دانشگاه‌ها نمی‌توانند خود را با محصولات فناورانه تطبیق دهند

مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: مشکل دانشگاه‌های ما این است که نمی‌توانند خود را سریع با محصولات فناورانه تطبیق دهند و با وجود امکانات موجود، اراده و مطالبه‌ در خصوص برخی موارد وجود ندارد.

به گزارش ایسنا اولین نشست تخصصی دپارتمان فناوری‌های نوین جهاددانشگاهی واحد اصفهان با عنوان «تحول دیجیتال و زندگی هوشمند»، که امروز جمعه برگزار شد. در این نشست، همایون یزدان‌پناه، مدیر عامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان، اظهار کرد: تحول دیجیتال لازمه‌ انسان هوشمند است و مطالبات جوامع امروز به دلیل باسوادی مردم و صنعت ارتباطات بیش از پیش است، اما مدل‌های آماده‌ بین‌المللی حتی در قالب تغییرات تحت عنوان بومی‌سازی، همچنان بازدهی کافی را ندارند.
وی افزود: مشکلاتی مانند تخصیص بودجه و اجرا وجود دارند، اما مشکل اصلی در مدل نهفته است. این مدل‌ها در ایران پاسخگو نیستند و علت آن در تفاوت‌های فرهنگی ماست.
یزدان پناه پذیرش مبحث کمال برای ایرانیان را موضوعی حائز اهمیت شمرد و در این باره گفت: فراهم کردن آسایش کامل کار درستی نیست این موضوع کاملاً علمی است و البته در راستای دین و فرهنگ ما هم نیست.

وی با اشاره به دیپ‌لرنینگ (Deep learning) هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کسب‌وکارها، تصریح کرد: اصناف مختلف باید از تاثیر هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود آگاه شوند. در چند سال آینده نیاز به برخی از کسب‌ و کارها افزایش می‌یابد و نیاز به برخی دیگر کاهش می‌یابد. برای مثال با روندی که هوش مصنوعی در پیش دارد، نیاز به برنامه‌نویسی کم‌رنگ می‌شود. علم ایجاد و توسعه‌ هوش مصنوعی با مهارت استفاده‌ از آن متفاوت است و در این بحث مهارت استفاده از آن مهم‌تر است.
یزدان پناه ریشه‌ مشکلات ما در فرهنگ دیجیتال را در دانشگاه‌ها دانست و در این زمینه خاطر نشان کرد: مشکل دانشگاه‌های ما این است که نمی‌توانند خود را سریع با محصولات فناورانه تطبیق دهند. با وجود امکانات موجود، اراده و مطالبه‌ در خصوص برخی موارد وجود ندارد. برای مثال امروز شفاف‌سازی ممکن است، اما خواسته‌ و مطالبه آن وجود ندارد و در پی این نبود درخواست شفافیت هم نیست.
همچنین، محمد جواد باورسادی، مدیر دپارتمان فناوری‌های نوین، اظهار کرد: مطرح شدن مسائلی مانند بیوانفورماتیک، هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی، رباتیک و شهروند هوشمند در جهان می‌تواند در عرصه‌های امنیتی، سنسورها، صنعت و پزشکی بسیار کاربردی باشد. اگر این مسائل پیگیری نشوند، کشور دچار عقب ماندگی نوینی می‌شود که تاثیر آن در رقابت اقتصادی، مخابرات و امنیتی دیده می‌شود. همراهی ایران با این تحولات جهانی برای حفظ بقای کشور ضروری است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071310272
  • خبرنگار :