با انتشار جزییات تازه از اقدامات ترامپ برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰؛

بازپرس ویژه آمریکا: ترامپ نباید از مصونیت برخوردار باشد

در یک پرونده ۱۶۵ صفحه‌ای، دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا استدلال کردند که دونالد ترامپ هنگامی که به مقامات ایالتی و معاون خود مایک پنس برای تغییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فشار آورده، خارج از وظایف ریاست‌جمهوری خود عمل کرده و بر این اساس خواستار لغو مصونیت قضایی ترامپ هستند.

به گزارش ایسنا، این سند تلاش‌های گسترده ترامپ پس از انتخابات ۲۰۲۰ را توضیح می‌دهد، که شامل فشار آوردن به پنس، معاونش برای استفاده از نقش تشریفاتی خود در نظارت بر تأیید نتایج انتخابات برای جلوگیری از پیروزی جو بایدن، رقیب انتخاباتی او است. ترامپ به اعضای خانواده‌اش گفته بود: «مهم نیست که انتخابات را بردی یا باختی. باید با تمام توان مبارزه کنی.»

ای بی سی نیوز در گزارش خود آورده است: جک اسمیت، بازپرس ویژه، جزئیات جدیدی از تلاش‌های گسترده و «به‌طور فزاینده ناامیدانه» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و متحدانش برای لغو شکست وی در انتخابات ۲۰۲۰، منتشر کرد.

در این اسناد آمده است: ترامپ در تلاش برای چسبیدن به قدرت پس از شکست در انتخابات، عمداً به مردم، مقامات انتخابات ایالتی و معاون خود دروغ گفت، در حالی که به طور خصوصی برخی از ادعاهای تقلب در انتخابات را "احمقانه" می‌خواند.

در این اسناد آمده است: «زمانی که متهم، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خورد، برای ماندن در سمت خود به جرم متوسل شد. متهم با توطئه‌گران خصوصی، مجموعه‌ای از برنامه‌های ناامیدکننده را برای براندازی نتایج قانونی انتخابات در هفت ایالتی که از دست داده بود، اجرا کرد.»

در این اسناد ذکر شده است: زمانی که تلاش ترامپ برای براندازی انتخابات از طریق «شکایت‌» و «انتخاب کنندگان متقلب» نتوانست نتیجه انتخابات را تغییر دهد، رئیس‌جمهور سابق به خشونت دامن زده است.

دادستان‌ها ترامپ را مسئول مستقیم «بشکه باروتی که او عمداً در ۶ ژانویه آتش زد» دانسته‌اند. دادستان‌ها می‌گویند: متهم همچنین می‌دانست که تنها یک امید آخر برای جلوگیری از اعلام پیروزی بایدن به عنوان رئیس‌جمهور دارد: جمعیت بزرگ و خشمگینی که در مقابل او بایستند . بنابراین برای بیش از یک ساعت، متهم، سخنرانی‌ای را ایراد کرد که برای برانگیختن هوادارانش و ایجاد انگیزه در آنها طراحی شده بود.

اسمیت گفته است: به گفته دادستان‌ها، پرونده طولانی - که شامل خلاصه ۸۰ صفحه‌ای از شواهد جمع آوری شده توسط بازرسان است - موارد متعددی را نشان می دهد که در آنها گفته می شود ترامپ از مشاورانش شنید که ادعاهای او را رد کرده‌اند، اما همچنان به انتشار ادعاها مبنی بر تقلب در رأی دهندگان تعیین کننده ادامه داد.

این پرونده همچنین به شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره می‌پردازد، زمانی که حامیان ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و شعار «مایک پنس را دار بزنید» سر دادند. هنگامی که به ترامپ اطلاع داده شد که پنس به مکانی امن منتقل شده است، ترامپ پاسخ داده بود: «خب چی کار کنم؟»

این سند همچنین تعاملات ترامپ با دیگر مقامات ارشد دولت، از جمله مارک میدوز، رئیس ستاد کاخ سفید را توضیح می‌دهد، و شامل بیانیه‌هایی است که در آن ترامپ ظاهراً به پنس هشدار داده که مردم «از تو متنفر خواهند شد اگر تأیید انتخابات را متوقف نکنی».

به گفته رویترز، دادستان‌ها می‌گویند پست توییتری ترامپ در جریان شورش کنگره که پنس را به نداشتن شجاعت متهم کرد، به منظور کاهش ناآرامی‌های عمومی نبود، بلکه برای بیان خشم ترامپ به خاطر از دست دادن قدرت بود.

به گفته دادستان ها، ترامپ «پیش از روز انتخابات ۲۰۲۰ زمینه جرائم خود را فراهم کرد، از جمله با ایجاد تردید در میان حامیان خود و برنامه ریزی برای اعلام پیروزی فوری، علیرغم اینکه مشاوران متعدد به او گفتند که احتمال نهایی شدن نتایج در روز انتخابات بعید است». 

دادستان‌ها ادعا می کنند که ترامپ و متحدانش "به دنبال ایجاد هرج و مرج" در محل های رای گیری بودند - از جمله در یک مورد یکی از کارمندان کمپین انتخاباتی یکی از همکارانش را تشویق کرد تا در شمارش آرا در دیترویت " شورش ایجاد کند" - که رئیس جمهور سابق بعداً از آن استفاده کرد.

با این حال، به دلیل حکم دیوان عالی آمریکا که ایمنی گسترده‌ای به رؤسای‌جمهوری سابق در زمان انجام اقدامات رسمی‌شان اعطا می‌کند، ممکن است این جزئیات جدید در دادگاه استفاده نشود. تیم حقوقی ترامپ نیز با این پرونده مخالف است، و ادعا می‌کند که ارائه آن در آستانه انتخابات نامناسب است، و به دنبال لغو پرونده بر اساس مصونیت ریاست‌جمهوری است.

ترامپ، ۷۸ ساله، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات نوامبر، قرار بود در ماه مارس محاکمه شود، اما وکلای او استدلال کردند که رئیس جمهور سابق باید از تعقیب کیفری مصون باشد که در نهایت با رای قاضی پرونده متوقف شد. با این حال دادگاه عالی در ماه ژوئیه حکم داد ترامپ برای اعمال رسمی که در دوران چهار ساله ریاست جمهوری خود انجام داده فعلاً مصونیت دارد نه اعمال غیررسمی که مرتکب شده است.

استیون چئونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای گفت انتشار این پرونده تلاشی برای مداخله در انتخابات آینده پس از مناظره معاونت ریاست‌جمهوری در روز سه‌شنبه است. او گفت: کل این پرونده یک اقدام متوهنانه جناحی و غیرقانونی است که باید به طور کامل رد شود.
 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071209660
  • خبرنگار : 90057

برچسب‌ها