معاون پژوهشی وزیر علوم عنوان کرد

دانشگاه‌ها با اعتبار ۵۵همتی معجزه می‌کنند!/شرط رسیدن به بازار «سرمایه‌گذاری در سطح پایین فناوری» است

معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: هیچ دانشگاهی در جهان جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار نمی گیرد مگر آنکه سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری کرده باشد، اما رتبه ما و بودجه هایی که در اختیار ما است نشان می‌دهد که محققان این حوزه معجزه می کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی امروز در نشست «جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران» که به منظور بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) و با هدف گفتگوی پژوهشگران برجسته علوم پایه در مورد برنامه‌ها و روش‌های حمایت بنیاد علم ایران از علوم پایه برگزار شد، بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور را درک سطوح آمادگی فناوری دانست و افزود: باید توجه داشته باشیم که سطح ۸ و ۹ آمادگی فناوری برای اتصال محصولات به بازار است و بر اساس آنچه که مقام معظم رهبری اولویت را بر تولید بنا کردند توجه ایشان به سطوح ۸ و ۹ آمادگی فناوری است.

وی افزود: از سوی دیگر باید به درک این موضوع برسیم که تا سرمایه گذاری در سطوح پایین آمادگی فناوری صورت نگیرد نمی توانیم محصول را به بازار برسانیم‌. امروز فناوری در جهان در سطوح نظامی چه‌ها می کند و کسانی در این زمینه موفق هستند که سرمایه گذاری در سطوح پایین فناوری داشته اند.

صالحی با اشاره به مقاله ای با عنوان اثبات خواص مغناطیس هسته های اتمی از سوی ایزیدور آیزاک رابی ادامه داد: ۱۲ نفر در زمینه رزونانس مغناطیسی جایزه نوبل دریافت کردند و دسترسی ما به تجهیزات MRI ناشی از این تولیدات علمی است و تا زمانی که تولیدات علمی را به «جرم بحرانی» کاربرد تحقیقات نرسانیم به بازار نمی رسیم .

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه اگر در حوزه نانو محصولاتی در بازار داریم ، این امر بخاطر تولیدات علمی خوب بوده است اظهار کرد: سطح آمادگی فناوری از ۱ تا ۹ است و تولید فناوری در سطوح ۱ تا ۵ در پارک‌های فناوری صورت می گیرد که در حال حاضر ۵۰ پارک فناوری در کشور داریم، در حالی که اخیرا پاکستان اولین پارک خود را تأسیس کرده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فناوری به سطوح آمادگی ۸ و ۹ در اختیار بخش خصوصی است یادآور شد: رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از رتبه ۵۴ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است؛ همچنین تعداد مقالات علمی ایران از سال ۲۰۰۳ تاکنون رشد داشته است چون کشور این موضوع را درک کرده است که اگر تولیدات علمی کشور به  «جرم بحرانی» کاربرد تحقیقات برسد، می توانند به تولید محصول نایل شد.

وی نمونه این کشورها را کشور چین دانست که ۳۰۰ هزار مقاله بیشتر از آمریکا به چاپ رسانده است, ادامه داد: سهم کل مقالات علوم پایه ایران از کل مقالات کشور در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۲۰‌درصد، در سال ۲۰۰۵ به سهم ۲۹.۹ درصد، در سال ۲۰۱۵ به سهم ۳۲.۲ درصد رسیده است. این عدد نشان می دهد که علوم پایه پرچمدار است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به افت ایران و سایر کشورها در زمینه تولیدات علمی یادآور شد: کشور روسیه نیز به دلیل اعمال تحریم ها با افت کاهش انتشارات علمی مواجه شده است.

صالحی قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه کشور در رتبه‌های کمتر از ۵۰۰ را از اهداف وزارت علوم ذکر کرد و یادآور شد: هیچ دانشگاهی در جهان جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار نمی‌گیرد مگر آنکه سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری کرده باشد،‌اما بودجه هایی که در اختیار ما است نشان می دهد که محققان این حوزه معجزه می‌کنند.

معاون وزیر علوم، در پایان، کل اعتبارات وزارت علوم را ۵۵ همت معادل یک میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این میزان اعتبارات در حالی است که در کنار ۱۲۹ دانشگاه، ۵۸ پارک فناوری و ۲۸ پژوهشگاه نیز وجود دارد و محققان ما جهاد و معجزه می کنند.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071209729
  • خبرنگار : 30057