کاهش تولید نفت اوپک به پایین‌ترین حد سال جاری

نظرسنجی رویترز در روز پنجشنبه نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر، با مختل شدن عرضه لیبی و پیشرفت‌ عراق در رعایت سهمیه کاهش تولید اوپک پلاس، به پایین‌ترین حد خود در سال جاری کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی ماهانه رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از رقم بازنگری شده برای اوت است و لیبی، بیشترین کاهش تولید را در میان کشورهای عضو این گروه داشت.

کاهش تولید و صادرات لیبی که در بحبوحه بن بست میان جناحهای سیاسی بر سر کنترل بانک مرکزی روی داد، به افزایش قیمت نفت کمک کرد. طبق یافته های این نظرسنجی، لیبی بزرگترین کاهش عرضه به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را در سپتامبر داشت. پس از حل اختلاف بر سر ریاست بانک مرکزی و پایان وضعیت فورس ماژور در میادین نفتی لیبی، تولید این کشور احتمالا بهبود خواهد یافت.

علاوه بر لیبی که ازمشارکت در کاهش تولید اوپک پلاس معاف است، بزرگترین کاهش تولید در عراق مشاهده شد که در تلاش برای بهبود پایبندی به سهمیه تولید تعیین شده توسط اوپک است. با این حال، طبق این نظرسنجی، تولید عراق همچنان ۹۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه این کشور مانده است.

طبق گزارش شرکتهای رصد نفتکش، نیجریه با کاهش صادرات، ۴۰ هزار بشکه در روز نفت کمتری تولید کرد.

در میان کشورهایی که تولید بالاتری داشتند، تنها افزایش تولید در ایران مشاهده شد که از شرکت در توافق نفتی اوپک معاف است. ایران در چند سال گذشته، با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات خود را افزایش داده و به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسانده است.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز بیشتر از هدف تعیین شده برای ۹ عضو تحت پوشش توافق محدودیت عرضه، نفت تولید کرد و عراق همچنان مسئول بخش اعظم این مازاد تولید است.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل «کپلر» و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071310067
  • خبرنگار : 71263