زیست ۱۰۴۷ مرال در گلستان

رئیس اداره حیات‌وحش استان گلستان از وجود ۱۰۴۷ فرد مرال در استان خبر داد و گفت: بقا و تولید گوزن‌های قرمز در گرو حفظ امنیت آن‌ها در فصل گاوبانگی است که جریمه شکارچیان به تنهایی برای این امر کافی نیست.

محمود شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه به دوره جفت‌گیری مرال‌ها فصل گاوبانگی گفته می‌شود، اظهارکرد: از ابتدای شهریور تا پایان مهرماه این دوره ادامه دارد.

وی با بیان اینکه استان گلستان یکی از متنوع‌ترین و بارزترین زیستگاه‌های مرال و شوکا است که نیاز به حفاظت جدی دارد، اذعان کرد: با توجه به تعداد زیاد روستاهای‌ییلاقی در عمق زیستگاه‌های جنگلی و تعداد زیاد دام در زیستگاه‌های کوهستانی، عرصه بر حیات وحش هر روز تنگ‌تر می‌شود.

رئیس اداره حیات وحش استان گلستان با اشاره به اینکه در ایام گاوبانگی شکار مرال بسیار ساده است؛ افراد زیادی به دنبال سودجویی است که متأسفانه هر ساله در این ایام شاهد شکار این حیوان زیبا می‌باشیم، تصریح کرد: در این راستا تمهیدات لازم جهت حمایت و حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش بخصوص مرال از جمله چادرهای ثابت و سیار در عمق زیستگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود که نتایج مطلوب و مثبتی را در پی داشته است.

شکیبا با تأکید بر اینکه جدای از برنامه‌های اجرایی و حفاظتی، برنامه‌های تشویقی و آموزشی بسیار ضروری می‌باشد، توضیح داد: این موضوع مسئولیت ما را دو چندان می‌کند که در کنار حفاظت و حمایت برنامه‌های آموزشی در سطوح مختلف جامعه بخصوص در اطراف زیستگاه‌های حیات‌وحش داشته باشیم.

وی قلمرو زیستگاه طبیعی مرال در جنگل‌های استان و پراکندگی آن را تمام مناطق جنگلی از نوکنده در مرز مشترک با استان مازندران تا پارک ملی گلستان دانست و گفت: در فصل گاوبانگی شکارچیان غیرمجاز با تقلید صدا مرال‌های نر را فریب داده و از فاصله نزدیک آن‌ها را شکار می‌کنند که در این بازه زمانی حفاظت بیشتر از زیستگاه‌های آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حیات وحش استان گلستان با بیان اینکه اجرای برنامه گاوبانگی از ابتدای شهریور ماه تا پایان مهر ماه همه ساله در استان گلستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: اقدامات قبل از شروع برنامه گاوبانگی شامل تشکیل جلسات سازمانی، استانی و شهرستانی در خصوص هر چه مطلوب‌تر برگزار شدن این ایام، برپایی چادرهای ثابت و سیار در نقط حساس و زیستگاه‌های مهم، ممنوع کردن حضور افراد در زیستگاه‌های حساس جنگلی و بازدید مدیر و معاونین و کارشناسان از چادرهای گاوبانگی و نظارت بر اجرای این دوره بوده است.

شکیبا از برپایی تعداد ۱۰ چادر ثابت و تعدادی چادرهای سیار در زیستگاه‌های پارک ملی گلستان خبر داد و افزود: تاکنون هیچ موردی در رابطه با دستگیری شکارچی غیرمجاز در امسال نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش جریمه‌ها را داشته‌ایم، اعلام کرد: جریمه این گونه ارزشمند از ۵۲ میلیون تومان به ۲۱۰ میلیون تومان افزایش داشته است که تقریباً ۴ برابر شده است.

رئیس اداره حیات‌وحش استان گلستان با بیان اینکه جریمه می‌تواند نقش باز دارندگی در شکار داشته باشد اما برای حفظ این گونه ارزشمند نیازمند آیتم‌هایی نظیر استفاده از مامورین اجرایی و همیاران در سطح وسیع‌تری هستیم، ادامه داد: از دیگر موارد مورد نیاز می‌توان به رفع کمبودهای اعتباری و همچنین پرسنلی در راستای حفاظت در این برهه از زمان اشاره کرد.

شکیبا در اختیار داشتن تجهیزاتی از قبیل دوربین‌های فیلم‌برداری عکاسی و جی پی اس، احداث آبشخور و انتقال آب به سایر مناطق کم آب، نظارت پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی در عرصه‌های جنگلی به جهت عدم حضور دام و سایر تخلفات و تجهیز مناطق به دوربین‌های مداربسته و استفاده از فناوری‌های نوین حفاظتی را از دیگر موارد مورد نیاز و حیاتی در فصل گاوبانگی برشمرد و اظهارکرد: در آخرین آمار مشاهدات در سال گذشته در استان گلستان ۱۰۴۷ فرد مرال مشاهده و ثبت شده است.

وی در آخر با ذکر این نکته که همگان باید در این ایام آرامش را به زیستگاهای جنگلی و این گونه ارزشمند حمایت شده گوزن (قرمز) هدیه دهند چراکه بقاء و تولید مثل این گونه به دوره گاوبانگی وابسته است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403071310145
  • خبرنگار : 50672