مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان:

سد اکباتان بیش از ۱۶میلیون متر مکعب آب شرب همدان را تامین کرده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد اکباتان ۱۶ میلیون و ۱۷۰ هزار متر مکعب آب شرب شهر همدان را در سال آبی گذشته تامین کرده است.

رضا اخلاص‌مند پنجشنبه ۱۲مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ذخیره سد اکباتان در سال آبی جاری (۱۴۰۳-۱۴۰۴) برابر ۱۸ میلیون و ۵۱۰ هزار متر مکعب است، گفت: این میزان از ذخیره سد در سال آبی جاری معادل ۵۵ درصد حجم مخزن سد است.

وی ذخیره سال آبی گذشته سد را در دوره مشابه ۱۵ درصد یاد کرد و افزود: ذخیره سال گذشته سد اکباتان در چنین روزی معادل چهار میلیون و ۱۶۰هزار متر مکعب بوده است. 

اخلاص مند افزود: هم اکنون سد اکباتان ۱۱۴۵ لیتر در ثانیه آب شرب شهر همدان را تامین می‌کند که این میزان متغیر است و بسته به نیاز آب شرب شهر، میزان خروجی آب از مخزن سد نیز تغییر می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان این‌که سد اکباتان نیاز آب کشاورزی باغات پایین دست سد ( روستاهای آبشینه، سنگستان، شورین و ... ) را به مقدار نیاز و طبق مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی استان در سال آبی گذشته تامین کرده است، گفت: ورودی آب به مخزن سد آبشینه از سد اکباتان و رودخانه فصلی سیاه کمر بوده و هم اکنون حجم مخزن سد آبشینه  دو میلیون و ۲۵۰ هزار متر مکعب معادل ۴۵ درصد حجم مخزن سد است.

وی با بیان این‌که سد آبشینه به عنوان یک مخزن پدافندی طراحی شده و در زمان مناسب آب شرب شهر را تامین می‌کند، گفت: متوسط بارندگی ایستگاه سد اکباتان در سال آبی گذشته ۳۸۶ میلیمتر و متوسط ورودی آب به مخزن دریاچه سد نیز ۳۹ میلیون متر مکعب بوده است.

اخلاص‌مند افزایش بارندگی حوضه آبریز همدان - بهار ایستگاه سد اکباتان را معادل ۵۳ درصد نسبت به سال آبی (۱۴۰۲-۱۴۰۱) و ۹ درصد نسبت به دوره بلند مدت یاد کرد و افزود: بارندگی‌های مناسب سال آبی گذشته و مدیریت منابع و مصارف سد اکباتان باعث شد با ذخیره مناسبی وارد سال آبی جدید شویم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در پایان از مردم استان همدان درخواست کرد نسبت به رعایت الگوی مصرف و مدیریت مصرف آب در شرایط کنونی اهتمام ویژه ای داشته باشند، تا بارندگی‌های پاییزی شروع و حجم مناسبی از آب به مخزن سد اکباتان اضافه  شود.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071209790
  • خبرنگار : 50034