در هفتاد و پنجمین سالگرد روابط رسمی دیپلماتیک؛

لاوروف: روسیه و چین ثابت کردند قدرت‌های بزرگ می‌توانند همسایگان خوبی باشند

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «وانگ یی» همتای چینی او، امروز (پنجشنبه) از مشارکت راهبردی بین ۲ کشور استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفتاد و پنجمین سالگرد روابط رسمی دیپلماتیک بین مسکو و پکن بود.این تعاملات تنها ۲ روز پس از جشن تولد ۷۵ سالگی جمهوری خلق چین رخ داد. اتحاد جماهیر شوروی اولین کشور شناخته‌شده بین‌المللی بود که با دولت جدید چین روابط رسمی برقرار کرد و در پی جنگ داخلی ویرانگر که در آن کمونیست‌ها بر نیروهای ملی‌گرا چیره شدند، به بازسازی این کشور کمک کرد.

لاوروف و وانگ یی خاطرنشان کردند که ۲ کشور در طول سال‌های گذشته بر آنچه که وزیر خارجه چین «موانع» خواند، غلبه کرده‌اند. اتحاد جماهیر شوروی و چین که در ابتدا متحد شدند، در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰، با یکدیگر درگیری پیدا کردند و اختلافات ارضی تنها در سال ۲۰۰۵ به طور کامل حل و فصل شد.

سرگئی لاوروف درباره پیشرفت‌های حاصله گفت: «ما با روحیه حسن همجواری، دوستی و همکاری، موفق به ایجاد روابط نمونه و الگو برای قدرت‌های بزرگ همسایه شده‌ایم.»

او افزود: «این مشارکت مبتنی بر اصول احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی، عدم وجود جنبه‌های ایدئولوژیک روابط و حمایت متقابل در صحنه جهانی است.»

به گفته این مقامات ارشد، روابط قوی فعلی منافع اقتصادی ملموسی را برای ملت‌های روسیه و چین به همراه دارد. فشار اقتصادی غرب از طریق محدودیت‌های تجاری، تجارت دوجانبه را به‌طور جدی تغییر داده و انرژی و مواد غذایی روسیه در بازار چین برجسته است، در حالی که تلفن‌های همراه و خودروها در جهت مخالف حرکت دارند. همچنین همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم، پروژه‌های مشترک فناوری، آموزش، گردشگری و سایر زمینه‌ها رو به رشد است.

لاوروف و وانگ در مقالاتی که از سوی روزنامه «پیپلز دیلی» (People's Daily) و «روسیسکایا گازتا» (Rossiyskaya Gazeta) به چاپ رسید، گفتند مسکو و پکن که با هم از نظم جهانی چند قطبی جدید حمایت می‌کنند، به نفع کشورهای غیر غربی هم عمل می‌کنند. آنها با هژمونی و سیاست قدرت، تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و صلاحیت فراسرزمینی و مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل مخالف هستند.

وزیر خارجه چین نوشت: «۲ طرف فعالانه به دنبال فرصت‌ها و توسعه برای کشورهای "جنوب جهانی" هستند.»

لاوروف هم گفت برخلاف آمریکا و کشورهای اقماری آن، روسیه و چین به دنبال کاهش تنش‌های بین‌المللی هستند. او نوشت: «از آنجایی که سیستم امنیتی اروپا و اروپا آتلانتیک توسط اقدامات ایالات متحده و سایر اعضای ناتو کاملا بی‌اعتبار شده است، ما از کار مشترک جدی بر روی شکل‌گیری معماری جدید امنیت اوراسیا در راستای اصل "راه‌حل‌های منطقه‌ای برای مشکلات منطقه‌ای" حمایت می‌کنیم.»

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071209858
  • خبرنگار : 71402