گزارش هاآرتص از دروغگویی نتانیاهو در سازمان ملل

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که این رژیم خواستار صلح است و همواره در این راستا تلاش کرده است؛‌ اظهاراتی که هیچ ارتباطی با حقیقت ندارد.

به گزارش ایسنا، رسانه اسرائیلی در مطلبی با اشاره به سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به بررسی دروغ‌های فاحشی پرداخت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این سخنرانی بیان کرده است.

به گزارش هاآرتص، این اظهارات نتانیاهو که او آن را در پوشش «حقیقت» بیان می‌کند، خود بزرگ‌ترین دروغ است. در این گزارش آمده است: «نتانیاهو هرگز به دنبال صلح با فلسطینیان نبوده است. در سال ۱۹۹۵ که اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل نخستین گام برای اجرای راهکار ۲ دولتی را با امضای معاهدات اسلو برداشت، نتانیاهو علیه او شورید.»

او که پس از قتل اسحاق رابین روی کار آمد، در نخستین دوره نخست‌وزیری خود از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ تنها به اجرای توافق‌های صورت‌گرفته در دوره رابین پرداخت و هیچ گام جدیدی در راستای صلح با فلسطین برنداشت.

رسانه عبری با اشاره به کارشکنی‌های نتانیاهو در طرح‌های آمریکا برای برقراری صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱، گزارش داد نتانیاهو هرگز برای آغاز مذاکرات صلح با فلسطینیان پیش‌قدم نشده است.

به گزارش رسانه اسرائیلی، نتانیاهو تمایلی به صلح با فلسطینیان ندارد، زیرا نمی‌خواهد شهرک‌های صهیونیستی در اراضی اشغالی را رها کند. او در سیاست‌های کابینه جدید خود حق انحصاری ساخت شهرک در تمامی مناطق اراضی اشغالی را به یهودیان داده و در سخنرانی خود در سازمان ملل نیز نقشه‌ای در دست داشت که از نهر تا بحر را تحت اشغال صهیونیست‌ها نشان می‌داد.

سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل

اجرای راهکار ۲ دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین مستلزم آزادی غزه و نواحی اشغال‌شده در کرانه باختری است، اما نتانیاهو علاقه‌ای به مذاکره در این باره ندارد و با قطعنامه‌های سازمان ملل هم مخالفت می‌کند؛ در نتیجه، صلحی در کار نخواهد بود.

به گزارش هاآرتص، باید توجه داشت که نتانیاهو با صدور مجوز برای گسترش شهرک‌ها در اراضی اشغالی، توافقنامه خود با مصر را نقض کرده و حقوق بین‌المللی را هم زیر پا گذاشته است. بر اساس این معاهدات، کرانه باختری متعلق به فلسطینیان است و صهیونیست‌ها حق سکونت و شهرک‌سازی در آن را ندارند.

علاوه بر این، نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل مدعی شد که به دنبال برکت و توفیق منطقه و جهان است و این «برکت» را در گرو عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با جهان عرب دانست. این در حالی است که عربستان سعودی به‌عنوان هدف اصلی نتانیاهو برای عادی‌سازی، تاکید کرده است تنها در صورتی حاضر به عادی‌سازی خواهد شد که کشور مستقل فلسطین تشکیل شود.

در گزارش این روزنامه آمده است: «نتانیاهو با طرح این ادعا که به دنبال برکت (در منطقه) است، شنوندگان خود را فریب می‌دهد، زیرا او در واقع با ادامه دادن به رژیم ظالم آپارتاید در سرزمین‌ها و انکار حقوق فلسطینی‌ها، اجازه جاری شدن این برکت را نمی‌دهد.»

شهرک‌سازی غیرقانونی صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی

هاآرتص همچنین در گزارش خود تاکید کرد که یکی دیگر از دروغ‌های نتانیاهو در سازمان ملل، ادعای او درباره متمرکز بودن بر آزادی اسرای صهیونیست است. بر اساس این گزارش، حقیقت کاملاً وارونه است، زیرا نتانیاهو هیچ تمایلی به انجام اقدامات لازم برای آزادسازی اسرا انجام نمی‌دهد و در طول مذاکرات آتش‌بس نیز بارها از حصول توافقی برای تبادل اسرا جلوگیری کرده است.

رسانه اسرائیلی همچنین گزارش داد، نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل خواستار آن شد که تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران دوباره برقرار شود، حال‌آنکه رژیم صهیونیستی قطعنامه سال ۲۰۱۶ شورای امنیت را نادیده می‌گیرد، قطعنامه‌ای که گسترش جمعیت شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی را ممنوع کرده و خواستار تعطیلی شهرک‌هایی شده است که از مارس ۲۰۰۱ ساخته شده‌اند.

همچنین به گزارش هاآرتص، سکونت اسرائیلی‌ها در اراضی اشغالی، از جمله بیت‌المقدس شرقی مصداق نقض حقوق بین‌المللی و یک قطعنامه شورای امنیت بوده و مانع اصلی برای تحقق راهکار ۲ دولتی و دستیابی به صلح پایدار است. این روزنامه تاکید کرد این نتانیاهو و وزرای کابینه‌اش هستند که باید به دلیل حمایت از گسترش شهرک‌ها در اراضی اشغالی هدف تحریم‌های شورای امنیت واقع شوند.

هاآرتص در انتهای این گزارش با اشاره به طرح‌های سابق و جاری نتانیاهو برای تغییر در سازوکار دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی، ادعای او مبنی بر مستقل بودن نظام قضایی این رژیم را باطل دانست و تاکید کرد اظهارات او در این باره که در سازمان ملل مطرح شد، دروغ است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403071109361
  • خبرنگار : 71661