درآمد نفت و گاز روسیه کاهش یافت

درآمد بودجه روسیه از فروش نفت و گاز در سپتامبر نسبت به ماه قبل، ۰.۹ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بر اساس داده‌های رسمی دولت روسیه که در روز پنجشنبه منتشر شد، بودجه روسیه ۸.۱۳ میلیارد دلار (۷۷۱.۹ میلیارد روبل روسیه) از فروش نفت و گاز در ماه گذشته دریافت کرد. درآمدهای سپتامبر، در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، ۴.۳ درصد بالاتر بود.

بنا بر داده‌های وزارت دارایی روسیه، درآمد نفت و گاز در ۹ ماه نخست سال جاری، با ۴۹.۴ درصد رشد سالانه، به ۸۷.۵ میلیارد دلار (۸.۳۳ تریلیون روبل) رسید.

درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، مهمترین جریان نقدینگی برای بودجه فدرال روسیه است. این درآمدها معمولا حدود یک سوم کل درآمدهای بودجه فدرال را تشکیل می‌دهند.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسی،  اوایل هفته جاری، اظهار کرد: درآمدهای بخش نفت و گاز، ۲۷ درصد از کل درآمد بودجه فدرال در سال ۲۰۲۵ را تشکیل می‌دهد.

با این حال، بلومبرگ ماه گذشته برآورد کرد ارزش صادرات نفت روسیه از پایان ژوئن، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته، زیرا کاهش شاخص قیمت‌ بازار بین‌المللی، باعث کاهش ارزش گریدهای نفتی ارزان‌تر روسیه شده است.

حجم صادرات بالاتر نتوانست افت قیمت نفت را در هفته‌های اخیر جبران کند و نفت خام اورال روسیه اکنون زیر سقف ۶۰ دلار معامله می‌شود که از سوی غرب برای استفاده روسیه از خدمات کشتیرانی، بیمه‌ و تامین‌کننده‌های مالی غربی برای حمل نفت خود وضع شده است.

بلومبرگ هفته گذشته با استناد به پیش نویس بودجه سه ساله روسیه، گزارش کرد مسکو اکنون خود را برای درآمدهای نفتی کمتر که ناشی از کاهش قیمت و سیستم مالیاتی ملایمتر است، آماده می‌کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این سند برآورد شده بود در صورت ضعیف ماندن قیمت‌های بین‌المللی نفت، درآمدهای نفتی روسیه در سه سال آینده، ۱۴  درصد کاهش می‌یابد.  برای سال ۲۰۲۵، این سند درآمد نفتی را حدود ۱۲۰ میلیارد دلار معادل ۱۰.۹۴ تریلیون روبل نشان می‌دهد که نسبت به سال جاری، کاهش ۳.۳ درصدی خواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌های اخیر دولت روسیه، این روند در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ ادامه خواهد یافت و درآمدهای نفتی به ۱۱۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071310068
  • خبرنگار : 71263