فرمانده انتظامی استان کردستان عنوان کرد:

پلیس هوشمند؛ راهی برای کاهش جرائم و تخلفات در جامعە

فرمانده انتظامی استان کردستان گفت: پلیس هوشمند و مردم قانون مدار علاوه بر اجرای تمهیدات پیشگیری از جرم به ویژه جرائم نوظهور در صدد سهولت دسترسی مردم به خدمات پلیسی و همچنین رسیدن به یک خودکنترلی در کاهش جرائم و تخلفات حتی در شرایط عدم حضور پلیس تاکید دارد.

سردار علی آزادی امروز (۱۲مهر) در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: هوشمندسازی پلیس تنها در پیشگیری یا برخورد با جرائم خلاصه نمی‌شود و محوریت اصلی این جریان به نحوی است که مردم بتوانند از خدمات بی‌شمار پلیس در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد:‌ انسان به عنوان موجودی خلاق که نسبت به سایر موجودات پیرامون خود، توانسته با استفاده از هوش و ساخت ابزارهای گوناگون بخشی از فعالیت‌ها یا مایحتاج روزانه خود را با سهولت بهتری مرتفع کند، شناخته می‌شود.

فرمانده انتظامی استان کردستان بیان کرد: استفاده از زبان، ترسیم خط یا استفاده از نشانه‌هایی همچون علامت دادن با دود یا مواردی بسیار دیگری از این دست که از دیرباز وجود داشته، هر یک نشان از تمایل انسان به ایجاد ارتباط با همنوعان خود و تشکیل اجتماع و زندگی جمعی دارد.

سردار آزادی ادامە داد: اینکە "انسان موجودی اجتماعی است" نکته‌ مهمی است که در بسیاری از متون جامعه‌شناسی، اقتصاد، روانشناسی، سیاسی یا حتی نظامی هم در این خصوص اتفاق نظر وجود دارد و مطالعه کتاب‌های تاریخی و سرگذشت زندگی انسان در این کره خاکی نیز حاکی از آن است که هر یک از انسان‌ها تمایلاتی برای تشکیل خانواده و در اشکال گسترده‌تر یعنی یک زندگی اجتماعی داشته‌اند.

فرمانده انتظامی استان کردستان تصریح کرد:‌ از مهم‌ترین علل ایجاد انگیزه در افراد برای ارتباطات اجتماعی و بسط و گسترش این موضوع، تامین نیازهای خود و خانواده بود که موجب شکل‌گیری مبادلات کالا به کالا، ضرب سکه، چاپ اسکناس یا در اشکال مختلف امروزی نظیر ارزهای دیجیتالی و... شده است.

به گفته سردار آزادی، این ارتباطات و گسترش روز افزونی که هم اکنون نیز در این خصوص شاهد آن هستیم، ایجاب می‌کند یک فرآیند نظارت بر رفتار طرفین در این ارتباطات اعم از روابط اجتماعی، مالی، نظامی و غیره تشکیل شود.

وی ادامە داد:‌ ریش‌ سفید، کدخدا و یا حاکم از ابتدایی‌ترین افرادی بودند که معمولا از بین افراد مورد وثوق در هر جامعه انتخاب می‌شدند و این در حالی بود که عقیده و نظر آن‌ها در مورد هرگونه اختلاف بین طرفین در موضوعات مختلف به عنوان رای پایانی تلقی و پایان بخش هرگونه قائله‌ای بود.

فرمانده انتظامی استان کردستان اضافه کرد:‌ با گسترش روز افزون جوامع و بیشتر شدن میزان مبادلات و ارتباطات بین مردم، میزان اختلافات و درگیری‌های موجود نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد و این موضوع موجب ضرورت تبیین یکسری از قوانین و قراردادها و همچنین الزام مردم به رعایت آن را ایجاب می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این قوانین طبق موافقت‌ها و تائیدیه‌هایی که اخذ می‌کرد برای همه افراد لازم الاجرا بود ولی محقق شدن این امر نیز درحالی بود که دیگر امکان رسیدگی و نظارت بر این حجم از موضوعات توسط ریش سفیدان یا کدخدا میسر نبود و این آغازی بود برلزوم تشکیل یک نهاد و سازمانی که عهده دار این امورات باشد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر محدودیت‌هایی که در خصوص تامین نیروی انسانی و تجهیزات در فعالیت‌های مختلف به ویژه ماموریت‌های پلیسی وجود دارد باعث شده تا حرکت فراجا به سوی هوشمندسازی و تغییر رویه خود در این خصوص سرعت قابل توجهی به خود بگیرد.

فرمانده انتظامی استان کردستان افزود: حجم بالا و عدم دسته‌بندی داده‌های موجود در فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های گسترده مجرمان که به اشکال مختلف با استفاده از ناآگاهی یا حتی دارا نبودن آگاهی لازم کاربران در خصوص تهدیدات فضای مجازی آن‌ها را مورد سوء استفاده قرار داده و سالانه تعداد زیادی از کاربران به عنوان قربانیان این بستر راهی محاکم قضائی و تشکیل پرونده شکایت شده‌اند، از دیگر دلایلی است که پلیس را به تحول و حرکت به سوی هوشمندسازی ناگزیر می‌کند.

وی گفت: می‌دانیم که بهترین، مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای مقابله با هرگونه تهدید و آسیبی موضوع پیشگیری است و قطعا این مهم در صورتی محقق خواهد شد که بتوان با جدیدترین و به روزترین فرصت‌ها و تهدیدات موجود در پیرامون خود آشنا شد.

سردار آزادی تصریح کرد:‌ امروزه بروز جرائم به ویژه جرائم سازمان یافته که بخش قابل توجهی از جامعه را درگیر کردە همچون گذشته با محدودیت‌های جغرافیایی مواجه نیست و به فراخور سهولتی که در دسترسی به امکانات، ارتباطات و دیگر مزایای فضای مجازی به وجود آمده نحوه وقوع جرائم نیز تغییر قابل توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: کلاهبرداری‌های اینترنتی، سوء استفاده از اطلاعات، تصاویر یا نشر اکاذیب از جرائم نوظهوری است که در سایه پیشرفت روز افزون تکنولوژی و همه گیری مردم جهان در استفاده از فضای مجازی به وجود آمده و در حال افزایش است.

وی اضافه کرد: همانند بسیاری دیگر از جرائم پلیس نیز خود را بر آن داشته تا ضمن صیانت از مردم در مبتلا شدن به این مشکلات و قرار گرفتن آن در معرض سوء استفاده، در صدد شناسایی و برخورد با عاملان جرائم و مجرمان فضای سایبری بر آید که این روند همواره با آموزش‌های فراوانی که در خصوص استفاده از فضای مجازی به کاربران توسط کارشناسان فضای سایبری پلیس داده شده در حال تحقق است.

فرمانده انتظامی استان کردستان تصریح کرد:‌ البته مصداق هوشمندسازی پلیس برخلاف تصوری که شاید در این خصوص مطرح است تنها مختص به فضای مجازی یا تخلفات و جرائم در این بستر خلاصه نمی‌شود بلکه هوشمندسازی پلیس به نحوی است که مردم بتوانند از خدمات بی شماری که فراجا در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد به صورت مجازی و در کوتاه‌ترین زمان دست پیدا کنند.

وی گفت: نرم افزار "پلیس من" یکی از مصداق‌های حرکت پلیس به سوی هوشمندسازی است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن از خدمات گوناگون پلیسی در حوزه‌های مختلف مانند صدور تعداد بی‌شماری از گذرنامه‌های زیارتی در ایام اربعین که بخش قابل توجهی از آن از این طریق صورت گرفت بهره‌مند شوند.

فرمانده انتظامی استان کردستان اضافه کرد: بخش دیگر شعار هفته انتظامی یعنی"مردم قانون‌مدار" نیز تکمیل کننده فرآیند هوشمندسازی پلیس در پیشگیری از جرائم و بهره‌مندی از خدمات پلیس است، مطمئنا تحقق این شعار موجب رشد و شکوفایی شگرفی در جامعه خواهد شد، چرا که هر 2 بخش از این شعار مکمل همدیگر هستند و موفقیت بیشتر فراجا در اجرای ماموریت‌های خود تا بخش قابل توجهی در تعامل با مردم و قانونمداری آن‌ها قرار دارد.

وی گفت: قانون مداری در مفهوم اصلی به یک خودکنترلی در کاهش جرائم اشاره دارد، یعنی پرهیز از هرگونه تخلف یا جرائم حتی در صورت عدم حضور پلیس است.

فرمانده انتظامی استان کردستان خاطرنشان کرد: مردم قانون مدار یعنی هر فرد یک پلیس، یعنی اینکه رعایت قانون تنها مختص به زمان حضور پلیس خلاصه نشود و این مهم به یک مفهوم درونی تحت عنوان خودکنترلی بدل شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071209830
  • خبرنگار : 50294