مهشاد و چهار توله‌اش دوباره آفتابی شدند

مشاهده خانواده پرجمعیت ماده‌یوز مهشاد در توران شاهرود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده و تصویربرداری از یوز مادر "مهشاد" به همراه چهار توله‌اش خبر داد.

بهرامعلی ظاهری ۱۳ مهرماه اظهار کرد: محیط‌بان محیط زیست استان روز گذشته با مشاهده مجدد یوز مادر جوان مهشاد و چهار توله آن موفق به تصویربرداری از این خانواده پرجمعیت یوز در پارک ملی توران شدند.

وی با بیان اینکه این تصویربرداری در حین پایش منطقه پارک ملی توران در استان سمنان انجام شد ادامه داد: در پایش و گشت و کنترل منطقه پارک ملی توران توسط محیط‌بانان آقایان خرسندی و مسعود ترابی از محیط‌بانان محیط‌زیست، مجدداً یوز مادر جوان مهشاد را به همراه هر چهار توله آن که نسبت به مشاهده پیشین قد کشیده بودند، مشاهده و تصویربرداری کردند. 

مدیرکل محیط زیست استان گفت: مشاهده مستقیم مجدد مهشاد به همراه ۴ توله آن هم در پارک ملی توران از سویی یک روحیه تازه و شادی را در دل دوستداران محیط زیست و مردم ایران ایجاد کرد و از سوی دیگر در راستای حفاظت پایدار خوب زیستگاه به لحاظ پایداری آب و تغذیه و امنیت زیستگاهی وظیفه محیط زیست را بیشتر می‌کند این در حالیست که پارک ملی توران به مساحت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از هرگونه تعارض به ویژه حضور دام عشایر مبری شده است.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: این یوزپلنگ مادر، یک یوز دارای شناسنامه بنام مهشاد بوده و از توله یوزپلنگی به نام حرب به دنیا آمده است.

به گزارش ایسنا یوزپلنگ آسیایی "مهشاد" که سال ۱۴۰۱ از سوی مأمورین اجرایی پارک ملی توران به همراه تعدادی از گردشگران موسسه طبیعت تهران مشاهده و تصویر آن ثبت شد، به نام مهشاد نامگذاری و تاکنون چندین بار در پارک ملی توران و زیستگاه‌های پیرامونی آن مشاهده شده است

توران مهمترین و زایاترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403071310248
  • خبرنگار :