خانه‌های تاریخی استان مرکزی در مسیر کاربری‌های جدید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: برای خانه های تاریخی این استان کاربری های جدید تعریف می‌شود.

محمود نراقی مرادی شامگاه چهارشنبه ۱۱ مهرماه در آیین افتتاح طرح مرمت و بازسازی یک خانه تاریخی در ساوه اظهار کرد: این خانه تاریخی با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریالی بازسازی و مرمت شده و با تعریف کاربری جدید شامل رستوران سنتی، سفره خانه، گالری و ... برای ۱۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این که برای احیای خانه های تاریخی نیاز به کاربری های جدید داریم، تصریح کرد: برخی خانه های تاریخی امکان سکونت ندارند و بر این اساس برای حفظ این اماکن تاریخی با کاربری های جدید نظیر سفره خانه، گالری، اسکان و پذیرایی به پروژه‌های گردشگری تبدیل می‌شوند.

وی بیان کرد: احیای این خانه تاریخی و ایجاد کاربری های جدید، الگویی برای سایر خانه های تاریخی در سطح استان است تا ضمن احیا ‌و حفظ آنها به یک کانون گردشگری و تفریحی برای بهره برداری شهروندان تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی هم‌چنین از افتتاح شصت و سومین دفتر خدمات مسافرتی در استان به مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری خبر داد و با تاکید بر این‌که دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی نقش بسزایی در چرخه گردشگری کشور و استان دارند، افزود: این دفتر خدمات مسافرتی هشتمین دفتر خدمات مسافرتی شهر ساوه است و با افتتاح این آژانس مسافرتی ۶۳ دفتر خدمات مسافرتی در استان فعالیت دارند.

وی گفت: دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی حلقه رابط بین سایر تاسیسات گردشگری همچون مراکز اقامتی و پذیرایی هستند و وجود این دفاتر فعال می‌تواند رونق گردشگری را در این استان و شهرستان‌ها ایجاد کند.

او هزینه تجهیز و راه‌اندازی این دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی را  ۳۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و ادامه داد: با افتتاح این دفتر خدمات مسافرتی ۴ نفر اشتغال ایجاد شده است.

مرادی این دفاتر را عاملی مهم برای معرفی ظرفیت‌های منطقه به ویژه در حوزه گردشگری دانست و افزود: انتظار می‌رود دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ظرفیت‌های این شهرستان را در تمامی حوزه‌ها به سایر استان‌های کشور و کشورهای همسایه معرفی کنند.

وی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های ویژه گردشگری و توریستی در استان، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی می‌توانند تورهای ورودی از دیگر شهرها به استان را فعال کنند.

امام جمعه ساوه نیز با بیان اینکه این مجموعه تاریخی زیبا یک ظرفیت گردشگری برای این شهرستان محسوب می‌شود، گفت: فضاهای گردشگری، ظرفیتی برای بهره‌مندی شهروندان از یک فضای دلنشین و مفرح است که موجب تقویت نشاط و شادابی جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: فضاهای تاریخی هویت یک شهرستان به شمار می‌روند و باید از این هویت صیانت کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز با بیان این‌که ۴۳۰ اثر تاریخی در ساوه وجود دارد که  ۱۳۰ اثر از این تعداد، ثبت ملی شده و یک اثر به ثبت جهانی رسیده است، گفت: در شهر تاریخی ساوه خانه های قدیمی تاریخی متعددی وجود دارد که به مرور زمان در معرض تخریب قرار می‌گیرند اما مرمت، بازسازی و حفظ آنها یک اقدام ارزشمندی است که در این شهرستان توسط مالکان با حمایت اداره میراث فرهنگی انجام می شود تا به یک نقطه گردشگری تبدیل شوند.

رضا ایاز با اشاره به اینکه شصتمین تاسیسات گردشگری ساوه با افتتاح این فضای تاریخی در ساوه افتتاح می‌شود، گفت: همزمان با هفته گردشگری، هشتمین دفتر خدمات مسافرتی ساوه نیز افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071209513
  • خبرنگار : 50212