسابقات و فعالیت‌های فرهنگی با مضامین خرده فرهنگ‌ها، موضوعات ارزشی، مباحث تاریخی، معرفی افراد شاخص، و بِرند کردن  انار ساوه و...  در حوزه‌های مختلف نیز در جلسه هماهنگی برگزاری این جشنواره مصوب شده است.

وی گفت: آنچه موجب موفقیت برنامه‌ها خواهد شد مشارکت عموم مردم از اقشار مختلف با همراهی و برنامه‌ریزی و پیگیری‌های دستگاه‌هاست و هدف‌گذاری نشاط و پویایی اجتماعی و فرهنگی مورد مطالبه است.

فرماندار ساوه از رسانه‌ها خواست که با پرداختن به ظرفیت‌های ساوه در ابعاد گوناگون بویژه در حوزه کشاورزی و صنعتی که هویت اقتصادی این شهرستان را نشان می‌دهد در شناساندن ظرفیت های این منطقه تاثیرگذار باشند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071410437
  • خبرنگار : 50212