رئیس‌جمهور: اسرائیل ما را وادار به عکس‌العمل می‌کند

مسعود پزشکیان در نشست مشترک با امیر قطر گفت: ما به‌دنبال جنگ نیستیم ولی اسرائیل است که ما را وادار می‌کند که عکس‌العمل نشان دهیم.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در نشست مشترک با امیر قطر، اظهار کرد: لازم است وفاق ملی را بین خود و کشورهای اسلامی گسترش دهیم زیرا ما با هم برادریم.

وی ادامه داد: ما به هیچ وجه دنبال جنگ نیستیم. از ابتدا تلاش من این بوده است که بگویم ما دنبال صلح و آرامش هستیم، ولی اسرائیل مهمان ما را در تهران ترور کرد. به ما گفتند اگر شما صبر کنید می‌توایم صلح را برقرار کنیم. اگر شما برخورد کنید، صلح برقرار نخواهد شد. ما به خاطر صلح صبر کردیم ولی اسرائیل جری‌تر شد و ما مجبور به پاسخ شدیم. اسرائیل در حال حاضر اگر به شکل دیگری عمل کند، پاسخ محکم‌تر خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: ما باید از بحران جلوگیری کنیم. آمریکا و اروپا باید مانع کشتار اسرائیل در منطقه شوند. ناامنی در منطقه به نفع هیچ‌کسی نیست. هیچ منطقه‌ای با جنگ به توسعه نمی‌رسد. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی اسرائیل است که ما را وادار می‌کند که عکس‌العمل نشان دهیم.

پزشکیان با بیان آینکه کشورهای اسلامی با هم برادر هستند، گفت: اگر کشورهای اسلامی به توصیه پیامبر اسلام عمل کنند، اسرائیل نمی تواند در منطقه جنایت کند. امنیت منطقه در دستان همه کشورهای مسلمان منطقه است. اسرائیل دنبال گسترش ناامنی و بحران در منطقه است و ما باید از گسترش بحران جلوگیری کنیم. ناامنی در منطقه به نفع هیچ دولتی در منطقه و همچنین به نفع آمریکا و اروپا نیست.

ریس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ما دنبال توسعه روابط با قطر هستیم، گفت: اراده مشترکی برای ارتقای سطح همکاری ها وجود دارد که می توانیم آن را تقویت کنیم. امیدوارم مذاکرات هیات های دو کشور در زمینه مواصلاتی، فرهنگی، بهداشت و درمان، گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری مشترکی شکل بگیرد. ما آمادگی در زمینه همکاری برای تولیدات مشترک و  تکنولوژی داریم.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر  نیز در این در نشست خبری گفت:  بر هرگونه حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برای کاهش تنش و محافظت از صلح و امنیت در منطقه تاکید می‌کنیم. در روزهای گذشته درباره افزایش تنش‌ها در لبنان هشدار داده بودیم ولی اسرائیل جنگ دیگری علیه لبنان به راه انداخت. اسرائیل  باید جنگ ظالمانه علیه غزه، کرانه باختری و همچنین لبنان را متوقف کند.

وی با اشاره به اینکه میانجیگری گزینه راهبردی ما است، افزود: ما بر ادامه تلاش برای میانجیگری با هدف توقف جنگ در غزه و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان تاکید داریم. کلید صلح ایجاد دولت مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی بیت المقدس است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۳۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403071109442
  • خبرنگار : 71480