«پلیس هوشمند، مردم قانون‌مدار» / گستره‌ی خدمات فرماندهی انتظامی به مردم از خط صفر مرزی تا متن جامعه

در هفته‌ی بزرگ‌داشت فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به ارتقاء خدمات پلیس به مردم، بر لزوم حمایت از فراجا در اجرای طرح‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید می‌شود. لازم به ذکر است، استفاده از ابزارهای هوشمند، اعتلای نظارت مردمی، برخورد قاطع با اشرار و افزایش تولیدات رسانه‌ای، فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، از جمله موارد توسعه‌ی عملکرد پلیس جمهوری اسلامی ایران پس از تغییرات ساختاری از نیرو به فرماندهی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ۱۳ مهر به عنوان «روز فرماندهی انتظامی» نام‌گذاری شده است. از سال ۱۳۷۸ با درخواست نیروی انتظامی و تصویب مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا، زمان برگزاری هفته‌ی فرماندهی انتظامی از تیر به مهر انتقال یافت. قبلاً ۲۷ تیر به مناسبت سالروز تصویب قانون ادغام نیروی انتظامی و سپس هفته آخر تیر به نام هفته نیروی انتظامی نام‌گذاری شده بود و در آن روز و هفته، مراسم ویژه‌ای برای بزرگ‌داشت این نهاد انتظامی برگزار می‏‌شد. ولی بعد از بررسی‏‌ها و جمع‏‌بندی نظرات، دیدگاه‏‌ها و پیشنهادهای مختلف، مقرر شد هفته فرماندهی انتظامی در مهر برگزار شود.

از جمله عللی که برای این امر ذکر شد، تعطیلی مدارس، دانشگاه‏‌ها و آموزشگاه‏‌ها بود که طیف عظیم جوانان و نوجوانان کشور را تشکیل می‌دهند و فرماندهی انتظامی اصلی‏‌ترین برنامه‏‌های خود را در ارتباط با این قشر تهیه و تدارک می‏‌بیند و با تعطیلات تابستانی امکان ارتباط مناسب و برنامه‌ریزی مطلوب برای آن‌ها وجود نداشت، دیگر این‌که با توجه به درجه‌ی حرارت بالا در فصل تابستان، امکان اجرای برنامه‏‌های مختلف برای همه اقشار مردم و در همه مناطق، کمتر امکان‏‌پذیر بود.

تاریخچه تشکیلات پلیس در ایران

قبل از تأسیس نظمیه ناصرالدین‌شاهی، امور انتظامی تهران بر عهده قراول‌ها بود که زیر نظر کلانتر تهران خدمت می‌کردند. اندیشه‌ی تأسیس نظام نوین ایجاد نظم و امنیت در شهرها و مناطق مختلف کشور یا همان سازمان پلیس در ایران، نخستین‌بار در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار به‌وجود آمد. شاه در سفر دوم خود به فرنگ، نظم و ترتیب پلیس وین را پسندید و «کنت دومونت فور» ایتالیائی را که در وین خدمت می‌کرد، برای ایجاد تشکیلات پلیس در ایران به خدمت گرفت.

نخستین تابلوی شهربانی تهران در روز ۱۶ ذیقعده ۱۲۹۵ قمری پس از ورود کنت، بر سردر عمارتی واقع در خیابان الماسیه(باب همایون) نصب شد. بر روی تابلو، عبارت «ادارۀ جلیلۀ پلیس دارالخلافه و احتسابیه» نقش بسته بود که نشان می‌دهد در ابتدای تأسیس، وظیفه شهربانی و شهرداری تهران در یک واحد تمرکز داشته است. مـدتی بعد این اداره به وزارت نظمیه تبدیل شد.

در زمان علاءالدوله، تعدادی مستشار نظامی برای ژاندارمری به خدمت گرفته شد. این گروه با سرپرستی وستداهل، مستشار سوئدی، اصلاحاتی در نظمیه به وجود آورد. مستشاران سوئدی به آموزش اهمیت زیادی می‌دادند و آموزشگاه‌هایی برای آژان‌ها و صاحب منصبان(افسران) در تهران و قزوین به وجود آوردند. همچنین در این دوره، ژاندارمری و پلیس تأمینات(آگاهی) نیز به سبک نوین و به همت مستشاران سوئدی در تهران ایجاد شد.

پس از ورود رضاخان به عرصه سیاسی کشور، نظمیه به وزارت جنگ منتقل شد. از دیگر تغییرهای صورت‌گرفته در این دوره، تغییر رسمی نام نظمیه به شهربانی و تغییر نام‌های درجه‌ها، سازمان‌ها و ادارات تابعه نظمیه در دوره ریاست سرپاس مختاری است. پلیس ایران در دوره پهلوی دوم نیز از دو قسمت مهم پلیس شهری(شهربانی) و ژاندارمری(مرزی و روستائی) تشکیل شده بود.

بعد از پیروزی انقلاب، کمیته انقلاب اسلامی نیز به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت و دفاع از ارزش‌های انقلاب در داخل کشور، به این مجموعه افزوده شد. در سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی با ادغام این سه نیرو در یکدیگر موافقت و تأسیس تشکیلات پلیس واحد را تصویب کرد. بر اساس قانون اساسی، پلیس ایران جزئی از ستاد نیروهای مسلح و وابسته به وزارت کشور و در تبعیت از مقام رهبری معظم قرار دارد.

تغییر ساختار پلیس از ناجا به فراجا

طرح «فرماندهی کل شدن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» از سال ۱۳۹۹ از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شد، تا این‌که آذر سال ۱۴۰۰ موافقت فرمانده کل قوا با تغییر ساختار ناجا اعلام شد و نیروی انتظامی به فرماندهی کل تغییر پیدا کرد. تا پیش از این تغییرات، به‌دلیل آن‌که ناجا به‌عنوان یک نیروی انتظام‌بخش تعریف می‌شد، جایگاه سازمانی پایین‌تری نسبت به ارتش و سپاه داشت و با تبدیل آن به فرماندهی کل، هم‌رده‌ی ارتش و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد.

بر مبنای طرح جامع ساختار و سازمان «فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران»؛ پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است. همچنین دانشگاه علوم انتظامی امین به دو دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تربیت افسری و تربیت پلیس تقسیم شده است.

همچنین معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری‌های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می‌شود. در این طرح، تبدیل معاونت اجتماعی ناجا به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقا محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقا سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است.

رسته‌ها و تخصص‌های فرماندهی انتظامی

رسته‌های فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به هر یک از واحدهای تخصصی این نیرو گفته می‌شود که اعضای آن در یک زمینه‌ی خاص فعالیت می‌کنند. معمولاً نشانی بر روی یقه همه نظامی‌ها دوخته می‌شود که نشانگر رسته محل فعالیت آن فرد است. البته در مورد اعضای فراجا ممکن است این نشان کمی بالاتر از جیب سمت راست لباس فرد نصب شود.

فراجا دارای سه بخش کلی است، فرماندهی، حفاظت و اطلاعات و بخش عقیدتی سیاسی. بیشتر بخش‌های فرماندهی انتظامی وظیفه امنیتی و نظامی دارند و دارای نیروهای مسلح هستند، اما برخی بخش‌ها نیز بیشتر جنبه خدمات اجتماعی و دولتی دارند مانند صدور گذرنامه. همچنین در هر یک از استان‌های کشور ستاد فرماندهی انتظامی استان مستقر است که وظیفه انجام امور انتظامی و مربوطه در آن استان را بر عهده دارد.

پلیس پیشگیری، بزرگ‌ترین فرماندهی در فراجا است که مستقیماً فرماندهی کلیه کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی سراسر کشور، پلیس فرودگاه‌های کشور، پلیس راه‌آهن، پلیس خدمات قضایی مستقر در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، یگان‌های امداد شهرستان‌ها، یگان‌های حفاظت سازمان‌های صداوسیما، زندان‌ها و تعزیرات حکومتی، میراث فرهنگی و گردشگری، حفاظت از محیط زیست، جنگل‌بانی و منابع طبیعی را عهده‌دار است.

*فرماندهی پلیس پیشگیری فراجا

*پلیس راهنمایی و رانندگی(راهور) پلیس راهنمایی و رانندگی کلان‌شهرها و شهرستان‌ها، پلیس راه

*پلیس آگاهی ادارات مبارزه با جرایم خاص، سرقت، جنایی، و اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز

*پلیس مبارزه با مواد مخدر که وظیفه آن مبارزه با مواد مخدر در کشور و خرید و فروش آن و کشف باندهای بزرگ تا خرده‌فروشان مواد مخدر است.

*سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی (پاوا) با وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و اخبار سیاسی و همچنین شناسایی باندهای قاچاق اسلحه به‌صورت آشکار و غیرآشکار با لباس غیررسمی و به‌صورت شخصی انجام وظیفه می‌کند. نام سابق این بخش از فرماندهی انتظامی، معاونت اطلاعات ناجا بود. همچنین فرماندهی پلیس دیپلماتیک، پلیس گذرنامه، پلیس مهاجرت و اتباع خارجی، و همچنین اداره نظارت بر اماکن عمومی از زیرمجموعه‌های سازمان اطلاعات و امنیت عمومی فراجا هستند.

*پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) در گذشته رسیدگی به جرایم مربوط به رایانه و فضای مجازی در اختیار اداره مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی فراجا بود که در دهه ۹۰ با تشکیل پلیس فتا، این فرماندهی رسیدگی به جرایم مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی را عهده‌دار شد.

*فرماندهی مرزبانی (در استان‌های ساحلی به‌صورت فرماندهی دریابانی) وظیفه حفظ و نگهداری میل‌های مرزی و سازماندهی امور مرزنشینان را عهده‌دار است.

*پلیس بین‌الملل (اینترپل) (واحد بین‌الملل فرماندهی انتظامی)

*هوا فراجا (واحد هواپیمایی فرماندهی انتظامی)

*یگان ویژه (کنترل اجتماعات، جلوگیری و مقابله با اغتشاشات، حفاظت سواحل، حفاظت ورزشگاه‌ها، واحدهای ویژه رهایی گروگان و عملیات ویژه معروف به «نوپو» - نیروهای ویژه پاسدار ولایت)

یگان امداد (یگان‌های امداد به‌صورت مستقیم تحت امر فرماندهی انتظامی شهرستان خود عمل می‌کنند. از نظر چارت سازمانی فرمانده‌های این یگان‌ها با نظر مستقیم فرماندهی پلیس پیشگیری انتخاب می‌شوند). لازم است ذکر شود در ساختار فراجا، یگان امداد به‌صورت کشوری و ناحیه‌ای (استانی) وجود ندارد.

*سازمان وظیفه عمومی فراجا (وظیفه تقسیم نیروهای وظیفه بین نیروهای مسلح ایران را بر عهده دارد)

*سازمان عقیدتی سیاسی فراجا (ساعس فراجا)

*ریاست سازمان عقیدتی سیاسی فراجا

*سازمان حفاظت اطلاعات فراجا (ساحفا فراجا)

*بازرسی فراجا (۱۹۷) این یگان مسئولیت رسیدگی به شکایات، جرایم، انتقادات و پیشنهادات از عملکرد کارکنان و سازمان فراجا را دارد.

*دژبان کل فراجا (فرماندهی پلیس حفاظت از شخصیت‌ها نیز از رده‌های زیرمجموعه دژبان فراجا است)

*دانشگاه علوم انتظامی امین(دانشکده افسری پلیس)

*معاونت فرماندهی انسانی فراجا

*معاونت عملیات فراجا (مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ توسط این معاونت کنترل و فرماندهی می‌شود)

*معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)

*معاونت پارلمانی و امور مجلس

*معاونت اجتماعی فراجا

*معاونت بهداشت، امداد و درمان فراجا(بهداد فراجا)

*مرکز مطالعات راهبردی فراجا

خدمات عمومی و مردمی فرماندهی انتظامی

نگهبان محله

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور جلب مشارکت مردمی در گسترش امنیت عمومی جامعه، طرح «نگهبان محله» را پیشنهاد کرد. نگهبانی از مکان‌های مسکونی، تجاری و خودروهای پارک‌شده به‌منظور جلوگیری از دزدی، معرفی افراد مظنون به کلانتری یا پاسگاه محل، گشت‌زنی در محدوده مأموریتی به منظور پیشگیری از دزدی، همکاری با معتمدان محل هنگام بروز حوادث پیش‌بینی نشده، زیر نظر قرار دادن افراد ناشناس و هماهنگی با عوامل انتظامی محل برای جلوگیری از شرارت مزاحمان نوامیس و افراد شرور، از جمله وظایف نگهبان محله است.

پلیس ۱۱۰

مرکز «پلیس ۱۱۰»، برای تحقق شعار پلیس پاسخگو و با هدف تحکیم امنیت عمومی و تلاش برای پایداری آن، در سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد. این مرکز بر آن است تا با افزایش تحرک و سرعت عمل، به نیازهای فوری مردم پاسخ دهد تا با حضور به‌موقع در صحنه‌ها و ناامن کردن کشور برای مجرمان، رضایت عمومی جامعه را فراهم آورد. از اهداف ایجاد مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ می‌توان به سرعت بخشیدن در برقراری ارتباط مردم با پلیس و کاهش چرخه کاری آنان در مراجعه به کلانتری‌ها و هنگام ضرورت اشاره کرد. ۱۱۰، خدمات‌رسانی مشاوره‌ای و پاسخگویی به پرسش‌های پلیسی مردم را نیز از وظایف خود می‌داند.

سامانه ۱۹۷

سامانه و تلفن گویا، آسان‌ترین راه ارتباطی مردم با دفتر نظارت همگانی در خبررسانی است. فرماندهی انتظامی در گامی جدید و در راستای تکمیل طرح مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و اجرای وظیفه قانونی خود، «دفتر نظارت همگانی» را تأسیس کرد. این دفتر که با هدف جامعه‌محوری و اعتمادسازی عمومی راه‌اندازی شده است، در حال حاضر با شماره تلفن ۱۹۷ در تمامی اوقات به دو صورت اپراتور زنده و تلفن گویا، آماده دریافت دیدگاه‌های مردم در قالب انتقاد، پیشنهاد، شکایت و قدردانی از عملکرد کارکنان واحدهای گوناگون نیروهای انتظامی است.

مراکز مشاوره در معاونت اجتماعی فراجا

مراکز مشاوره در معاونت اجتماعی فراجا، در راستای نگرش جامعه‌محوری پلیس و لزوم افزایش ارتباط صمیمانه و همدلی پلیس و مردم، برای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و شناسایی ریشه‌ها و زمینه‌های رفتارهای ناهنجار، در سال ۱۳۷۹ راه‌اندازی شد. آگاه‌سازی جامعه برای افزایش توان مقابله با مشکلات اجتماعی و پیشگیری از آن‌ها و ایجاد فرهنگ مشاوره در بحران‌های زندگی، از اهداف مهم این مراکز به شمار می‌آید. فعالیت بخش مشاوره روان‌شناختی این مرکز در زمینه روان‌درمانی، خانواده درمانی، مشاوره فردی و غیره است. بخش مشاوره انتظامی این مرکز نیز مجموعه‌ای از خدمات مربوط به مشاوره نظام وظیفه عمومی، امور حقوقی، صدور گذرنامه و دیگر امور انتظامی را در اختیار مراجعان می‌گذارد.

کارنامه‌ی موفق فرماندهی انتظامی در تامین امنیت و خدمت به مردم

فرماندهی انتظامی طی سالیان اخیر توانسته است در حوزه‌های مختلف ماموریتی، خاطرات خوب و امنیت‌پروری را در ذهن عموم جامعه به جای بگذارد که در این گزارش به شرح بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

اجرای طرح‌های انتظامی گسترده از مقابله با سرقت تا اراذل و اوباش و خانه‌های پلاک قرمز

مقابله‌ی قاطع با ناامنی‌های اجتماعی و جرائم خرد و کلان و اجرای طرح‌های مقابله‌ای با انواع جرائم با هدف افزایش هزینه‌ی جرم برای مجرمان، مهم‌ترین اقدام پلیس در راستای افزایش امنیت و احساس آن در جامعه در یک‌سال اخیر بوده است؛ اجرای بیش‌از ۱۲۲ طرح مقطعی، عملیاتی و منطقه‌ای در سطح کشوری با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه‌ای، سابقه‌دار، متواری، تحت تعقیب و انهدام بیش‌از یک‌هزار و ۸۰۰ باند فعال سرقت در کل کشور، کاهش ۱۳ درصدی سرقت از منازل، افزایش ۲۳ درصدی کشف قاپ‌زنی‌ها در یک‌سال گذشته، گواهی روشنی بر عزمِ جزم فراجا بر سد کردن راه سارقان و افزایش آرامش‌خاطر برای هموطنان است.

اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش و از بین بردن هیمنه پوشالی آنان، در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی و البته پاک کردن جامعه از لوث وجود این طاغیانِ متمرد از قانون که ارمغان‌آور آرامش و امنیت شهروندان بوده و هست را، نیز می‌توان یکی دیگر از طرح‌های موفق و ادامه‌دار پلیس در راستای حفظ و اعتلای امنیت عمومی عنوان کرد؛ از آنجا که برقراری امنیت و احساس آن در جامعه، همواره اولویت فراجا بوده و هست، پلیس هیچگاه در برخورد با اراذل و اوباش که با ایجاد رعب و وحشت به دنبال ارتکاب اعمال مجرمانه خود هستند، اجازه عرض‌اندام نداده و مماشات به خرج نمی‌دهد و گردن آنانی را که هوس گردن‌کشی کنند، به حکم قانون خواهد شکست.

از آنجا که حضور معتادان متجاهر و وجود خانه‌هایی معروف به «پلاک قرمز» که بارانداز افراد بی‌خانمان و معتاد است، علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر موجب ناامنی برخی محلات شده بود، پلیس چونان همیشه و برای افزایش هرچه بیشتر امنیت نقاط مختلف شهر، وارد عمل شد و طرح ساماندهی معتادان متجاهر و تعیین‌تکلیف خانه‌های پلاک قرمز را اجرا کرد، گرچه با تقدیر و تشکر ساکنان این محلات از پلیس همراه بود، اما فراجا همواره در این مسیر گام‌های تکمیلی خود را برداشته و بر آن است که شهروندان، دیگر شاهد این مظاهر ناخوشایند و ناامن‌کننده نباشند.

اجرای ۵۶ مرحله‌ی طرح سراسریِ مقابله با قاچاقچیان و فصل‌الخطاب سردار رادان مبنی‌بر این‌که «سال سختی را برای قاچاقچیان در دریا و خشکی خواهیم ساخت چراکه علاوه‌بر آسیب‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران را دچار ناامیدی و جوانان را دچار چالش می‌کنند» و مقابله با انواع کالای قاچاق ورودی و خروجی و خودروهای شوتی در مرزها و محورهای مواصلاتی، محل‌های دپو و سطح عرضه، از دیگر وعده‌های در حال اجرای سردار رادان بود که همواره ادامه داشته و دزدان عرصه کلان اقتصادی، بدانند که پلیس دست از برخورد با آنان برنمی‌دارد چراکه این افراد به واقع برهم زنندگان نظم اقتصادی و حتی امنیت جامعه هستند.

 کیفیت‌بخشی به خدمات انتظامی با ارتقای هوشمندی پلیس

«سردار رادان» فرمانده انتظامی کشور در سخنرانی روز معارفه‌اش، پس از حمد و ستایش خداوند و تقدیر از «اعتماد فرمانده معظم کل قوا برای به دوش کشیدن بار گران فرماندهی فراجا» بر «بهره‌مندی از آخرین یافته‌های دانش و فناوری» تاکید کرد و این مهم در قالب هوشمندسازی بخش‌های مختلف خدمت‌رسانی به مردم و عقب نماندن از حوزه‌های دانشی و علمی ظهور و بروز داشت. تسهیل، تسریع و «کیفیت‌بخشی» در ارائه‌ی امور انتظامی به مردم از جمله صدور گذرنامه الکترونیکی در ایام اربعین و دیگر مقاطع سال، راه‌اندازی اپلیکیشن «پلیس من» و کاهش هدررفت وقت و زمان شهروندان و دریافت غیرحضوری خدمات انتظامی، افتتاح بخش مانیتورینگ و امکان پایش تصویری مرز از ستاد فرماندهی فراجا، تشکیل بانک اطلاعاتی برای سارقان حرفه‌ای، ارتقای کشف علمی جرائم و بهره‌گیری از دستگاه‌های پلاک‌خوان سیار، تنها گوشه‌هایی از ارتقای علمی پلیس و استفاده از توان تکنولوژی‌های روز است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فراجا در یک‌سال اخیر، «الحاق تجهیزات جدید پلیسی در حوزه ناوگان زمینی(خودروهای جدید)، هوایی(بالگرد و پهپاد) و دریایی» در راستای کشف سریع‌تر انواع جرائم، مقابله با قاچاق کالا، افزایش توان رزم در حوزه‌های مختلف ماموریتی، کنترل مرزها و همچنین حوزه جاده‌ای است که هرکدام از این موارد با توجه به گستردگی فعالیت‌شان، از فناوری‌های جدید و به‌روز بهره برده و امنیت پایدار را برای مردم به ارمغان می‌آورند.

ارتقای سطح منزلت اجتماعی پلیس، وعده‌ای در حال اجرا

به‌طور حتم، بالا بردن انگیزه خدمتی در پرسنل پلیس و ارتقای سطح منزلت اجتماعی این کارکنان خدوم، همواره مدنظر سردار رادان بوده و وی با تاکید بر لزوم تامین مسکن ملکی و شروع ساخت ۱۰۰ هزار منزل سازمانی در کل کشور، این مهم را در دوران فرماندهی یک‌ساله خود آغاز کرد؛ افزایش نسبی حقوق و دستمزد پلیس و تا حدودی بهبود وضعیت اقتصادی اعضای این سازمان بزرگ و خدمتگزار، یکی دیگر از ابعاد «ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و خانواده‌های فداکارشان» است که خوشبختانه با وجود مشکلات مختلفی که بر سر راه وجود داشت، این‌کار در همه استان‌ها کلید خورد. البته اگر ارتقای سطح معیشتی و اقتصادی پلیس با هم‌افزایی و دغدغه‌مندی بیشتر دولت و مجلس همراه باشد، مطمئنا طی این مسیر دشوار، سهل‌تر خواهد بود.

تقویت نظارت مردمی بر عملکرد فراجا

یکی از مهمترین بخش‌های مورد تاکید فرماندهی انتظامی را می‌توان «حاکمیتِ انضباطِ سازمانی» و توجه به نظارت‌های درون و برون‌سازمانی بر عملکرد فراجا دانست. نظارت‌های داخلی بر رفتار پرسنل که به کمک دو بال فرماندهی و مبادی انجام شده و نظارت‌های بیرونی که بیشترین اهمیت را برای فرمانده دارد، سامانه نظارت همگانی ۱۹۷ است که در واقع، در این‌جا، مردم بر منش و عمل پلیس نظارت داشته و این مورد در بیش‌از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تماس مشارکتی مردم با سامانه ۱۹۷ خود را نشان داده و می‌دهد.

یکی دیگر از عرصه‌هایی که پلیس، داوطلبانه خود را در معرض نظارت و دریافت نظرات از مردم قرار داده است، تقویت اقدامات این سازمان در حوزه نظرسنجی و افکارسنجی است که راه‌اندازی بخش رسانه‌ای «پلیس سرزده» و اخذ بی‌واسطه‌ی دیدگاه مردم در مورد عملکرد پلیس در هر کدام از حوزه‌های ماموریتی، گواهی بر اهمیت رأی افکار عمومی برای فراجا است.

توسعه تولیدات سینمایی و رسانه‌ای فراجا

یکی از محوری‌ترین منویات فرمانده فراجا، توجه به حوزه «اطلاع‌رسانی و نقدپذیری و پاسخگوییِ صادقانه» بوده که این سازمان توانسته است با تقویت بهره‌گیری از پتانسیل‌های فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای، اقدامات ایجابی خود را افزایش دهد؛ همکاری و حضور بی‌آلایش و البته با رعایت قید سرعت پلیس در رسانه‌ها و ملزم کردن خود به پاسخگویی در مواردی که ذهن جمعی جامعه را درگیر کرده، نشان‌دهنده‌ی شناخت رسانه و تاثیر آن از سوی مسئولان این سازمان به‌خصوص معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا است. در سالی که گذشت، تعامل میان خبرنگاران به‌خصوص صداوسیما با فرماندهان فراجا تا حد زیادی تقویت شد البته که می‌طلبد اصحاب رسانه نیز نسبت به مسائل حوزه پلیس و پوشش از جان‌گذشتگی‌های ماموران این سازمان، حساس‌تر و باکیفیت‌تر عمل کنند.

پلیس با ورود به عرصه‌ی رسانه‌ای مجازی و راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی و البته افزایش تولیدات فیلم و سریال، هم برای رسانه ملی و هم شبکه خانگی، گام بلند دیگری در راستای استفاده از توان رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی برداشته است؛ تهیه ۸ فیلم سینمایی و پیش‌تولید ۶ سریال پلیسی، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی بر بستر تلوبیون با پخش ۲۵۰ نفرساعت، ۱۳ هزار و ۸۵۰ نفرساعت تولیدات امور هنری و تولید و انتشار بیش‌از ۲۵ هزار کلیپ و ویدیو از خدمات پلیس در فضای مجازی، بخش کوچکی از اقدامات هنری و فرهنگی پلیس در یک‌سال گذشته است. به موارد پیش‌گفته باید حضور موثر پلیس با هدف آگاهی‌بخشی و آموزش‌دهی به اقشار مختلف جامعه در تمام سکوهای فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های جدید، پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های داخلی را نیز اضافه کرد.

نمایش "پلیس مقتدر مهربان" در اجرای «طرح عفاف و حجاب» و لزوم حمایت دیگر دستگاه‌های مسئول

حجت‌الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رئیس قوه قضائیه، سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن تبیین و تشریح ابعاد و جوانب مختلف مقوله‌ی بسیار مهمِ آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت: «در مقوله‌ی عفاف و حجاب، قوانینِ مدوّن و مشخصی از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی» و «مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» وجود دارد. در این قوانین برای هر سه قوه و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، آموزش‌عالی، ارشاد اسلامی همچنین نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی، مأموریت‌ها و وظایفی تعریف شده است، به تبع این امر، برای فراجا نیز در قوانین، وظایف و مسئولیت‌هایی در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است.»

وی با بیان این‌که همه باید طبق قانون از فراجا حمایت کنیم، عنوان کرد: «فراجا علاوه‌بر وظایف ذاتی و قانونی که در حوزه عفاف و حجاب، به موجب قوانین مختلف دارد، در ستاد عفاف و حجاب نیز مأموریت‌هایی بر عهده‌ی این نهاد گذاشته شده است. البته فقط فراجا مسئولیت ندارد، بلکه امروز همه نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی مسئولیت داریم و باید در این عرصه به وظایف خود عمل کنیم؛ دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در راستای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی مصوباتی داشته است، بررسی کرده که کدام‌یک از دستگاه‌ها در این حوزه به وظایف خود عمل کرده‌اند و کدام‌یک از دستگاه‌ها به وظایف‌شان عمل نکرده و یا کم عمل کرده‌اند.»

«احمد راستینه» نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با سردار «احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور، با تاکید بر این‌که فراجا با شناخت دقیق مسئله ناهنجاری‌های اجتماعی و حفظ کرامت و جایگاه بانوان، به موضوع عفاف و حجاب پرداخته و پای کار آمده است، گفت: دستگاه بزرگ انتظامی کشور در مدت اجرای طرح نور، وجه کامل پلیس مقتدر مهربان را به نمایش گذاشته است.

همچنین آیت‌الله «علیرضا عبادی» نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان جنوبی، حمایت از اقدامات فراجا را لازم دانست و بیان کرد:‌ «همه ما یک خانواده هستیم و مسئولان مختلف باید کمک کنند تا یک نهادی همانند فراجا (در اجرای طرح نور) تنها نماند.»

خدمات پزشکی رایگان در روز فرماندهی انتظامی

سرهنگ دکتر «یعقوب منصوری» معاون بهداد فراجا، برنامه‌های هفته انتظامی در حوزه بهداشت و درمان را تشریح کرد و از اجرای طرح ویزیت رایگان پزشکی، اهدای خون و خدمات دندان‌پزشکی خبر داد و اظهار کرد: « معاونت بهداد فراجا هم‌راستا با اهداف برگزاری هفته انتظامی، امسال نیز تلاش می‌کند با بهره‌برداری از توانمندی‌های بهداشتی، امدادی و درمانی، علاوه‌بر تبلیغات، معرفی مأموریت‌ها و جلب اعتماد مردم در راستای سطح سلامت جامعه، اقدامات مؤثری انجام دهد.»

وی با اشاره به هماهنگ‌سازی و ایجاد وحدت‌رویه در برگزاری و اجرای برنامه‌های هفته انتظامی در معاونت‌های بهداد انتظامی و مرزبانی استان‌ها، عنوان کرد: «اجرای طرح ویزیت رایگان پزشکی و دندان‌پزشکی به خانواده کارکنان و عموم مراجعان در معاونت بهداد فرماندهی انتظامی و مرزبانی استان‌ها در یک‌روز از هفته انتظامی و برپایی چادرهای سلامت در میعادگاه‌های نماز جمعه توسط معاونت بهداد فرماندهی انتظامی و ارائه خدمات پایش فشار خون و مشاوره‌های بهداشتی، تغذیه، روان‌شناسی و اندازه‌گیری قد و وزن پیش‌بینی شده است.»

معاون بهداد فراجا، آگاه‌سازی عموم مردم نسبت به مأموریت‌ها و خدمات معاونت بهداشت، امداد و درمان فراجا، ارائه خدمات رایگان به مردم در مراکز درمانی فراجا به‌ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار، ارائه خدمات بهداشتی، امدادی و درمانی به کارکنان و خانواده‌ها و ارتقای سطح تعامل و جذب خدمات از سایر دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و مردم‌نهاد را، از اهداف و محورهای اجرای برنامه‌های بهداشت و درمانی معاونت بهداد فراجا در هفته انتظامی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که امسال نیز شاهد برگزاری هرچه کیفی‌تر و باشکوه‌تر برنامه‌های هفته انتظامی با شعار «پلیس هوشمند، مردم قانون‌مدار» باشیم.

با توجه به مطالب فوق، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قوانین کشور و در حیطه وظایف خود، به توسعه‌ی خدمات عمومی و امنیتی به مردم شریف ایران می‌پردازد، به نحوی که هوشمندسازی، تکریم عموم جامعه در نظارت همگانی، برخورد قاطع با اشرار، آگاهی‌بخشی و تولیدات رسانه‌ای و اجرای طرح‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رفع آنها، تنها بخشی از دستاوردهای فراجا طی سالیان اخیر است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۴:۲۵
  • دسته‌بندی: الگوی پیشرفت
  • کد خبر: 1403071209908
  • خبرنگار : 71943