مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان خبر داد

ذخیره ۹۸۰۰ تن کود پتاسه در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان از ذخیره ۹ هزار و ۸۴۸ تن کود پتاسه در گلستان خبر داد و گفت: استفاده از کود پتاسه به ویژه در شرایط تنش تاثیر زیادی بر عملکرد محصول کشاورزی دارد.

سیدصمد ضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان صبح پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص فواید استفاده از پتاسیم اظهار کرد: کودهای پتاسه به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان برای رشد و نمو، نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت گیاهان در تنش های محیطی، بهبود کیفیت محصول و افزایش عملکرد آنها دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که تغییرات اقلیم تاکنون محدودیت های زیادی را برای تولید ایجاد کرده است بخشی از این افزایش تولید را می توان با دادن کودهای شیمیایی بیشتر جبران کرد.
به گفته ضیائی بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در کشور ما هر دهه ۹ میلیمتر میزان بارندگی کاهش می‌یابد و۳دهم درجه دما افزایش می‌یابد که نتیجه آن کاهش تولیدات کشاورزی است لذا استفاده از کود های پتاسه قبل

از کشت می‌تواند یکی از راههای افزایش مقاومت گیاه نسبت به صدمات ناشی از تنش های خشکی و کم آبی باشد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان اضافه کرد: تحقیقات نشان داد که مصرف کودهای پتاسه در شرایط تنش‌ می‌تواند اثرات مثبت بیشتری بر عملکرد دانه و کارایی مصرف آب نسبت به شرایط رطوبتی بالا باشد.

وی ادامه داد: آمارهای داده کمی و کیفی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور نشان داده است که میزان پتاسیم خاک‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

وی به کشاورزان تاکید کرد: بهتر است به مقدار مناسب کود پتاس قبل از کشت محصول و پس از انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز، نوع و PH خاک، به مقدار مورد نیاز عنصر پتاسیم در اراضی خود پی برده و ازاین کود ها بهره مند شوند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تصریح کرد:  سهمیه ابلاغی شرکت در سال جاری برای تهیه و تدارک کودهای پتاسه ۱۴ هزار و ۳۸ تن است که در ۶ ماهه اول سال جاری، ۱۲ هزار و ۴۴۷ تن تامین شده است در حالی که این رقم در سال۱۴۰۲« ۹ هزار ۴۹۵ تن» و در سال۱۴۰۱  به میزان ۸ هزار و ۷۴۷ تن و سال۱۴۰۰ به میزان ۴ هزار و۳۶۰ تن بوده است.

ضیائی خاطرنشان کرد: سهمیه ابلاغی کود پتاسه گلستان نسبت به سال گذشته،۳۲ درصد و نسبت به میانگین سه سال گذشته،۶۶ درصد افزایش داشته است. که می توان این رویداد مهم را یکی از مهمترین توفیقات در بخش کشاورزی استان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: کود پتاسه به میزان نه هزار و ۸۴۸ تن در انبارهای استان وجود دارد که نسبت به آمار موجودی چند سال گذشته، رقم قابل توجهی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان بیان کرد:  تلاش می‌کنیم در قالب یک طرح مدون و یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم. 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403071209569
  • خبرنگار : 50604