تاکید پژوهشگران حوزه سلامت و رفاه اجتماعی جهاددانشگاهی بر ضرورت تکریم سالمندان در عرصه‌های اجتماعی

همزمان با چهارمین روز از هفته ملی سالمندان که با نام «تکریم سالمندان در دستگاه های اجرایی» نامگذاری شده است، پژوهشگران حوزه سلامت و رفاه اجتماعی جهاددانشگاهی بر ضرورت توجه به حفظ کرامت سالمندان به ویژه در محیط های اداری و سازمانی تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، ایوب نافعی متخصص سلامت و رفاه اجتماعی و پژوهشگر حوزه سالمندی، بر ضرورت توجه به حفظ کرامت سالمندان به ویژه در محیط های اداری و سازمانی تاکید کرد.

 وی ضمن بیان اهمیت حفظ کرامت سالمندان، گفت: سالمندان باید احساس کنند که در جامعه مهم هستند و نیازهای آن‌ها مورد توجه قرار دارد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که یکی از شاخص های مهم در دستیابی به توسعه پایدار به ویژه در حوزه های اجتماعی محسوب می شود.
 
این پژوهشگر حوزه سلامت سالمندی در ادامه بیان کرد: برنامه‌های مرتبط با این مهم، به دنبال تسهیل زمینه‌های همکاری میان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای اجتماعی هستند تا با اتخاذ راهکارهای مناسب، بتوانند به صورت هم‌افزا و هماهنگ به نیازهای سالمندان پاسخ مناسب و به موقع ارایه دهند. همچنین، ایجاد سیستم‌های حمایتی و مشاوره‌ای برای سالمندان از دیگر اهداف این طرح است.
 
دکتر نافعی، گفت: حفظ کرامت سالمندان به ویژه در محیط های اداری و سازمانی، به عنوان یک ارزش فرهنگی و اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد. به ویژه در جامعه ایرانی - اسلامی ما که افراد مسن دارای جایگاه اجتماعی بالایی هستند، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند و منجر به ارتقای رفاه ذهنی و ایجاد محیطی مثبت و همدلانه برای همه اعضای جامعه می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، با اشاره به اینکه احترام به سالمندان به معنای بهره‌مندی از دانش و مهارت‌های آنان است، به چند مورد از مصادیق تکریم سالمندان در محیط‌های اداری و سازمانی اشاره کرد که عبارت بودند از:
 
۱.            آموزش کارکنان ادارات درباره رفتار مناسب با سالمندان تا بتوانند بهترین خدمات را به آنان ارائه دهند
 
۲.            ابلاغ آیین‌نامه‌های سازمانی به همه اداره های دولتی و غیردولتی در خصوص اولویت قرار دادن انجام کار افراد سالمند و بازنشسته
 
۳.            ارایه بسته های معیشتی به بازنشستگان جهت کمک به مدیریت هزینه های زندگی
 
۴.            ارایه خدمات غربالگری از طرف سازمان ها به بازنشستگان
 
۵.            ترویج فرهنگ کرامت به سالمندان و بازنشستگان در فضای عمومی با برگزاری کارگاه‌ها یا جلسات آموزشی درباره اهمیت احترام به سالمندان
 
۶.            مناسب‌سازی محیط پیرامون سالمندان جهت فراهم کردن محیطی امن و راحت برای سالمندان در ادارات
 
۷.            ارایه تورهای گردشگری و ترتیب برنامه های رفاهی به بازنشستگان هر سازمان از طرف سازمان‌های مربوط
 
 گفتنی است، جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن تاکید بر اینکه سالمندان سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ هستند و ضرورت دارد از ظرفیت‌های آن‌ها در همه زمینه ها بهره‌برداری شود و سلامتی و آسایش آن‌ها تضمین گردد، با هدف ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به حقوق، نیازها و چالش‌های سالمندان، برنامه‌های ویژه ای را در قالب پویش «سالمندی فعال: زندگی در جریان» برنامه ریزی کرده و در طول هفته ملی سالمندان برگزار نموده است. این پویش، تا روز جمعه ۱۳ مهرماه ادامه دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403071109378
  • خبرنگار :

برچسب‌ها