اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

پرونده فساد در فوتبال در شرف ارسال به دادگاه/ اجرای حکم اعدام ۴ نفر در کرمان و خمین

مزایده ۵ خودروی گران‌قیمت کوروش کمپانی، اجرای حکم اعدام ۴ نفر در کرمان و خمین و اخذ آخرین دفاعیات متهمین پرونده فساد در فوتبال از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

اخبار حقوقی و قضایی هفته‌ای که گذشت را در این گزارش ایسنا می‌خوانید:

هر سه قوه باید در قبال معضل ناترازی انرژی در کشور یک اقدام عاجل انجام دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه گفت: هر سه قوه باید با تعامل و همفکری، در قبال معضل ناترازی انرژی در کشور یک اقدام عاجل انجام دهیم.

رئیس قوه قضائیه گفت: امروز میلیون‌ها انسان در ممالک اسلامی تقاضا و درخواست پیوستن به صف رزمندگان مقاومت در لبنان و غزه را دارند تا با صهیونیست‌های جنایتکار به نبرد و جهاد بپردازند.

محسنی‌اژه ای  گفت: رژیم غاصب صهیونیستی خطوط قرمز را رد کرده و وارد مرحله جدیدی از اقدامات جنایتکارانه شده است.

رئیس قوه قضائیه در پیامی با اشاره به حملات موشکی شامگاه سه شنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: به اذن پروردگار به زودی زمین از لوث وجود صهیونیست‌های انسان‌نما و تبهکار پاک و اضمحلال و ازاله رژیم صهیونیستی محقق خواهد شد.

محسنی اژه ای همچنین در هفته گذشته طی پیامی شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را تبریک و تسلیت گفت.

۲ سارق مسلح در خمین اعدام شدند

حکم دو سارق مسلح و عاملان شهادت شهید ستوان دوم مرتضی براتی در شهرستان خمین اجرا شد.

رسیدگی به پرونده تجاوز به عنف در هفت باغ کرمان/ ۲ نفر اعدام شدند

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: حکم اعدام ۲ نفر که در محور هفت باغ کرمان مرتکب چندین فقره تجاوز به عنف شده بودند در زندان مرکزی کرمان اجرا شد.

سرقت‌ در ۱۳ سال اخیر جرم اول کشور بوده است

اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه گفت: طبق آمارهای ارائه شده از سوی مراجع رسمی، سرقت‌های تعزیری در سال گذشته ۹ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: وقوع جرم اختصاص به اتباع ندارد و در همه بخش‌ها به خصوص در حاشیه‌ها به دلیل اینکه امکانات کمتر و محرومیت‌ها بیشتر است ممکن است جرم اتفاق بیفتد.

رژیم صهیونیستی به سقوط نزدیک‌تر می‌شود

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور گفت: باید هشدارهای رهبر معظم انقلاب در خصوص نفوذ دشمن و نااهلان در عرصه‌های مهم نظام اسلامی به ویژه دستگاه عدلیه را جدی بگیریم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به ترور سیدحسن نصرالله گفت: پس از جنایات رخ داده شاهدیم که برخی سران کشورهای اسلامی بی تفاوت بوده و یا با سکوت مرگبار از آن عبور کردند، اما امروز از جهان اسلام و سران دولت‌های اسلامی خاصه سران کشورهای عربی انتظار می‌رود که در مقابل این جنایات وحشیانه ساکت نباشند.

نابودی رژیم صهیونیستی نزدیک است

حجت‌الاسلام پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: رژیم صهیونیستی با عملیات ترور و بمباران‌های وحشیانه، با کمک مستقیم کشورهای غربی خصوصاً کشور جلاد آمریکا، مبادرت به کشتار وحشیانه مردم فلسطین و لبنان می‌کند که حکایت از شکست رژیم صهیونیستی در آستانه سالگرد موفقیت آمیز و پیش‌دستانه طوفان الاقصی دارد.

 پورخاقان خاطرنشان کرد که رژیم صهیونیستی باید بداند که با شهادت سید حسن نصرالله نخواهد توانست به اهداف شوم خود در منطقه دست یابد به فضل الهی پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مقدس است.

سید حسن نصرالله در ولایت‌مداری الگو بود

حجت‌الاسلام احمدرضا عابدی رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه شهید سید حسن نصرالله یک سمبل و الگو در اخلاص و ولایت‌مداری بود، گفت: هر عملی با اخلاص وصل به خدا باشد ماندگار خواهد شد.

پیش نویس آیین‌نامه مربوط به تعرفه مشاوران املاک در دست تنظیم است

امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری گفت: پیش نویس آیین‌نامه مربوط به تعرفه مشاوران املاک با همکاری دستگاه‌های ذیربط در دست تنظیم است.

وزیر دادگستری با بیان اینکه امروز در ایران بیش از هر زمانی نیازمند انسجام هستیم، اظهار داشت: ما همه گوش به فرمان رهبر عزیزمان هستیم، مسیر روشن است و هرچه رهبری بفرمایند بدون کوچک‌ترین تعلل انجام می‌دهیم.

اخذ آخرین دفاعیات متهمین پرونده فساد در فوتبال/ صدور کیفرخواست به زودی

حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان در رابطه با آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال گفت: به زودی کیفرخواست این پرونده صادر خواهد شد.

مجتمع ویژه دادگاه‌های صلح در تهران راه‌اندازی می‌شود

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در حال حاضر ساختمانی جهت ایجاد مجتمع ویژه دادگاه‌های صلح در شهر تهران اختصاص پیدا کرده که در حال تجهیز است تا به محض وصول ابلاغات، به‌عنوان نماد دادگاه‌های صلح کار خود را آغاز کند.

در هر حوزه قضایی شهرستان و محاکم تهران شعب دادگاه صلح راه‌اندازی می‌شود

حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: شعب دادگاه‌های صلح در شهرستان‌های تابعه عمدتا راه‌اندازی شده و به زودی شاهد راه‌اندازی این شعب در محاکم شهر تهران نیز خواهیم بود.

۵۶ سایت فاقد مجوز فروش الکترونیکی بلیت هواپیما مسدود شد

علی صالحی دادستان تهران از مسدود شدن ۵۶ سایت فاقد مجوز فروش بلیط اینترنتی هواپیما خبر داد.

دادستان تهران همچنین با اشاره به تاکید رییس قوه قضاییه در اولویت‌دهی به امر پرداخت مطالبات مالباختگان در زمان رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی، به ویژه در مرحله تحقیقات مقدماتی، گفت: در همین راستا ۵ دستگاه خودروی سواری گرانقیمت متعلق به شرکت کوروش کمپانی، شناسایی و جهت فروش در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است.

قوه قضاییه اعلام کرد: در پی انتشار برخی مطالب در فضای مجازی دادستانی تهران علیه عبدالرضا داوری اعلام جرم کرد.

ارجاع ۳۶۳۴ پرونده به مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه استان تهران در سال ۱۴۰۳

ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان تهران گفت: میزان پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه استان تهران در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۶۳۴ مورد بوده است که تاکنون از این تعداد ۲۸۱ مورد به سازش موقت رسیده‌اند.

طبق گزارش دادگستری کل استان تهران در شهرستان‌های استان تهران ۷۱۵ دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شده و در مدارس ثبت نام شده‌اند.

مقابله با زباله‌گردی برای حفظ بهداشت عمومی/ برای جمع‌آوری اتباع ساز و کارهایی در نظر گرفته‌ایم

عسکر جلالیان معاون بین‌الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری بر مقابله با پدیده زباله‌گردی در کشور تاکید کرد.

جلالیان  گفت: چگونه از حق کودکان بر آموزش و حق کودکان بر صلح صحبت می‌کنیم در حالیکه قریب به یکسال است کودکان بی پناه غزه از این دو حق مطلقاً محرومند و این محرومیت مدام در قاب دوربین‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و با کمال تاسف ناظران بین‌المللی نسبت به آن بی تفاوت هستند.

تنقیح قوانین و مقررات حوزه کودک و نوجوان برای اولین بار در کشور

محمود علیگو مدیرکل مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری از تنقیح قوانین و مقررات مربوط به اطفال و نوجوانان برای اولین بار در کشور خبر داد.

مزیت وجود شورای حل اختلاف در کنار دادگاه‌های صلح

حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه گفت: برخی مواقع بزه‌دیده به حق خود نمی‌رسد به دلیل اینکه فقط مجازات صورت گرفته است اما احقاق حق زمانی صورت می‌گیرد که بتوان با روشی، خسارت‌های گذشته را جبران کرد که این امر در شوراهای حل اختلاف در کنار دادگاه صلح امکان‌پذیر است.

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تاسیس دادگاه صلح در کاهش اطاله دادرسی تاثیرگذار است.

صادقی گفت: دادگاه‌های صلح باعث  تسریع در فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌ها می‌شوند.

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه همچنین با بیان اینکه دادگاه‌های صلح و شوراهای حل اختلاف باید با هماهنگی در کنار یکدیگر برای ایجاد صلح پایدار برنامه‌های پیش‌بینی شده را عملیاتی کنند، گفت: انتظار می‌رود قضات دادگاه‌های صلح به نوآوری‌های قانون جدید شوراها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

راه سید حسن نصرالله ادامه خواهد یافت

ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پیامی برای شهادت سید حسن نصرالله گفت: بدون تردید راه روشن ایثار و شهادت توسط یاران و فرزندان این مبارز خستگی ناپذیر و سلحشور در نیروهای مقاومت اسلامی ادامه خواهد یافت.

روسای دادگستری‌ها موظف به پیگیری قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول شدند

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با پیشنهاد معاون راهبردی قوه قضائیه مقرر است پیگیری و نحوه اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به شاخص‌های ارزیابی عملکرد رؤسای کل دادگستری استان‌ها افزوده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک‌ کشور بر لزوم‌ گذار از روش‌های سنتی به دیجیتالی و الکترونیکی در امر آموزش تاکید کرد.

 بابایی گفت: حضور میدانی مدیران و سرکشی مداوم از واحدهای ثبتی و بهره گیری از تمام ظرفیتهای قضایی و اجرایی و همچنین ارتباط با ائمه جمعه و جماعت برای تبیین آثار و مزایای حدنگاری برای عموم مردم در پیشبرد این امر نقش موثری دارد و هر جا که شاهد رشد در شهرستان ها هستیم روسای واحدهای ثبتی از ظرفیت شورای شهر، دهیار، شهردار بهره گرفتند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن تاکید بر لزوم انتظام بخشی رتبه بندی دفاتر اسناد رسمی و آیین دادرسی سردفتران گفت: دفاتر اسناد رسمی در ۳ گروه عالی، خوب و ضعیف طبقه بندی خواهند شد.

قانون ثبت اسناد رسمی از گذشته تا امروز

صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مرور پیشینه قانون ثبت اسناد و املاک در ایران و دلایل تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول پرداخت.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: افرادی که داخل بافت مسکونی روستایی دارای املاکی هستند و تاکنون نتوانسته‌اند سند مالکیت آن را دریافت کنند طی یک معرفی‌نامه از بنیاد مسکن می‌توانند برای اخذ سند مالکیت به ادارات ثبت معرفی شوند.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تقدیم آیین‌نامه ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که نحوه اتصال مشاورین املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد است، به رییس قوه قضاییه خبر داد و گفتکه این آیین‌نامه دارای ۳۱ ماده است.

آغاز به کار سامانه جدید هوشمندسازی تعیین نام اشخاص حقوقی

ابوالفضل نصیری مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز به کار سامانه جدید هوشمندسازی تعیین نام شرکتها همزمان با میلاد امام حسن عسگری (ع) خبر داد.

وی همچنین از الکترونیکی شدن فرآیند پلمپ دفاتر تجاری ثبت شرکت‌ها و حذف کاغذ و رویه سنتی خبر داد. 

ابطال یک مصوبه اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران و شرکت آب منطقه‌ای تهران

هیات عمومی دیوان عدالت اداری اطلاق قسمتی از یک صورتجلسه کارگروه مشترک اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران و شرکت آب منطقه‌ای تهران که برای اراضی وقفی اجازه صدور اسناد مالکیت به عنوان بستر رودخانه و به نام دولت را می‌دهد و سپس اختلاف را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهد را به تبعیت از نظر فقهای شورای نگهبان باطل کرد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری همچنین نامه مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت که بر اساس آن علی‌الاطلاق مقرر شده است که واردات محصولات تولیدی خودرو در داخل کشور توسط دیگر شرکت‌های خودروساز و یا شرکت‌های وارداتی امکان‌پذیر نیست را غیر قانونی دانست و رای به ابطال آن صادر کرد.

ستاد حقوق بشر: جنایت‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی بی‌کیفر نخواهد ماند

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه لبنان و شهادت شخصیت‌های برجسته مقاومت و در رأس آن‌ها سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان را به شدت محکوم کرد.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به رئیس شورای حقوق بشر و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار اقدام فوری و موثر نهادها و ترتیبات بین المللی حقوقی و حقوق بشری برای مقابله با تجاوزگری، ترور و جنگ طلبی رژیم صهیونیستی شد.

آمادگی اسکودا برای همکاری برای طرح شکایت علیه رژیم صهیونیستی

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در ضاحیه لبنان و تسلیت شهادت جمعی از مردم و نیز دبیرکل حزب‌الله لبنان، اعلام آمادگی کرد که در همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران، علیه عاملان و آمران این جنایات وحشتناک، در دادگاه بین‌المللی کیفری اقامه دعوا کند.

سازمان ملل دیگر قابل اعتماد نیست

قاضی دهقانی در بیستمین جلسه دادگاه  رسیدگی به اتهامات اعضای سازمان مجاهدین خلق خطاب به دبیر کل سازمان ملل، گفت: همزمان با برگزاری مجمع عمومی تصاویری از این ساختمان به دنیا مخابره شد که پلیدترین انسان به نام بنیامین نتانیاهو، داعیه‌دار مبارزه با تروریسم فرماندهی عملیات تروریستی را در خاک کشور دیگری انجام داده و رهبران قدرتمند محور مقاومت را ترور می‌کند.

رسیدگی به پرونده روزنامه جهان صنعت با اتهام تبلیغ علیه نظام

اکبر نصراللهی سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده محمدرضا سعدی مدیر مسئول روزنامه «جهان صنعت» امروز با حضور اعضای هیات منصفه در شعبه یک دادگاه کیفری یک برگزار شد.

انتهای پیام 

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۸
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403071310052
  • خبرنگار : 71429