موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشد

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تاکنون موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

محمد علی بخشی، امروز ۱۳ مهر با اعلام این خبر گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۰ روستای استان رصد و پایش خانه به خانه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شد.

وی افزود: از شش هزار و ۵۰۰ قطعه طیور بومی از جمله مرغ، خروس، اردک، غاز نمونه‌گیری شد و موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یافت نشد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای اولین بار در استان یک کیت تشخیص همزمان چهار نوع بیماری نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت و لارنگو از سوی یکی از اساتید دانشگاه استان ثبت و گواهی‌های لازم برای تایید این کیت گرفته شد گفت: با این کیت می‌توان با یک بار آزمایش ۴ بیماری را به صورت همزمان تشخیص داد.
بخشی همچنین در خصوص بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا پی پی آر افزود: در سه سال گذشته به صورت مداوم واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی دام‌های سبک در استان انجام شد و برای همین موضوع در استان طاعون نشخوار کنندگان کوچک را نداریم.

وی گفت:  پیش از این  بزغاله‌ها با  بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از یک هفته تا ۳ ماه از بین می‌رفتند. 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی همچنین به تب برفکی به عنوان یک بیماری مهم اشاره کرد و افزود :با واکسیناسیون سراسری از سه کانون تب برفکی به یک کانون استان رسیده‌ایم و توانسته‌ایم این بیماری را کنترل کنیم.

بخشی در خصوص بیماری تب مالت نیز گفت: در شش ماه نخست سال جاری با انجام ۲۳ هزار مورد آزمایش تست تب مالت۶۹ مورد دام مبتلا به بیماری تب مالت در استان شناسایی و از چرخه انسانی حذف شدند.

وی از توزیع نهاده‌های رایگان بین دامداران خبر داد و افزود:۹ هزار و ۴۳۵ لیتر سم رایگان، ۸۷۶ لیتر شربت ضد انگل و ۲۰۰ لیتر ضدعفونی بین دامداران توزیع شده است.

 ۱۴ تا ۲۱مهر هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403071310084
  • خبرنگار :