معاون موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی خبر داد

بازدید بیش از ۴۰۰ هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی از ابتدای سال جاری

معاون موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳، ۴۶۵ هزار و ۸۹۴ نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید داشته‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۴۰۲؛ ۱۴ هزار نفر افزایش بازدیدکننده صورت گرفته است.

مهدی قیصری‌نیک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: موزه آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین، باسابقه‌ترین، متنوع‌ترین و پربازدید کننده‌ترین موزه‌های منطفه و جهان اسلام است که در حفظ و نگهداری میراث گذشتگان سهم بسزایی داشته و دارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی موفقیت نهادهای فرهنگی که موزه‌ها در زمره آن محسوب می‌شوند، تعداد بازدیدکننده است و سالانه نهادهای مختلفی به طور برگزیده رتبه‌بندی موزه‌های جهان را در این شاخص بیان می‌کنند.

معاون موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: براساس بررسی کارشناسان موزه رضوی، موزه‌های این آستان مقدس با فاصله زیادی پربازدید کننده‌ترین موزه کشور است. هم‌چنین جایگاه موزه رضوی در سطح بین‌المللی در تراز رتبه ۷۵ در میان موزه‌های پربازدید کننده جهان به لحاظ شاخص بازدید است.

وی عنوان کرد: با توجه به فعالیت‌هایی که موزه رضوی در جذب مخاطب و افزایش بازدیدکننده در سطح موزه‌های کشور دارد، موزه‌های آستان قدس رضوی توانسته در چند سال اخیر در شاخص بازدید از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها که «ایکوم ایران» است به عنوان موزه برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گیرد.

قیصری‌نیک خاطرنشان کرد: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳، ۴۶۵ هزار و ۸۹۴ نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید داشته‌اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۱۴۰۲، ۱۴ هزار نفر افزایش بازدیدکننده صورت گرفته است. لازم به ذکر است که در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲، ۴۵۱ هزار و ۴۹۱ نفر بازدیدکننده وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: شهریورماه با ۱۰۰ هزار و ۴۰۸ نفر، پربازدیدترین ماه موزه رضوی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ نیز بوده است. هم‌چنین در روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریورماه سال جاری با ۵۰۶۵ نفر بازدیدکننده، شلوغ‌ترین روز ۶ ماه اول سال بوده است.

معاون موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: در دوم فروردین‌ماه سال جاری با ۴۹۸۲ نفر بازدید کننده روز دیگری است که به لحاظ کثرت بازدیدکننده نیز بوده است. هم‌چنین خردادماه با ۵۳ هزار و ۷۱۸ نفر، کم‌ترین بازدید از موزه‌ها نیز صورت گرفته است. اما در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بازدیدکننده غیر ایرانی از موزه‌های آستان قدس رضوی نیز بازدید داشته‌اند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071209710
  • خبرنگار : 50081