ابتکار ایالت کالیفرنیا برای مقابله با رانت‌های آموزشی

مسئولان ایالت کالیفرنیا آمریکا قانونی را تصویب کردند که دانشگاه‌های دولتی و غیر انتفاعی این ایالت را از پذیرش دانشجو بر اساس روابط خانوادگی منع می‌کند. کالیفرنیا حالا دومین ایالت پس از مریلند است که این ممنوعیت را به دانشگاه‌های خصوصی گسترش داد.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، فیل تینگ، عضو دموکرات مجلس ایالتی در مورد این قانون می‌گوید: «سخت‌کوشی، نمرات خوب و یک پیش‌زمینه مناسب باید زمینه ساز ورود دانشجو به دانشگاه‌ها باشد، نه سابقه خانوادگی و تمکن مالی».

دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیای جنوبی که از جمله موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و محبوب بین آمریکایی‌های ثروتمند هستند، تحت تأثیر قانون جدید قرار خواهند گرفت که در سپتامبر ۲۰۲۵ اجرایی می‌شود.  پیشتر قانونگذاران ایالتی در ایلینوی، کلرادو و ویرجینیا قانونی را تصویب کرده بودند که پذیرش دانشگاه‌های دولتی را بر اساس ارتباطات خانوادگی یا وضع مالی افراد ممنوع کرده بود.

موج قوانین جدید ایالتی پس از آن شدت گرفت که دیوان عالی آمریکا در سال گذشته منع دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در نظر گرفتن نژاد به عنوان عاملی در پذیرش دانشجویان را اعلام و تصویب کرد.

در واکنش به این اخبار، برخی از دانشکده‌ها و دانشگاه‌های خصوصی مطرح در ایالات متحده اعلام کرده‌اند که به طور داوطلبانه به هر گونه اولویت پذیرش برای دانشجویان براساس ثروت و روابط خانوادگی پایان می دهند؛ از جمله دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، دانشکده آمهرست در ماساچوست و دانشگاه وسلیان در کنتیکت.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ که دانشجویان را بر اساس نمرات آزمون و درآمد مقایسه کرد، نشان داد که ثروت نقش فوق العاده‌ای در پذیرش دانشجویان در دانشکده‌های خصوصی نخبه ایفا می‌کند.

در همین راستا، در سال ۲۰۲۳  دانشگاه استنفورد گزارش داد که ۱۵.۴ درصد از دانشجویان ورودی آن و به عبارتی ۲۷۱ دانشجو، از این مزایا برخورددار بوده‌اند. دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز فاش کرد که برای کلاس‌های پاییز ۲۰۲۳، ۱۷۹۱ دانشجو را بر اساس روابطشان با اهداکنندگان مالی یا فارغ‌التحصیلان پذیرش کرده است. لس آنجلس تایمز گزارش داد که این حدود ۱۴.۵٪ از کل تعداد دانشجویان پذیرفته شده در این دانشگاه مطرح بود.

انتهای پیام 

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403071209638
  • خبرنگار : 71967