مقام آمریکایی: غرب نگران رشد توانمندی ارتش روسیه است

«کورت کمپبل» معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن به شدت نگران «بازسازی» سریع ارتش روسیه است و تا حدی این موضوع را به روابط «قوی» مسکو با چین نسبت می‌دهد.

به گزارش ایسنا، کمپبل روز چهارشنبه در جریان بحث درباره مناقشه اوکراین در مراسمی به میزبانی بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن است، اظهار داشت: «آنچه در طول ۲ سال گذشته دیده‌ایم، بازسازی ارتش روسیه با سرعت و اراده‌ای است که صادقانه بگویم، ما را شگفت‌زده می‌کند.»

او همچنین اعتراف کرد که این موضوع «موضوع نگرانی واقعی» برای غرب بوده است.

در این نشست از کورت کمپبل پرسیده شد که آیا ایالات متحده در ارائه قابلیت‌های نظامی به کی‌یف بسیار محتاط بوده است، یا خیر، اما او در پاسخ به این نکته اشاره کرد که واشنگتن «بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده کمک به اوکراین است» و بیشتر کمک‌ها «به‌موقع» ارائه شده است.

این دیپلمات آمریکا، افزایش تولید نظامی در روسیه را به کمک خارجی و به‌ویژه همکاری با چین نسبت داد. او به این نکته اشاره کرد که وزارت امور خارجه آمریکا تا چه اندازه نزدیکی مشارکت بین این ۲ کشور را دست‌کم گرفته بود.

کمپبل در صحبت‌هایش مدعی شد که نسل‌های قبلی دیپلمات‌های آمریکایی عمق شکاف میان چین و شوروی را درست محاسبه نکرده بودند.

او استدلال کرد که روابط بین پکن و مسکو «احتمالا مهم‌ترین و قوی‌ترین تعامل دوجانبه در سطح جهانی امروز است که ما باید به آن توجه داشته باشیم و به آن پاسخ دهیم.» کمپبل اظهار داشت که در غرب پذیرفته شده است که حل و فصل مناقشه اوکراین مستلزم تعامل دیپلماتیک با روسیه در «آینده‌ای نه چندان دور» است، در حالی که تاکید کرد واشنگتن خطوط قرمز خاصی دارد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «خطرپذیری‌ها برای ما زیاد است؛ ما نمی‌توانیم نتایجی را بپذیریم که کمتر از حد مطلوب هستند چون در آن صورت روسیه یا چین فکر می‌کنند که می‌شود این تفکر در جای دیگری تکرار شود.»

اهداف اعلام شده مسکو در این مناقشه شامل تبدیل اوکراین به کشوری بی‌طرف با محدودیت‌های قدرت نظامی، لغو سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه روس‌های قومی توسط کی‌یف و حذف ملی‌گرایان تندرو اوکراینی از مناصب قدرت است.

روسیه همچنین از کی‌یف خواسته است که از ادعای حاکمیتی خود بر پنج منطقه صرف‌نظر کند. در همین حال «ولودیمیر زلنسکی» رهبر اوکراین ماه گذشته برای ارائه «طرح پیروزی» خود به ایالات متحده سفر کرد، که بنا بر گزارش‌ها، مقامات آمریکایی در مورد آن تردید دارند. کی‌یف به دنبال شکست نظامی روسیه با کمک غرب است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071209925
  • خبرنگار : 71402

برچسب‌ها